IRI16020 Produkt- og tjenesteutvikling (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hong Wu
- Undervisningsspråk:
- Norsk og engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i Innovasjon og prosjektledelse
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten skal ha kunnskap om:
-
metoder og verktøy for å gjennomføre og lede produkt- og tjenesteutviklingsprosesser
-
den tenkning som ligger bak moderne produkt- og tjenesteutvikling
Ferdigheter
Studenten kan:
-
innhente, analysere og evaluere data for å kunne forbedre produkter og tjenester
-
bruke verktøy for å lede og gjennomføre produkt- og tjenesteutviklingsprosesser
Generell kompetanse
Studenten forstår:
-
utfordringene knyttet til produkt- og tjenesteutvikling
-
hvilke verktøy som er egnet for de ulike problemstillingenen knyttet til produkt- og tjenesteutvikling
Innhold
Emnet fokuserer på hvordan studenten skal analysere, tolke, lede og gjennomføre produkt- og tjenesteutviklingsprosesser for å skape gode og relevante tjenester og produkter.
Emnet gir en innføring i fremgangsmåter og metoder som gjør at studenten kan utvikle et veikart for produkt- og tjenestekartlegging. Emnet gir studenten en forståelsen for hvilke verktøy som er egnet til å bruke på hvilke typer av produkt- og tjenesteproblemer herunder forståelse for konsepter, prototyper og 3D modellering.
I emnet inngår en historisk innføring i innovasjonstenkning knyttet til produkt- og tjenesteutvikling. I tillegg vil bærekraft være et gjennomgående tema i undervisningen.
Emnet skal sikre at studenten etter gjennomført emnet er i stand til å analysere og kartlegge de faktorer som har betydning for utvikling av tjenester og produkter samt kunne velge de verktøy og fremgangsmåter som er egnet til å løse produkt- og tjenesteproblemer.
Undervisnings- og læringsformer
Fokus i emnet er på problembasert læring med høy grad av selvstendig arbeid, veiledning og fellessamlinger. Fagstoffet i emnet vil formidles gjennom hybridundervisning, og studenten oppmuntres til selvstudium i emnet. Studenten sin problemløsningsevne og fagkunnskaper utvikles gjennom innsikt i litteraturen og gjennomføring av pålagte oppgaver underveis i emnet.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Skriftlig grupperapporter, inklusiv individuelle refleksjoner med casepresentasjoner, basert på utleverte eller selvvalgte caseoppgaver i emnet. Individuelt bidrag må synliggjøres og dokumenteres i grupperapportene, f.eks. ved å navngi rapportdelene og casepresentasjonene.
-
Studentforelesning foran klassen på utvalgte/avtalte kapitler som er en del av selvstyrt studie. Fravær til studentforelesning må gyldig begrunnes og meldes skriftlig i forkant og få godkjent. Ved sykdom må det dokumenteres skriftlig sykmelding senest en uke etter fravær.
Eksamen
Muntlig eksamen, gruppe. Varighet: 40 minutter, inklusiv oppkobling og nedrigging av presentasjonsmaterialer.
Eksamen består av maks. 15minutter presentasjon fra gruppen. Presentasjonsmaterialer sendes minst 3 dager i forkant av eksamensdato. Individuelt bidrag må synliggjøres. Eksempelvis kan studentene skrive navnet sitt på det de har jobbet med i presentasjonen. Deretter blir det en spørsmålsrunde fra sensorene om prosjektutvikling på caseoppgaver og egen læring/refleksjoner på teorier/metodikk.
Det settes en karakter for gruppen. Det kan åpnes for individuelle karakterer, dette avhenger av gruppesamarbeid og individuelle prestasjoner og dokumentert bidrag til gruppearbeid.
Det benyttes karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Kontinuasjonseksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen.
Studenter som har fått ikke bestått på eksamen må ved ny eksamen ta arbeidskrav på nytt.
Ved ønske om forbedring av karakter kan eksamen tas på nytt.
Evaluering av emnet
Skriftlig sluttevaluering av emnet.