ITM22223 3D-Spillutvikling (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i digitale medier og design for de som har fordypning i 3d-modellering og animasjon 

Undervisningssemester

4.semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende kunnskap i spillteori og -design

  • grunnleggende kunnskap om spillutvikling for 3D miljøer

  • grunnleggende kunnskap om verktøy for spillprogrammering

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, designe og utvikle spill for 3D miljøer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • holde seg oppdatert om forskning og nye teknologier på sitt fagfelt

  • jobbe med prosjektarbeid i team

Innhold

Dette emnet gir studentene en grundig forståelse av spillteori og -design, samt nødvendige ferdigheter i spillutvikling for 3D-miljøer. I den første delen utforskes spillteoretiske prinsipper og designelementer som er avgjørende for å skape engasjerende spill. I den andre delen fokuserer emnet på praktisk bruk av spillutviklingsverktøy spesielt tilpasset 3D-miljøer, med vekt på VR-teknologi. Emnets tredje del gir studentene muligheten til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter i et gruppeprosjekt. Gjennom dette prosjektet vil studentene samarbeide om å utvikle et spillkonsept fra idé til ferdig prototype. VR-labben blir en sentral ressurs i undervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger/ seminarer, workshops, veiledning og prosjektarbeid i teams. Det forventes at studenten møter opp og deltar aktivt i alle deler av undervisningen, inkludert teamarbeid. Det forventes at studenten er forberedt til veiledning, og kan informere om fremdrift, legge fram materiale fra arbeidsprosessen og stille spørsmål.

Arbeidsomfang

Ca. 250 timer

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • oppmøte ved minst én veiledning

  • opptil 3 innleveringer

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Utviklingsprosjekt i gruppe

Studentene skal utvikle ett spill for 3D miljø. I prosjektet inngår også dokumentasjon både av spillet og utviklingsprosessen.

Det gis individuell karakter. Karakterskala A - F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer skal medvirke.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ny eller utsatt eksamen avtales oppgaven med emneansvarlig. Ny og utsatt eksamen vil kunne utføres i ny gruppe eller individuelt. Dette avgjøres av emneansvarlig i hvert enkelt tilfelle.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres samtidig med neste ordinære eksamen. Instituttledelsen kan likevel beslutte å arrangere utsatt eksamen i påfølgende semester for studenter med gyldig fravær ved ordinær eksamen.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Sluttsemesterevaluering (obligatorisk)

Den emneansvarlige lager en oppsummering på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Oppsummeringen behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:18:31