SFS11118 Vitenskapsteori og forskningsmetode (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Sondre Lindahl
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon
Valgemne for Bachelorstudium i digitale medier og design, fra og med kull 2022
Undervisningssemester
BA internasjonal kommunikasjon: 3. semester (høst).
BA digitale medier og design: 5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har:
-
god kjennskap til vitenskapsteori, og sammenhengen mellom vitenskapsteori og metodologi
-
bred kunnskap om forskjellige metoder og verktøy som brukes i samfunnsvitenskapelig forskning, og styrkene og svakhetene til disse
-
innsikt i grunnleggende temaer og begreper fra samfunnsvitenskapelig forskningsmetode
-
innsikt i forskningsetiske dilemmaer og yrkesetiske utfordringer i samfunnsfagene generelt
Ferdigheter
Studenten kan:
-
utforme og gjennomføre kvantitative og kvalitative undersøkelser
-
samle inn kvalitative og kvantitative data selv, og finne frem til sekundærdata der dette er mest hensiktsmessig
-
analysere både kvalitative og kvantitative innsamlede data
-
skrive akademisk, bruke god referanseteknikk
-
søke i vitenskapelige databaser og utøve kildekritikk
Generell kompetanse
Studenten har:
-
generell kompetanse i å gjennomføre egne samfunnsvitenskapelige undersøkelser og vurdere eksisterende undersøkelser
-
evne til å vurdere praktiske spørsmål ut fra et prinsipielt og vitenskapsfilosofisk perspektiv
-
kompetanse innen vitenskapelig tankegang og akademisk skriving
Innhold
Emnet gir en innføring i grunnleggende metodelære og vitenskapsteori. Studenten lærer om forskningsprosess som består av innsamling av data, analyse av forskjellige typer data og av tolkning av konklusjoner.
Forskningsprosessen blir gjennomgått og belyst ved eksempler. Anvendelse av teoretiske perspektiver og begreper på dagsaktuelle problemstillinger vektlegges gjennom ulike typer arbeider. Emnet skal også gi studentene kjennskap til de mer teknisk håndverksmessige sidene ved samfunnsvitenskapelig metode.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet består av forelesninger og seminarer der formålet er å lære relevante statistikkprogrammer samt å arbeide med arbeidskrav og andre oppgaver.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Tre skriftlige innleveringsoppgaver, individuelt eller i gruppe på inntil fem studenter, som leveres til nærmere fastsatte frister. Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig digital skoleeksamen på 4 timer.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
Midtsemesterevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en oppsummering på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Oppsummeringen behandles av studiekvalitetsutvalget ved institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon.