ITM31519 Design av virtuelle miljøer (Vår 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Georgios Marentakis
- Undervisningsspråk:
- Norsk eller engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
-
bachelorstudiet i digitale medier og design med fordypning i 3D-modellering og animasjon
Anbefalte forkunnskaper
ITM30519 3D-modellering, ITM32019 3D-animasjon og ITF19019 Innføring i programmering
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten kjenner til
-
ulike måter å presentere virtuelle miljøer på, som immersive opplevelser ved bruk av VR og AR, eller via skjerm
-
hvordan 3D-skanning og fotogrammetri kan brukes ved design og utvikling av virtuelle miljøer
-
ulike plattformer, verktøy og spillmotorer for utvikling av virtuelle miljøer
Ferdigheter
Studenten kan
-
designe og utvikle virtuelle miljøer basert på ulike formål og brukergrupper
-
kombinere grafikk, dynamikk, lyd, lys og historiefortelling for å skape interaktive virtuelle miljøer
Generell kompetanse
Studenten har blitt gitt muligheten til aktivt å utvikle evner til å kommunisere, tenke, mestre utfordringer og å løse problemer i samarbeid med andre.
Innhold
I design av virtuelle miljøer vil studenten introduseres for bruk av simulering- og spillteknologi til utvikling av virtuelle miljøer.
Studenten vil lære seg å kombinere grafikk, dynamikk, lyd, lys og historiefortelling for å skape interaktive virtuelle miljøer, og vil utvikle ferdigheter og kunnskaper knyttet til planlegging, design og utvikling av disse.
Studenten vil kunne ta i bruk ferdigheter tilegnet i tidligere emner i studieretningen, som 3D modellering og 3D animasjon. Videre kan studentene velge å sette seg inn i teknologi som 3D-skanning og fotogrammetri når de designer sine virtuelle miljøer.
Studentene har mulighet til å jobbe med forskjellige presentasjonsformer, som immersive opplevelser ved bruk av VR og AR, eller mer tradisjonell fremstilling der det virtuelle miljøet oppleves via PC-skjerm.
Studenten vil lære om design og utvikling av virtuele miljøer basert på ulike formål og brukergrupper, med fokus på bruken av virtuelle miljøer som lærings-, trening- og opplæringsverktøy i for eksempel skolen, ved museer, i industrien, i helsetjenesten, i velferdstjenesten, i interaktiv kunst, i spill/games og i turisme.
Undervisnings- og læringsformer
Prosjektarbeid, forelesninger og laboratorieveiledning.
Arbeidsomfang
Ca 250 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Godkjent prosjekttema
-
Muntlig presentasjon av prosjekt
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Mappeeksamen i gruppe
Mappeeksamen bestående av 3 delleveranser knyttet til; 1) planlegging, 2) design og 3) prototyping av virtuelle miljøer.
Det gis individuell karakter. Karakteren settes basert på en helhetsvurdering. Det benyttes karakterskala A - F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen må alle mappens elementer leveres på nytt.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Midtsemesterevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en oppsummering på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Oppsummeringen behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Litteratur bestemmes innen 1. desember 2021.