IRF33721 Teknologi- og prosjektledelse (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hong Wu
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk fellesemne for Bachelorstudium i ingeniørfag:
-
Bygg og miljø
-
Elektro - elektronikk og grønn energi
-
Maskin - industriell produktutvikling
Samt for TRESS og Y-veien tilknyttet disse studieprogrammene
Absolutte forkunnskaper
En student må ha bestått minst 120 studiepoeng av studieprogrammet for å få starte på emnet
Undervisningssemester
6. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
Studentene har kunnskap om hvordan organisasjoner/bedrifter fungerer og skaper verdier gjennom et prosjektstyringsarbeid i en digital og bærekraftig tidsalder.
-
Studentene skal kunne gjøre rede for sentrale prinsipper for strategi, ledelse og organisering, samt praktisk anvendelser til prosjektledelsesoppgaver.
-
Studentene skal kunne forklare sentrale begreper knyttet til prosjektledelse, innovasjon, bærekraft og digitalt lederskap.
-
Studentene skal ha kunnskap om prosjekters faglige innhold og tilegne seg tverrfaglig kompetanse
-
Studentene skal ha kunnskap om forankring og finansiering av prosjekter
Ferdigheter
-
Studentene kan gi råd om strategi, innovasjon, ledelse og bruk av prosjektstyringsverktøy og digitale virkemidler for å oppnå ønskede og strategiske mål i prosjekter og mindre bedrifter.
-
Studentene er bevisst om utfordringer og samfunnsansvaret en bedrift har
-
Studentene kan gjennomføre prosjektering og prosjektstyringsarbeid tverrfaglig
Generell kompetanse
-
Studentene kan bidra til å utvikle eller omstille en virksomhet
-
Studentene kan se en tverrfaglig sammenheng på tvers av en organisasjon
-
Studentene har forståelse for prosjektstyring som en praktisk aktivitet med faglig forankring.
Innhold
Teknologi og prosjektledelse er et emne som skal styrke studentenes evne til å lede prosjektarbeid og skape bærekraftige verdiskaping i næringslivet. Emnet gir en innføring av temaer i prosjektarbeid og verdiskaping. Gjennom casebasert øvingsarbeid skal studentene oppnå praktisk og grunnleggende forståelse av hvordan arbeidslivet fungerer i en digital tidsalder preget av store muligheter og utfordringer, som for eksempler hva bærekraft og «det grønne skiftet» innebærer for næringslivet.
Det vil være tematiske forelesinger, gruppeøvelser og prosjektarbeid. Hovedvekten vil være på en praktisk og reell casebasert oppgave som defineres av høgskolen eller en ekstern bedrift/organisasjon som må godkjennes av fagansvarlig. Den omtalte oppgaven kan i mange tilfeller bety bacheloroppgaven.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil hovedsakelig basere seg på studentaktivitet, og kan veksle mellom forelesninger, øvinger, gruppearbeid og seminarer. Egen refleksjon - sammen med andre medstudenter - vil også være en sentral arbeidsmetode. Studentene må arbeide proaktivt og selv søke veiledning for å sikre fremdrift
Arbeidsomfang
250-300 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
3 arbeidskrav:
-
En prosjektplan inklusiv de nødvendige styringsverktøyer for et prosjektarbeid
-
Status/midtveisrapportering. Individuelt bidrag synlig gjort i rapportene.
-
Fremføring av prosjektstatuspresentasjoner av studentgruppene i plenum.
Arbeidskravet må være godkjent av de involverte faglærene før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Eksamen består av to komponenter:
-
Prosjektoppgave i gruppe (maks. 4 pers. eller som bachelorgruppe, unntak må søkes og godkjennes av de involverte faglærerne): En skriftlig rapport som dekker mest mulig fremdrift og progresjon i henhold til planlagt prosjektoppgave avtalt med oppdragsgiver eller nærmeste faglærer.
-
Muntlig eksamen, gruppe. Maks. total varighet: 30 minutter (15 minutter presentasjon og 15 minutter spørsmål fra sensor om prosjektoppgave og selve prosjektgjennomføringen).
Prosjektoppgave må være vurdert til bestått før studentene kan fremstille seg til muntlig eksamen.
Det gis én samlet, individuell karakter i emnet etter karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer eller en ekstern og en intern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Konteeksamen avholdes tidlig i påfølgende semester. Mer informasjon om konter finner du her.
Ved ikke bestått prosjektoppgave kan gruppa omarbeide oppgaven en gang. Ved ikke bestått på muntlig eksamen kan studenten fremstille seg til ny eksamen på grunnlag av allerede bestått prosjektoppgave.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e), oppdragsgiver(e) og studenter. Muntlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto