IRI10020 Innovasjon og forbedringsarbeid (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Frode Ramstad Johansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudiet i innovasjon og prosjektledelse
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har:
-
forståelse av innovasjon og kontinuerlig forbedring for effektiv og bærekraftig verdiskaping i bedrifter og virksomheter
-
innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon i virksomheter og i samfunnet generelt
-
kunnskap om organisering for innovasjons- og forbedringsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
-
benytte et sett metoder, teknikker og modeller for å analysere innovasjons- og forbedringsprosjekter
-
løse innovasjons- og forbedringsoppgaver på en systematisk og effektiv måte
Generell kompetanse
Studenten har
-
forståelse for interessentenes medvirkning i utviklingsprosessen for å oppnå bærekraftige resultater
-
nå felles mål gjennom teamarbeid
Innhold
Innovasjons- og kontinuerlig forbedringsarbeid er stadig viktigere for effektiv og bærekraftig verdiskaping i privat, offentlig og frivillig sektor. Innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon og kultur for innovasjon og kunnskap om organisering for og ledelse av innovasjon, styrker mulighetene for å lykkes med en god og positiv utvikling. Moderne innovasjonsforståelse innebærer å legge bærekraft som premiss, forstå teknologiens påvirkning og ikke minst ha mennesket med i forståelsen av hva endring innebærer. Arbeidet organiseres med
-
utforsking av innovasjon og ledelse av innovasjonsprosesser som en kollektiv prestasjon, hvor en grunnleggende verdi er at all endring skal medføre en forbedring fra tidligere situasjon,
-
fokusering på grunnleggende metodeforståelse,
-
praktisk øving i metoder og prosesser i innovasjons- og forbedringsarbeid.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen baserer seg på høy grad av involvering fra studentenes side i form av dels et større prosjekt og dels veksling mellom introduksjonsforelesninger, bedrifts-/virksomhetsbesøk og seminar. Tilstedeværelse og aktiv deltakelse, både i team/grupper og i forelesninger står sentralt i læringen.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen.
Eksamen
To deleksamner.
-
Gruppebasert presentasjon om prosjektprosessen (datainnsamling, analyse, resultater/diskusjon, refleksjon) etter avsluttet prosjekt. Felles karakter for gruppa. Gruppestørrelse 3-5 studenter. Sammen med denne leverer hver student en beskrivelse av egen og teammedlemmenes arbeidsinnsats, som kan regulere individuell vurdering én karakter.
-
Individuell skriftlig innlevering i form av en faglig refleksjon over innovasjon. Denne kobler samtids- og fremtidsforståelse og -tenking om innovasjon til egen utvikling og forståelse.
Endelig karakter er individuell.
Karakterregel: A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått deleksamen 1 må prosjekt gjennomføres på nytt neste gang emnet tilbys.
Ved ikke bestått deleksamen 2 gjennomføres konteeksamen tidlig i påfølgende semester. Mer informasjon om konter finner du her.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto