SFB52214 Kunsten å overbevise (Høst 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mari Hellum
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i;
Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Bachelorstudium i digitale medier og design med fordypning i kommunikasjon.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på kunnskaper i kommunikasjon- og samfunnsvitenskap fra de to første studieårene av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har bred kunnskap om retorikk og hvordan man former et budskap for å nå frem til publikum og beslutningstakere
har svært god kunnskap om å skrive, fortelle og formidle
har bred kunnskap om sosiale medier, både om strategi og innhold
har kunnskap om debatt-teknikk
kan gjøre rede for universell utforming
Ferdigheter
Studenten
har gode kommunikative ferdigheter i en helhetlig og virkelighetsnær kontekst
kan arbeide med et prosjekt rettet mot media, organisasjoner, beslutningstakere og det generelle publikum
Generell kompetanse
Studenten
har innblikk i kommunikasjonsarbeid i norskbaserte bedrifter og organisasjoner
har etisk forsvarlige holdninger til informasjon og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser
kan kritisk analysere alle typer tekster
har kompetanse om effektiv formidling på alle medieplattformer, især sosiale medier
Innhold
Praktisk retorikk og påvirkning
Debatt-teknikk og erfaring med å delta i en debatt og holde appeller foran et publikum
Sosiale medier
Prosjektarbeid
Formidling og målrettet skriving
Kritisk analyse av egne og andres tekster
Kreativ skriving
Erfaring med publisering av tekster på studiets egen blogg - BIK-bloggen
Erfaring med produksjon av podkaster og video som publiseres på BIK-bloggen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har høy studentaktivitet med problemstillinger som behandles i gruppe- og plenumsdiskusjoner. Studentene skriver tekster, herunder podcaster og innlegg i sosiale medier, fortløpende på norsk. Tekstene diskuteres og kommenteres i seminar og gis også skriftlig tilbakemelding. Gjesteforelesere fra akademia eller næringsliv kan bli invitert.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Fire innleveringer av tekster på norsk, hvorav en av tekstene er en podcast-episode og en av innleveringene er et innlegg for sosiale medier, individuelt eller i grupper på to studenter.
Ett prosjekt i gruppe med muntlig presentasjon.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Tekster levert inn som arbeidskrav kan ikke leveres som del av mappeeksamen, se pkt. Eksamen.
Eksamen
Mappevurdering
Mappen er individuell og inneholder to mappebidrag (hvert på 5-8 sider).
Karakterregel: A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter kan mappen forbedres og leveres på nytt.
Ved forbedring av karakter leveres ny mappe ved neste ordinære eksamen.
Klageadgang: Ved klage på sensur skal hele mappen vurderes på nytt.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 3.8.2021:
Aalen, I. og Iversen, M. H. (2021): Sosiale Medier, 2. utgave. Fagbokforlaget.
C. & D. Heath (2007). Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die. Random House, New York.
Hellum, B. (2013). Analyse av multimodale tekster : en holistisk modell. Oslo: Scandinavian Academic Press.
Kjeldsen, J. (2014). Hva er retorikk (Vol. 51). Oslo: Universitetsforlaget
Vitenskapelige artikler og annet materiale lagt ut på læringsplattform.
Anbefalt litteratur:
Andersen, Ø. (1995). I retorikkens hage, Oslo: Universitetsforlaget
Cicero, M.T. (1989). De Oratore. Cambridge, MA: LOEB Classical Library, Harvard University Press.