MBVA404 Vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Göran Jutengren
- Gudrun Brottveit
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i barnevernsarbeid
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført emnene MBVA401, MBVA402 og MBVA403
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har inngående kunnskap om vitenskapsteori, samfunnsvitenskapelige metoder og forskningsetikk med relevans for barnevernsarbeid
-
har inngående kunnskap om forskningsprosess og hva det innebærer å utvikle et forskningsdesign med relevans for tverrprofesjonelt barnevernsarbeid
-
har inngående kunnskap om forskningsintervjuer og forskjellige former for observasjoner, fortolkning og analyse av kvalitative data
-
har inngående kunnskap om sentrale kvantitative metoder for innsamling, bearbeiding, fortolkning og analyse av kvantitative data
Ferdigheter
Studenten
-
kan kritisk reflektere over forskningsrelevante problemstillinger med aktualitet for tverrprofesjonelt barnevernsarbeid
-
kan vurdere valg av metode i forhold til ulike typer forsknings- og fagutviklings- og innovasjonsprosjekter
-
kan planlegge og gjennomføre kvalitative studier, samt fortolke, analysere, fremstille og vurdere kvalitative data
-
kan planlegge og gjennomføre kvantitative undersøkelser, samt fortolke, analysere, fremstille og vurdere kvantitativ data
Generell kompetanse
Studenten
-
kan kritisk reflektere over ontologiske, epistemologiske, etiske og metodologiske problemstillinger i kvalitativ og kvantitativ forskning
-
kan utvikle kvalitative og kvantitative forskningsdesign, samt evaluere et avgrenset forsknings- og/eller innovasjonsprosjekt med relevans for barnevernsarbeid
-
kan kritisk reflektere over-, vurdere og formidle forskningsbaserte resultater og konklusjoner både til spesialister, interesseorganisasjoner og allmennheten
Innhold
Emnet skal gi studentene avansert kunnskap metodologi, forskningsprosess og etiske problemstillinger knyttet til fagutvikling, innovasjon og forskningsrelatert arbeid med relevans for barnevernsfeltet.
Sentrale temaer:
-
Vitenskapsteoretiske begreper og hovedretninger
-
Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
-
Forholdet mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
-
Forskningsprosess og forskningsdesign
-
Kvalitative og kvantitative dataanalyser
-
Trening i å vurdere forskningsbaserte tekster
-
Etisk og faglig refleksjon knyttet til valg av fordypningstema i masterprosjektet
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert, med totalt 12 undervisningsdager (á 6 timer), og organiseres med fire samlinger á tre dagers varighet per samling.
Fleksible læringsformer danner grunnlaget både for enkelte forelesninger/samlingsdager, og det arbeidet som foregår i gruppene mellom samlingene.
Som undervisnings-/læringsformer er studentaktive læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, praksis, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Individuell skriftlig oppgave på inntil 1000 ord
Arbeidskrav må være vurdert som godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen med varighet på tre dager (72 timer)
Omfang: inntil 2000 ord (+/- 10 %)
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Ekstern og intern sensor
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Se forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Evaluering av emnet
Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.
Litteratur
Litteratur vil være tilgjengelig til semesterstart.