TVPH10424 Relasjon, kommunikasjon og samhandling i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (Vår 2026)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Samlingsbasert på studiested Fredrikstad og praksisfelt
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (60 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Bestått eksamen i emnene Perspektiver på psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, Arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk og Kontekstuelle terapiformer og veiledningsmetoder i arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk.
Undervisningssemester
4. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har inngående kunnskap om hvordan ulike former for marginalisering har betydning for arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk
-
har inngående kunnskap om recovery- og brukerorienterte strateger i arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk
-
har inngående kunnskap om forhold som mobiliserer ressurser, fremmer livskvalitet og sosial deltakelse i skole, arbeidsliv og på hverdagslivets ulike arenaer
-
har avansert kunnskap om etiske problemstillinger i profesjonelt arbeid med psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
-
har inngående kunnskap om betydningen av selvhjelp, likepersonsarbeid og frivillig arbeid
-
har inngående kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrsektorielt samarbeid
-
har kunnskap om sosial bærekraft
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende avansert kunnskap om kommunikasjon og relasjon i samhandling med personer i sårbare situasjoner
-
kan bruke kunnskap om kommunikasjon og relasjon til å styrke livskvalitet og fremme samfunnsmessig deltakelse
-
kan analysere hvilke forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som kan hemme og fremme bedringsprosesser, gode hverdagsliv og sosial deltakelse for mennesker med psykisk helse- og/eller rusmiddelproblemer og deres familier
-
har etisk handlingskompetanse i vurdering av profesjonelle roller og maktutøvelse
-
kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og tilnærminger innen kommunikasjon, relasjon og samhandling
-
kan reflektere kritisk over betydningen av kjønn, alder og kulturelle forhold i arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk
-
kan utvikle og gjennomføre innovasjons- og tjenesteutviklingsprosjekter i samarbeid med kollegaer og brukere
Generell kompetanse
Studenten
-
har inngående kunnskap om strategier for profesjonell egenomsorg, og utvikling av bærekraftige profesjonelle roller og fellesskap
-
kan anvende kunnskaper og ferdigheter om ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgave.
-
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å selvstendig koordinere og bidra til tverrfaglig samarbeid
-
kan bruke relevante metoder for å kritisk kunne vurdere egne verdier og væremåter
Innhold
-
Sammenhengen mellom marginalisering og helse
-
Forhold på gruppe- og samfunnsnivå som hemmer og fremmer god helse
-
Myndiggjørende og helsefremmende strategier
-
Betydningen av kjønn, alder og kultur
-
Systemiske og narrative tilnærminger
-
Recoveryorienterte strategier og arbeid
-
Praktisk bruk av etikk i arbeid med sårbare grupper
-
Tverrfaglige, samskapende og fellesskapene praksiser
-
Innovasjon og bærekraft
-
Perspektiver på profesjonelle roller og ivaretakelse av profesjonelle fellesskap
-
Likepersonsarbeid, brukerkonsulenter, selvhjelp og frivillige aktører
-
Fysisk aktivitet, søvn og kosthold
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning 4 samlinger av 1 - 3 dager.
Samlingsbasert undervisning på dagtid og på ukedager, gruppearbeid under og mellom samlingene, og nettbaserte læringsaktiviteter. Ferdighetstrening under samlingene. Veiledede praksisstudier inngår i emnet.
Undervisningen og læring skjer gjennom fysiske forelesninger, selvstudier, og studentaktive læringsformer i forbindelse med samlinger og i gruppearbeid mellom samlingene, og gjennom praktisk ferdighetstrening. Det vil bli lagt opp til nettbaserte læringsaktiviteter mellom samlingene. Veiledning gis i gruppene i tilknytning til studentenes arbeid med arbeidskrav og praktiske ferdighetstrening.
Arbeidsomfang
Samlet vil arbeidsomfang, inkludert selvstudier og forberedelser og praksis, være ca. 550 timer, der praksis utgjør 225 timer.
Praksis
Det skal i løpet av emnet gjennomføres 6 uker praksis. Gjennomføringen skal være sammenhengende og samlet omfang skal være på 225 timer. Praksis gjennomføres etter en plan som godkjennes av praksisstedet og studieprogramleder.
-
Gjennom praksisstudiene skal studenten få relevant erfaring med praksisnært arbeid med aktuelle målgrupper og problemstillinger innen psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
-
Praksis er knyttet til læringsutbyttene og skal bidra til å utvikle studentens praktiske, analytiske og kritiske kompetanse
-
Praksis skal gjennomføres innenfor virksomheter som arbeider med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk fortrinnsvis innen kommunale- eller spesialiserte tjenester. Det er også et mål om at studentene skal gjøres kjent med arbeid med både psykisk helse- og rus- og avhengighetsproblematikk
-
Studentene skal planlegge et innovasjonsprosjekt som skal gjennomføres i løpet av praksisperioden
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Individuell skriftlig oppgave på inntil 1500 ord.
-
Posterpresentasjon i gruppe på inntil 6 studenter
-
Minimum 80 % deltagelse i obligatoriske læringsaktiviteter
-
Minimum 90 % deltagelse og godkjent praksis
For mer informasjon om obligatorisk deltagelse, se omtale i studieplanen under pkt. Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer.
Ikke godkjente skriftlige arbeidskrav kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering en (1) gang før ordinær eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Varighet ca. 20 minutter.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: Bestått / Ikke bestått
Sensorordning
Interne sensorer
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Se forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Evaluering av emnet
Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for vår 2026 vil bli publisert i Leganto.