HOVVPL10320 Innføring i miljøterapi, habilitering og rehabilitering (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Sjur Granmo
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.
Absolutte forkunnskaper
Ingen ut over opptakskrav.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at studenten har bestått emnene
HOVVPL10120 Vernepleierprofesjon, dannelse og kunnskap
HOVVPL10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi, farmakologi og menneskets fysiologiske behov
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om de vanligste perspektiver i psykologisk forskning
-
har kunnskap om psykologien som vitenskap
-
har kunnskap om normal kognitiv og sosioemosjonell utvikling, i utviklingsfasen
-
har kunnskap om forholdet mellom utvikling og endring, og psykologi og biologi
-
har kunnskap om ulike syn på læring
-
har kunnskap om motivasjonsprosesser og hvordan motivasjon påvirker atferd
-
kjenner til barnekonvensjonen (identifisere avvik fra normalutvikling, og koble til konvensjonen)
-
kjenner til grunnleggende teknikker og strategier i veiledning
-
kjenner til den didaktiske relasjonsmodellen, didaktiske taksonomier
-
kjenner til hva et problem er, og kjenner til elementene i problemløsning.
-
har kunnskap om å identifisere verdier, hjelpe folk til å vekte verdier i forbindelse med endringsarbeid
-
har kunnskap om funksjonsnedsettelser og begrunner miljøterapeutiske valg med utgangspunkt i spesifikke individuelle behov
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende sentralt metodisk arbeid knyttet til atferdsmålinger, registreringsmetoder, design, målformuleringer
-
kan anvende faglig kunnskap for å identifisere og måle dimensjoner ved atferd
-
kan vurdere utfordringer på ulike nivåer, og i et livsløpsperspektiv
-
kan finne, vurdere og henvise til oppdatert evidens
-
kan gjennomføre grunnleggende veiledning
Generell kompetanse
Studenten
-
har innsikt i egen fagutøvelse
-
kjenner til ulike faglige og etiske problemstillinger
-
kan gjennomføre medikamentregning
Innhold
Psykologiens mål, temaer og perspektiver
Emosjonell og kognitiv normalutvikling
Grunnleggende kjennetegn på kognitive funksjonsnedsettelser og emosjonelle vansker; autisme, utviklingshemming, ADHD, demens, angst, depresjon
Sentrale sosialpsykologiske fenomener
Motivasjon, læringspsykologi og biologi
Innføring i læringspsykologiens vitenskapelige fundament og grunnleggende begreper
Datainnsamling og atferdsmålinger, analyse og målutforming
Opplæringsteknikker, miljøtilrettelegging, hjelpemidler og velferdsteknologi
Evalueringsplaner
Premisser for normative vurderinger
Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid, inkludert normative og deskriptive premisser for målvalg og tiltak, juridiske og faglige vilkår knyttet til tiltaksarbeid, utøvelse av faglig skjønn
Kunnskapsbasert praksis, inkludert kulturforståelse, livsløpsperspektiv
Problemløsning, veiledning og kommunikasjon
Innføring i pedagogikk, retorikk, varsling og formidling
Hjelperrollen og samarbeid med brukere, pårørende, også brukere og pårørende med ulik etnisk/kulturell bakgrunn
Medikamentregning
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen og læring skjer gjennom forelesninger, selvstudier, seminarer og ressurstimer. I tillegg kommer veiledning og deltakelse i basisgrupper. Det tilbys tre (3) timer veiledning i basisgruppe. Hovedvekten vil være på studentaktive læringsformer, både individuelt, parvis og i gruppe i digital og analog form.
Arbeidsomfang
Vernepleieprogrammet er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 400 timer ved 15 studiepoengs emner. Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Individuell mappeoppgave bestående av 10 oppgaver med maks 500 ord per oppgave som leveres til fastsatt frist.
-
Struktur for mappeoppgaven:
-
To delinnleveringer underveis i emnet til fastsatte frister
-
Studenten gir en skriftlig tilbakemelding for én oppgave på hver av delinnleveringene, til en medstudent.
-
Innlevering av komplett mappe med 10 oppgaver innen fastsatt frist.
-
-
Mappeoppgaven kan revideres og bearbeides helt frem til sluttinnlevering to uker før eksamen.
-
-
Gruppearbeid med muntlig presentasjon av arbeid gjennomført i tråd med sjekkliste for systematisk tiltaksarbeid og kunnskapsbasert praksis.
-
Det er krav om 80 % deltakelse på seminarer og forelesninger
-
Medikamentregning (1. års prøve). Individuell nettbasert prøve. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten får fem (5) forsøk.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen på maks 1500 ord
- 72 timer eksamenstid
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte: både underveis- og sluttevaluering. Resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto