MBVA403 Barnevernsarbeid i et sosialpolitisk og samfunnskritisk perspektiv (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Espen Marius Foss
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i barnevernsarbeid

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført emnene MBVA401 og MBVA402

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har avansert kunnskap om ulike perspektiver på barn og unges utvikling

  • har inngående kunnskap om ulike forhold som påvirker barn, unge og familiers levevilkår i et flerkulturelt, etnisk perspektiv

  • har inngående kunnskap om sosialpolitikk og dens betydning for barnevernsarbeid på individ-, system- og samfunnsnivå

  • har inngående kunnskap om hvordan vold, kriminalitet, rus, fattigdom, helseutfordringer og funksjonsnedsettelse har betydning for barn, unge og familiers levevilkår

  • har inngående kunnskap om samfunnsforhold som har særlig betydning for barnevernsarbeid

  • har inngående kunnskap om sentrale diskurser om makt og profesjon i barnevernsarbeidet i et historisk og samtidsmessig og samfunnskritisk perspektiv

  • har inngående kunnskap om innovasjon og innovasjonsprosesser i arbeid med barn og unge i familier i utsatte livssituasjoner

  • har inngående kunnskap om vilkårene og mulighetene for fagutvikling og innovasjonsarbeid innen barnevern 

Ferdigheter
Studenten

  • kan forholde seg kritisk til og analysere ulike teorier, metoder, perspektiver og diskurser om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

  • kan analysere og forholde seg kritisk til analytiske kategorier som makt, etnisitet, kjønn og klasse i barnevernsarbeidet

  • kan analysere barnevernsarbeidets rolle, makt og myndighetsutøvelse i et sosialpolitisk og samfunnskritisk perspektiv 

Generell kompetanse
Studenten

  • kan identifisere og analysere aktuelle sosialpolitiske og samfunnskritiske problemstillinger med relevans for barnevernsarbeidet

  • kan analysere hensynet til barnets beste og utøve barnevernsarbeid i en samfunnskritisk kontekst

Innhold

Emnet gir inngående kunnskap om barns utvikling, samt utsatte barn, unge og familiers hverdagsliv og levevilkår, samt teorier knyttet til individ og samfunn og hva etisk, og faglig forsvarlig barnevernsarbeid innebærer i et samfunnskritisk og innovativt perspektiv.  Sentrale temaer:

  • Barn og unges utvikling

  • Barn, unge og familiers hverdagsliv og levevilkår

  • Sammenhenger mellom barnevernsarbeidets samfunnsmandat, politiske diskurser og samfunnsutviklingen

  • Ulike perspektiver på barnevernsarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, i og utenfor institusjon

  • Arbeid med analytiske kategorier som makt, etnisitet, kjønn og klasse i dagens barnevernsarbeid og hvordan disse påvirkes av diskurser i samfunnet

  • Velferd og menneskebehandlende organisasjoner

  • Standardisering og digitalisering

  • Innovasjon og innovasjonsprosesser, samt vilkår og muligheter for fagutvikling og innovasjon i barnevernsarbeid

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert, med totalt 12 undervisningsdager (á 6 timer), og organiseres med fire samlinger á tre dagers varighet per samling.

Fleksible læringsformer danner grunnlaget både for enkelte forelesninger/samlingsdager og det arbeidet som foregår i gruppene mellom samlingene.

Som undervisnings-/læringsform er studentaktive læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell skriftlig oppgave på inntil 1000 ord

  • Muntlig presentasjon i seminar 

Arbeidskrav må være vurdert som godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig semesteroppgave på inntil 3000 ord (+/- 10 %).

Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått vurderingsresultat (F) har kandidaten anledning til å omarbeide oppgaven en gang. Ved ønske om forbedring av resultat må kandidaten levere oppgave med ny problemstilling, og tidligst ved neste ordinære eksamensgjennomføring. 

Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.

Litteratur

Litteratur vil være tilgjengelig til semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:17:19