ITM22023 Bærekraftig design og kreative teknologier (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i digitale medier og design
Obligatorisk emne i Årsstudiet i informasjonsteknologi, profil 3
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
-
grunnleggende kunnskaper om bærekraftig design av informasjonsteknologi
-
kunnskap om metoder og verktøy som benyttes for å analysere bærekraft av IT-løsninger
-
kunnskap innen grunnleggende programmeringskonsepter
-
kunnskap av moderne kreative teknologier
Ferdigheter
Studenten kan
-
analysere design av IT-løsning med fokus på bærekraft
-
utvikle interaktive prototyper for tangible eller ambient brukergrensesnitter
-
bruke kreative teknologier for å lage bærekraftige IT-løsninger
Generell kompetanse
Studenten
-
kan forstå sin rolle som kritisk reflekterende fagperson
-
ha kjennskap til forskning og nye teknologier på sitt fagfelt
-
kan jobbe med prosjektarbeid i team
-
er kjent med instituttets laboratorier
Innhold
Emnet tar for seg en introduksjon til bærekraftig design og hands-on prosjekter innenfor nye kreative teknologier.
Modul 1:
Bærekraftig design skaper langsiktige løsninger og hjelper samfunnet med å sikre velferden til sine innbyggere og en harmoni med miljøet gjennom generasjoner. I denne modulen vil studentene få innsikt i FNs bærekraftsmål, Sustainability Awareness Framework, og lære hvordan de kan designe mer bærekraftige IT-løsninger.
Modul 2:
I den andre modulen vil studentene få en introduksjon til programmering av mikrokontrollere, som for eksempel micro:bit. Ved hjelp av mikrokontrolleren vil studentene utvikle en prototype for et tangible eller ambient grensesnitt for en bærekraftig IT-løsning.
Moduler 3 og 4:
Studentene har friheten til å velge blant hands-on prosjekter med fokus på bærekraftig IT innenfor ulike kreative teknologier tilknyttet instituttets laboratorier i modul 3 og 4. Dette inkluderer blant annet podcasting, VR-teknologi, AI-verktøy, 3D-printing eller laserskjæring. Disse modulene kan variere fra år til år og kan oppdateres for å inkludere nye kreative teknologier.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet består av ulike moduler som inneholder forelesninger/seminarer, workshops, veiledning og prosjektarbeid i teams. Gjesteforedrag gjennomføres avhengig av muligheten. Arbeidsformen er utforskende, praktisk/prosjektbasert, selvstendig og samarbeidende. Det forventes at studenten møter opp og deltar aktivt i alle deler av undervisningen, inkludert teamarbeid. Det forventes at studenten er forberedt til veiledning, og kan informere om fremdrift, legge fram materiale fra arbeidsprosessen og stille spørsmål.
Arbeidsomfang
ca. 250 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
oppmøte i inntil 4 workshops
Eksamen
Mappeeksamen (i gruppe eller individuell) består av fire deler, én for hver modul. For å bestå emnet må alle delene i mappen være bestått.
Det gis individuell karakter bestått/ikke bestått i emnet.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer skal medvirke.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny eksamen kan hver del av mappen gjennomføres på nytt. Ved ny eller utsatt eksamen avtales oppgaven med emneansvarlig. Ny og utsatt eksamen vil kunne utføres i ny gruppe eller individuelt. Dette avgjøres av emneansvarlig i hvert enkelt tilfelle.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres samtidig med neste ordinære eksamen. Instituttledelsen kan likevel beslutte å arrangere utsatt eksamen i påfølgende semester for studenter med gyldig fravær ved ordinær eksamen.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Sluttsemesterevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en oppsummering på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Oppsummeringen behandles av programutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.