SFB52214 Kunsten å overbevise (Høst 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Kristian A. Bjørkelo
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon for studenter med fordypning i strategisk kommunikasjon 

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på kunnskaper i kommunikasjon- og samfunnsvitenskap fra de to første studieårene av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har bred kunnskap om retorikk og hvordan man former et budskap for å nå frem til publikum og beslutningstakere

  • har svært god kunnskap om å skrive, fortelle og formidle

  • har bred kunnskap om sosiale medier, både om strategi og innhold

  • har kunnskap om debatt-teknikk

  • kan gjøre rede for universell utforming

Ferdigheter
Studenten

  • har gode kommunikative ferdigheter i en helhetlig og virkelighetsnær kontekst

  • kan arbeide med et prosjekt rettet mot media, organisasjoner, beslutningstakere og det generelle publikum

Generell kompetanse
Studenten

  • har innblikk i kommunikasjonsarbeid i norskbaserte bedrifter og organisasjoner

  • har etisk forsvarlige holdninger til informasjon og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser

  • kan kritisk analysere alle typer tekster

  • har kompetanse om effektiv formidling på alle medieplattformer, især sosiale medier

Innhold

  • Praktisk retorikk og påvirkning

  • Debatt-teknikk og erfaring med å delta i en debatt og holde appeller foran et publikum

  • Sosiale medier

  • Prosjektarbeid

  • Formidling og målrettet skriving

  • Kritisk analyse av egne og andres tekster

  • Kreativ skriving

  • Erfaring med publisering av tekster på studiets egen blogg - BIK-bloggen

  • Erfaring med produksjon av podkaster og video som publiseres på BIK-bloggen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har høy studentaktivitet med problemstillinger som behandles i gruppe- og plenumsdiskusjoner. Studentene skriver tekster, herunder podcaster og innlegg i sosiale medier, fortløpende på norsk. Tekstene diskuteres og kommenteres i seminar og gis også skriftlig tilbakemelding. Gjesteforelesere fra akademia eller næringsliv kan bli invitert.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Praksis

Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Fire innleveringer av tekster på norsk, hvorav en av tekstene er en podcast-episode og en av innleveringene er et innlegg for sosiale medier, individuelt eller i grupper på to studenter.

  • Ett prosjekt i gruppe med muntlig presentasjon.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Tekster levert inn som arbeidskrav kan ikke leveres som del av mappeeksamen, se pkt. Eksamen.

Eksamen

Mappevurdering
Mappen er individuell og inneholder to mappebidrag (hvert på 5-8 sider).
Karakterregel: A-F

Sensorordning

En ekstern og en intern eller to interne sensorer skal medvirke.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres samtidig med neste ordinære eksamen. Instituttledelsen kan likevel beslutte å arrangere utsatt eksamen i påfølgende semester for studenter med gyldig fravær ved ordinær eksamen.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Sluttsemesterevaluering (obligatorisk)

Den emneansvarlige lager en oppsummering på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Oppsummeringen behandles av studiekvalitetsutvalget ved institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:00:38