IRI16020 Produkt- og tjenesteutvikling (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Hong Wu
Undervisningsspråk:
Norsk og engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i Innovasjon og prosjektledelse

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om:

  • metoder og verktøy for å gjennomføre og lede produkt- og tjenesteutviklingsprosesser

  • den tenkning som ligger bak moderne produkt- og tjenesteutvikling

Ferdigheter

Studenten kan:

  • innhente, analysere og evaluere data for å kunne forbedre produkter og tjenester

  • bruke verktøy for å lede og gjennomføre produkt- og tjenesteutviklingsprosesser  

Generell kompetanse

Studenten forstår:

  • utfordringene knyttet til produkt- og tjenesteutvikling

  • hvilke verktøy som er egnet for de ulike problemstillingenen knyttet til produkt- og tjenesteutvikling

Innhold

Emnet fokuserer på hvordan studenten skal analysere, tolke, lede og gjennomføre produkt- og tjenesteutviklingsprosesser for å skape gode og relevante tjenester og produkter.

Emnet gir en innføring i praktisk fremgangsmåter kombinert med teoretisk og metodisk tilnærminger som gir studenten en anledning å øve seg og utvikle et veikart for produkt- og tjenestekartlegging. Emnet gir studenten en generell forståelse og praktisk øvelse for hvilke verktøy som er egnet til å bruke på hvilke typer av produkt- og tjenesteproblemer herunder forståelse for behovsidentifisering, spesifikasjonsdefinering, konseptutvikling, prototyping og 3D modellering, samt prosjektstyring i en produkt- og tjenesteutviklingsprosess.

I emnet inngår en historisk innføring i innovasjonstenkning knyttet til produkt- og tjenesteutvikling. I tillegg vil  bærekraft være et gjennomgående tema i undervisningen.

Emnet skal sikre at studenten etter gjennomført emnet er i stand til å analysere og kartlegge de faktorer som har betydning for utvikling av tjenester og produkter samt kunne velge de verktøy og fremgangsmåter som er egnet til å løse produkt- og tjenesteproblemer. 

Undervisnings- og læringsformer

Fokus i emnet er på problembasert læring med høy grad av selvstendig arbeid, veiledning og fellessamlinger. Fagstoffet i emnet vil formidles gjennom hybridundervisning, og studenten oppmuntres til selvstudium i emnet. Studenten sin problemløsningsevne og fagkunnskaper utvikles gjennom innsikt i litteraturen og gjennomføring av pålagte oppgaver underveis i emnet. 

Arbeidsomfang

250-300 timer

Praksis

Ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Skriftlig grupperapporter, inklusiv individuelle refleksjoner med casepresentasjoner, basert på utleverte eller selvvalgte caseoppgaver i emnet. Individuelt bidrag må synliggjøres og dokumenteres i grupperapportene, f.eks. ved å navngi rapportdelene og casepresentasjonene.

  • Studentforelesning foran klassen på utvalgte/avtalte kapitler som er en del av selvstyrt studie. Fravær til studentforelesning må gyldig begrunnes og meldes skriftlig i forkant og få godkjent. Ved sykdom må det dokumenteres skriftlig sykmelding senest en uke etter fravær.

Eksamen

Muntlig eksamen, gruppe. Varighet: 40 minutter, inklusiv oppkobling og nedrigging av presentasjonsmaterialer.

Eksamen består av maks. 15minutter presentasjon fra gruppen. Presentasjonsmaterialer sendes minst 3 dager i forkant av eksamensdato. Individuelt bidrag må synliggjøres. Eksempelvis kan studentene skrive navnet sitt på det de har jobbet med i presentasjonen. Deretter blir det en spørsmålsrunde fra sensorene om prosjektutvikling på caseoppgaver og egen læring/refleksjoner på teorier/metodikk.

Det settes en karakter for gruppen. Det kan åpnes for individuelle karakterer, dette avhenger av gruppesamarbeid og individuelle prestasjoner og dokumentert bidrag til gruppearbeid.

Det benyttes karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Kontinuasjonseksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen.

Studenter som har fått ikke bestått på eksamen må ved ny eksamen ta arbeidskrav på nytt.

Ved ønske om forbedring av karakter kan eksamen tas på nytt.

Evaluering av emnet

Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 16:17:28