IRB26321 Bærekraftig areal- og transportplanlegging (Vår 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Kine Dæhli
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i ingeniørfag -bygg og miljø, studieretning «infrastruktur og miljø», samt for TRESS og Y-veien tilknyttet dette studieprogrammet/studieretningen.
Absolutte forkunnskaper
IRB11521 Teknisk planlegging
Undervisningssemester
4. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
Studenten kan:
-
beskrive hovedtrekkene i plan- og bygningsloven og de ulike trinnene i en planprosess fra kommunedelplan til byggesøknad
-
forklare om sammenhengene mellom bærekraftig arealbruk og grønne transportsystemer
-
redegjøre for forutsetninger for bærekraftige transportnettverk og foreslå tiltak for den mest miljøvennlige måten å reise på
Ferdighet:
Studenten kan:
-
forklare hvordan man bruker plan- og bygningsloven og kan fylle ut en byggesøknad
-
bruke resultater fra kartlegging av reisevaner, databaser og samfunnsøkonomisk konsekvensanalyser.
-
belyse betydning av bærekraftig arealbruk for reisevaner, samspillet mellom ulike transportmåter og miljøvennlige transportløsninger og krav til transportstandarder avhengig av arealbruk
Generell kompetanse:
Studenten kan:
-
anvende og bearbeide kunnskap innen areal- og transportplanlegging til å analysere og gjøre selvstendige, begrunnede valg i møte med praktiske problemstillinger
-
forklare prosessen og planleggingen av bærekraftig arealbruk og miljøvennlig transportinfrastruktur på et overordnet nivå i et bærekraftig perspektiv
-
demonstrere hvordan man bruker plan- og bygningsloven og kan fylle ut en byggesøknad
Innhold
Bærekraftige arealbruk:
Følgende temaer belyses:
-
miljørettet og samordnet arealbruk som drivkraft i byer og regioners utvikling og transportsystem.
-
plan- og bygningsloven og forurensningsforskriften,
-
retningslinjer for behandling av luftkvalitet i arealplanlegging
-
organisering og roller i planleggingsprosessen, begreper innen arealplanlegging, og myndighet ansvar og roller innen arealplanlegging.
-
bruk av plan- og bygningsloven i bærekraftig arealplanlegging
-
behovet for integrering av transport, arealbruk og miljøplanlegging.
-
organisering og gjennomføring av tverrfaglig samordnet areal- og transportplanlegging på oversiktsnivå.
Transport- og trafikkmodeller:
Følgende temaer utdypes:
-
beste praksis for å forbedre ytelsen til by- og regionale transportsystemer
-
transittplaner på regionnivå̊ og bynivå̊, og forbedringer av gang og sykkelfelter,
-
strategier for styring av etterspørsel og nye teknologier og tjenester.
-
Bruke av transportmodeller på regionnivå̊ (regionale transportmodeller) og på bynivå̊.
-
koblinger mellom arealbruk, transportsystemet, transportutvalg, lokalklima
-
strategier for å minimere miljøbelastningen og fremme bærekraftige og klimavennlige løsninger.
Dataverktøy for trafikkavviklingen i rundkjøring (ARCADY, CAPCAL), i et mindre område (Aimsun, Vissim mikrosimulering), og på kryssnivå (SIDRA). Laboratorieøvelser (Novapoint Basis og NovaPoint Areal)
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, obligatorisk prosjektarbeid i grupper, obligatoriske, individuelle øvinger og ekskursjoner.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
4 individuelle øvinger
-
Deltagelse på befaring
-
Deltagelse på labøvelse
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Eksamen består av to deleksamener.
Deleksamen 1: Semesteroppgave, gruppe. 25%
Deleksamen 2: Skriftlig eksamen, individuell. Varighet: 4 timer. 75%
Tillatte hjelpemidler: Kalkulator, med tomt minne, som ikke kan regne symbolsk eller kommunisere trådløst.
Karakterregel A-F benyttes for begge deleksamener. Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet.
Det gis én samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Konteeksamen avholdes tidlig i påfølgende semester. Mer informasjon om konter finner du her.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.