SFB51620 Visuell kommunikasjon (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Campus Halden
Emneansvarlig:
Lin Prøitz
Undervisningsspråk:
Norsk og engelsk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger videre på kunnskap fra første års semesteremner i Internasjonal kommunikasjon. 

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har

• kunnskap om bildekulturen og bildeteknologiens historie og tradisjoner

• kunnskap om bruk av bilder i fremstillingen av oss selv og andre i eldre og nyere tid

• kjennskap til teorier om visuelle representasjoner og makt i vår digitale samtid

Ferdigheter
Studenten kan

• identifisere og redegjøre for sentrale begrep knyttet til visuell kommunikasjon

• anvende teorier til å analysere visuelle representasjoner på ulike medieplattformer

• utøve kritisk refleksjon over problemstillinger knyttet til bildeteknologi, makt og

kunnskap

Generell kompetanse
Studenten har

• kompetanse i å formidle sentrale perspektiv og diskurser i visuell kommunikasjon

• intertekstuell kompetanse

• forståelse for nøkkelbegreper og innsikt i sentrale tilnærminger til studiet av visuell

kommunikasjon

Innhold

Bilder har betydning i alle deler av våre liv: i journalistikk, politisk aktivisme og retorikk, i selvfremstilling i kunst og kulturen til VR, medisinske bilder og biometri.

I takt med den omfattende utbredelsen av bilder som deles i offentligheten har behovet for å forstå visuell kommunikasjon økt. Vi trenger faglig kompetanse og verktøy som gjør oss i stand til å analysere og tolke samtidas billedkultur.

Dette emnet oppøver studenten til å navigere i og forstå et digitalt visuelt medielandsskap der stadig nye sjangere og praksiser forskyver måtene vi kommuniserer og samspiller på.

Temaer som blir gjennomgått i emnet

• Intertekstualitet i visuell kultur

• Visuell journalistikk og ikoniske bilder

• Analoge og digitale selvfremstillinger

• Visuelle algoritmer, maskinsyn og overvåkningsbilder

• Bilder og film i PR og retorikk

• Sosiale identiteter i visuell kommunikasjon

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er basert på forelesninger, workshops, praktiske øvelser (individuelle og i gruppe), gruppepresentasjon, ekskursjon, samt valgfri innlevering.

Pensumlitteraturen er på språkene norsk, engelsk og dansk. 

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Opp til to innleveringer som leveres til nærmere angitt frist.

Arbeidskrav kan leveres individuelt eller i gruppe opp til maks fire studenter.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Én skriftlig skoleeksamen (6 timer)
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.

Sensorordning

En intern og en ekstern, eller to interne sensorer skal medvirke.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres samtidig med neste ordinære eksamen. Instituttledelsen kan likevel beslutte å arrangere utsatt eksamen i påfølgende semester for studenter med gyldig fravær ved ordinær eksamen.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:

Sluttsemesterevaluering (obligatorisk)

Den emneansvarlige lager en oppsummering på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Oppsummeringen behandles av studiekvalitetsutvalget ved institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:00:30