HOVBVP10320 Barns hverdagsliv – utvikling, sosialisering og sosialpedagogikk (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Inger Elise Skauen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om barns oppvekst og utvikling, med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
-
har kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg
-
har kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk og annet barnevernsfaglig arbeid
-
har kunnskap om familie- og nettverksarbeid
-
har kunnskap om barns digitale hverdagsliv
Ferdigheter
Studenten
-
kan beherske forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg
-
kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning
Generell kompetanse
Studenten
-
har innsikt i betydningen av relasjonskompetanse i barnevernfaglig arbeid
Innhold
-
Barn og unges utvikling på deres ulike livsarenaer
-
Introduksjon av utviklingspsykologiske perspektiver på barns oppvekst
-
Sosialpedagogisk arbeid med barn, unge og familier
-
Ulike tilnærminger og forståelsesrammer for hvordan forstå barns utvikling og behov
-
Barn og unges psykiske helse
-
Innføring i individuelle og miljømessige risiko- og beskyttelsesfaktorer som kan påvirke barn og unges oppvekstvilkår
-
Forebyggende arbeid
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Veiledning vil bli gitt i grupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.
Det skal gjennomføres tre timer obligatorisk veiledning i gruppe i emnet.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter.
Praksis
Det er ikke veiledet praksis i dette emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Individuell skriftlig oppgave etter oppgitt tema. Omfang maksimalt 1500 ord. Tilbakemelding på oppgaven gis av gruppeveileder.
-
Deltakelse i obligatorisk gruppeveiledning. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i gruppeveiledning.
-
Deltakelse i obligatoriske seminar. Det framkommer av timeplanen hvilke seminar som er definert som obligatoriske. Det er krav om 80 % tilstedeværelse på obligatoriske seminar.
Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen, varighet ca. 30 minutter.
-
Gjennomføring/oppgave: inntil 10 minutter presentasjon over valgfritt tema innenfor rammer gitt i oppgavetekst, deretter 20 minutter fagsamtale/eksaminasjon
Karakterregel: A - F
Sensorordning
Ekstern og intern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto.
Informasjon om litteratur blir oppdatert før semesterstart.