IRF02022 Norsk (Høst 2024–Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Solveig Marie Behsert Kvakkestad
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på norsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker
- har kunnskap om grunnleggende prosjektteori
- kjenner til betydningen av lesing for egen språkutvikling
- kjenner til ulike sjangre innen sakprosa og skjønnlitteratur, og kjenner til hvordan litteratur kan lære oss noe om samfunnsutviklingen før og nå
- kjenner til grunnleggende utviklingstrekk innen språkhistorien som kaster lys over dagens utfordringer innen språk og kommunikasjon
- har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan definere kommunikasjonsmål og tilpasse nivå og form på det som formidles til mottaker i den aktuelle situasjonen.
- kan skrive klart og språklig korrekt
- kan skrive og strukturere resonnerende tekster slik som drøftinger og utredninger
- kan utforme klare, målrettede og brukervennlige funksjonelle tekster som blant annet rapporter, prosjektdokumenter, sammendrag, notater, brev, e-poster og møtedokumenter
- kan analysere bruk av retoriske virkemidler i sakprosa og skjønnlitteratur, og kan selv benytte god argumentasjon
- kan planlegge, strukturere og gjennomføre muntlige presentasjoner
- kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner
Generell kompetanse:
Kandidaten
- forstår betydningen kommunikasjon og skriftlig kompetanse har for faglig og akademisk utvikling, og for arbeidet som ingeniør.
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør
- kan arbeide med fagstoff på en kritisk, analytisk og systematisk måte
- kan bruke egnede strategier for å lese, ta notater og utvikle begrepsforståelse
- kan samarbeide effektivt i grupper
- kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke dem kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig
Innhold
- Kommunikasjonsprosesser og språket som verktøy
- Mål og mottakeranalyse
- Skriftlig og muntlig framstilling på norsk
- Sjangere i sakprosa og skjønnlitteratur, bokmål og nynorsk
- Informasjonsinnhenting og kildebruk
- Samarbeid, møtevirksomhet og prosjektdokumentasjon
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen organiseres i form av forelesninger, prosjektarbeid, gruppearbeid og selvstendig arbeid. Undervisningsspråket er norsk.
Arbeidsomfang
300 - 360 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i to prosjekter med rapportering, hvorav minst ett skal være tverrfaglig.
- Fem innleverte og godkjente oppgaver.
- To muntlige fremføringer på norsk
- Deltakelse i minst 70 % av undervisningen
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Nasjonal skriftlig eksamen, individuell, 5 timer
Tillatte hjelpemidler: PC med institusjonens eksamensplattform med retteprogram og elektronisk ordbok - og samtidig sperret internett. Fysiske ordbøker, alle språk
Det gis karakter etter karakterskala A - F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Kontinuasjonseksamen avholdes i august.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig midtveis- og sluttevaluering.