TVPH10224 Arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Samlingsbasert på studiested Fredrikstad, og nettbaserte møter mellom samlinger.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (60 studiepoeng).

Anbefalte forkunnskaper

Emnet Perspektiver på psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid.

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan livsbelastninger og personens historie har betydning for utviklingen av psykiske vansker, rusmiddelproblemer og annen avhengighetsutvikling

  • har kunnskap om hvordan kriser og traumer henger sammen med helseutfordringer

  • har inngående kunnskap om relasjonens betydning i møte med mennesker med psykiske vansker, rus- og/eller avhengighetsproblemer

  • har inngående kjennskap til kunnskapsbasert praksis og kritisk vurdere kunnskapskilder relevante for psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

  • har avansert kunnskap om miljøterapeutiske strategier for arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

  • har avansert kunnskap om krav til faglig kvalitet og forsvarlighet i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging

  • har kunnskap om systematisk fagutviklingsarbeid og om vilkårene for fag- og utviklingsarbeid innen psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

  • har avansert kunnskap om hvordan forebygge dødsfall herunder selvmord og rusrelaterte dødsfall

  • har inngående kunnskap om behov og rettigheter til pårørende og etterlatte, herunder barn som pårørende og etterlatte, samt om relevante helse-, omsorgs- og velferdstilbud til pårørende og etterlatte

  • har inngående kunnskap om medikamenters rolle, virkninger og bivirkninger i arbeid med psykisk helse og rusproblematikk, og om ulike medikamentfrie tilbud

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere og forholde seg analytisk til egen faglig forståelse og utviklingsbehov

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver og problemer på psykisk helse, rus og avhengighet, og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse

  • kan kunnskap og ferdigheter i gjennomføring av klinisk intervju og analyser av funksjonelle forhold i samarbeid med enkeltpersoner

  • kan anvende feedbackverktøy i samarbeid med tjenestemottaker/bruker med tanke på brukertilfredshet og terapeutisk allianse

  • kan analysere sammenhenger mellom ulike vitenskapsteoretiske posisjoner og menneskesyn i forskning på psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblemer

  • kan gjennomføre og evaluere fagutviklingsprosjekter med utgangspunkt i forskningsbasert, praksisbasert og erfaringsbasert kunnskap

  • kan analysere samspillet mellom psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk, og fysisk helse.

  • kan analysere samspillet mellom psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk, og livsbelastninger som vold, krenkelser og overgrep

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om ulike perspektiver og forståelser knyttet til rusmiddelbruk og avhengighet med dem det gjelder, deres familie og nettverk, samarbeidspartnere og allmenheten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

  • kan bidra til innovasjon og fagutvikling innen sitt fagområde

Innhold

  • Systematisk kartlegging og tiltaksarbeid over ulike livsområder

  • Forebygging av dødsfall, herunder selvmord og rusrelaterte dødsfall.

  • Arbeid med systematiske tilbakemeldinger fra brukere og pårørende, og betydningen av terapeutisk allianse

  • Rus- og avhengighetsutfordringer og psykisk helse i samspill

  • Klinisk intervju i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

  • Medikamenters rolle i behandlingen av psykiske vansker og rusproblemer

  • Foreldreskap, psykisk helse, rusbruk og avhengighetsproblematikk

  • Kartlegging av rusens funksjon som grunnlag for mål og tiltaksarbeid

  • Selvhjelp, selvregulering og selvendring

  • Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid med psykisk helse og rus og avhengighet.

  • Forebygging og oppfølging av selvskadings- og selvmordsproblematikk

  • Arbeid med traumer og traumeerfaringer

  • Møte med volds- og aggresjonsproblematikk

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning: 4 samlinger à 3 dager.
Samlingsbasert undervisning på dagtid og på ukedager, gruppearbeid under og mellom samlingene, og nettbaserte læringsaktiviteter. Ferdighetstrening under samlingene.

Undervisningen og læring skjer gjennom fysiske forelesninger, selvstudier, og studentaktive læringsformer i forbindelse med samlinger og i gruppearbeid mellom samlingene, og gjennom praktisk ferdighetstrening. Det vil bli lagt opp til nettbaserte læringsaktiviteter mellom samlingene.

Veiledning gis i gruppene i tilknytning til studentenes arbeid med arbeidskrav og praktiske ferdighetstrening.

Arbeidsomfang

Samlet vil arbeidsinnsats, inkludert selvstudier og forberedelser, være ca. 400 timer

Praksis

Ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell skriftlig oppgave på inntil 1500 ord.

  • Individuell skriftlig oppgave på inntil 500 ord.

  • Minimum 80 % deltagelse i obligatoriske læringssaktiviteter

For mer informasjon om obligatorisk deltagelse, se omtale i studieplanen under pkt. Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer.
Ikke godkjente skriftlige arbeidskrav kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering en (1) gang før ordinær eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Varighet ca. 20 minutter.

Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Se forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for vår 2025 vil bli publisert i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 20:16:58