IRF05022 Teknologi og samfunn (Høst 2024–Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Svein Olav Hansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering
- har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeidslivet fungerer
- har kjennskap til lover og forskrifter, hvordan disse utvikles og brukes
- har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk
- har kunnskap om teknologi som grunnlag for samfunnsengasjement og samspillet mellom teknologi, samfunn, økonomi og miljø
Ferdigheter:
Studenten
- kan vurdere og diskutere, muntlig og skriftlig, enkle teknologiske produkter og deres konsekvenser for samfunn og miljø
- kan gjøre rede for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv, samt den betydning globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, næringsog samfunnsutvikling
- kan gjøre rede for prinsipper for samfunnsvitenskapelig tenking
- kan bruke etiske prinsipper i sine vurderinger og valg
Generell kompetanse:
Studenten
- forstår betydningen av ikke tekniske ferdigheter i sitt arbeid med teknologiske løsninger
- forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap
- forstår betydningen av samarbeid og tverrfaglighet
Innhold
- Lange historiske linjer med vektlegging av teknologiens betydning.
- Teknologiske begreper. Definisjoner.
- Kilder og kildekritikk. Kritisk analyse.
- En utviklingslinje for energi fra manuell arbeidskraft til fremtidens energiutfordringer.
- Forutsetninger for industriell etablering og utvikling.
- Virkninger av industriell etablering med vekt på samfunnsutviklingen.
- Innovasjoner, entreprenørskap, konjunkturer, kriser og industrielle revolusjoner.
- Norsk næringsutvikling etter 1850. Hovedtrekk med gjennomgang av utviklingen av primær-, sekundær- og tertiærnæringene
- Kulturlandskap og næringsutvikling (fra landbruk til industri og kjøpesentra)
- Fremveksten av moderne naturvitenskap og forskjellen mellom humanistisk og naturvitenskapelig tenkemåte
- Det norske styringssystemet og demokratiseringsutviklingen
- Ingeniørrollen
- Norsk arbeidslivshistorie og spillereglene i arbeidslivet
- Etikk og etiske dilemmaer
- 1970-årenes kriser og omdanningen av norsk og internasjonal industri
- Europeisk integrasjon
- Liberalisering og globalisering
- Bærekraftig utvikling - «Det grønne skiftet»
- Informasjonsteknologi og endringer av samfunnet: Kommunikasjon og globalisering. Teknologiske og etiske utfordringer.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises gjennom forelesninger, øvingsoppgaver og prosjektarbeid, individuelt og gruppevis, ekskursjoner og demonstrasjoner. Det tilrettelegges for besøk ved lokale bedrifter, museer og institusjoner som ledd i undervisningen.
Undervisningen er obligatorisk (se pkt Arbeidskrav nedenfor). Læremidler utdeles i kopi i sammenheng med undervisningen. Elektronisk læringsplattform vil også bli benyttet.
Arbeidsomfang
150-180 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Deltakelse i to prosjekter med rapportering, hvorav minst ett skal være tverrfaglig
-
Ett bedriftsbesøk
-
Deltakelse i minst 70 % av undervisningen
Arbeidskrav vurderes til godkjent / ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Nasjonal, skriftlig individuell eksamen, 4 timer
Ingen hjelpemidler.
Det benyttes bokstavkarakterer A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen avholdes i august
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.