MBVA403 Barnevernsarbeid i et sosialpolitisk og samfunnskritisk perspektiv (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Espen Marius Foss
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i barnevernsarbeid
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført emnene MBVA401 og MBVA402
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har avansert kunnskap om ulike perspektiver på barn og unges utvikling
-
har inngående kunnskap om ulike forhold som påvirker barn, unge og familiers levevilkår i et flerkulturelt, etnisk perspektiv
-
har inngående kunnskap om sosialpolitikk og dens betydning for barnevernsarbeid på individ-, system- og samfunnsnivå
-
har inngående kunnskap om hvordan vold, kriminalitet, rus, fattigdom, helseutfordringer og funksjonsnedsettelse har betydning for barn, unge og familiers levevilkår
-
har inngående kunnskap om samfunnsforhold som har særlig betydning for barnevernsarbeid
-
har inngående kunnskap om sentrale diskurser om makt og profesjon i barnevernsarbeidet i et historisk og samtidsmessig og samfunnskritisk perspektiv
-
har inngående kunnskap om innovasjon og innovasjonsprosesser i arbeid med barn og unge i familier i utsatte livssituasjoner
-
har inngående kunnskap om vilkårene og mulighetene for fagutvikling og innovasjonsarbeid innen barnevern
Ferdigheter
Studenten
-
kan forholde seg kritisk til og analysere ulike teorier, metoder, perspektiver og diskurser om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
-
kan analysere og forholde seg kritisk til analytiske kategorier som makt, etnisitet, kjønn og klasse i barnevernsarbeidet
-
kan analysere barnevernsarbeidets rolle, makt og myndighetsutøvelse i et sosialpolitisk og samfunnskritisk perspektiv
Generell kompetanse
Studenten
-
kan identifisere og analysere aktuelle sosialpolitiske og samfunnskritiske problemstillinger med relevans for barnevernsarbeidet
-
kan analysere hensynet til barnets beste og utøve barnevernsarbeid i en samfunnskritisk kontekst
Innhold
Emnet gir inngående kunnskap om barns utvikling, samt utsatte barn, unge og familiers hverdagsliv og levevilkår, samt teorier knyttet til individ og samfunn og hva etisk, og faglig forsvarlig barnevernsarbeid innebærer i et samfunnskritisk og innovativt perspektiv. Sentrale temaer:
-
Barn og unges utvikling
-
Barn, unge og familiers hverdagsliv og levevilkår
-
Sammenhenger mellom barnevernsarbeidets samfunnsmandat, politiske diskurser og samfunnsutviklingen
-
Ulike perspektiver på barnevernsarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, i og utenfor institusjon
-
Arbeid med analytiske kategorier som makt, etnisitet, kjønn og klasse i dagens barnevernsarbeid og hvordan disse påvirkes av diskurser i samfunnet
-
Velferd og menneskebehandlende organisasjoner
-
Standardisering og digitalisering
-
Innovasjon og innovasjonsprosesser, samt vilkår og muligheter for fagutvikling og innovasjon i barnevernsarbeid
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert, med totalt 12 undervisningsdager (á 6 timer), og organiseres med fire samlinger á tre dagers varighet per samling.
Fleksible læringsformer danner grunnlaget både for enkelte forelesninger/samlingsdager og det arbeidet som foregår i gruppene mellom samlingene.
Som undervisnings-/læringsform er studentaktive læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Individuell skriftlig oppgave på inntil 1000 ord
-
Muntlig presentasjon i seminar
Arbeidskrav må være vurdert som godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig semesteroppgave på inntil 3000 ord (+/- 10 %).
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått vurderingsresultat (F) har kandidaten anledning til å omarbeide oppgaven en gang. Ved ønske om forbedring av resultat må kandidaten levere oppgave med ny problemstilling, og tidligst ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Evaluering av emnet
Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.
Litteratur
Litteratur vil være tilgjengelig til semesterstart.