TVPH10324 Kontekstuelle terapiformer og veiledningsmetoder i arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk (Høst 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Samlingsbasert på studiested Fredrikstad, og nettbaserte møter mellom samlinger.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (60 studiepoeng).

Anbefalte forkunnskaper

Emnene Perspektiver på psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid og Arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk.

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om kontekstuelle terapiformer som kognitiv atferdsterapi, ACT, DBT, atferdsaktivering

  • har inngående kunnskap om ulike veiledningsstrategier

  • har kunnskap om kriser og traumer i sammenheng med livsproblemer og helseutfordringer

  • har inngående kunnskap om hva som fremmer motivasjon og endringsberedskap hos personer med psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet

  • har inngående kunnskap om viktige kjennetegn på ulike problemer i enkeltpersoners liv, og ulike problemløsningsstrategier

  • har inngående kunnskap om emosjoner og hvordan emosjoner påvirker atferd

  • har kunnskap om forskjellen på strukturelle, funksjonelle tilnærminger, og kontekstuelle fenomener

  • har kunnskap om betydningen av personers ønsker og verdier i terapeutisk arbeid

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om veiledning i møte med personer med psykisk helse-, rus- og/eller avhengighetsproblematikk

  • kan anvende spesifikke ferdigheter og teknikker i systematisk endringsarbeid og i veiledning av enkeltindivider

  • kan anvende kunnskap om selvhjelp og selvregulering, og selvendring i arbeid med mennesker med psykiske vansker, rus- og avhengighetsproblematikk

  • anvende kunnskap om systematisk kartlegging av ønsker og verdier hos enkeltpersoner, som grunnlag for iverksetting av ulike tiltak

  • kan anvende kunnskap om veiledning i grupper, og ulike gruppebaserte tiltak i arbeid med psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet

  • kan anvende kunnskapsbasert praksis i systematisk psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet

  • kan anvende kunnskap som hjelper personer til forpliktelse, og støtte beslutninger om endring, mål og tiltak

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan søke og kritisk vurdere forskningslitteratur

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i hjelpe- og tiltaksarbeid

  • kan anvende strategier for selvivaretakelse i profesjonelt arbeid

  • kan nyttiggjøre seg av veiledning

Innhold

  • Kunnskapsbasert praksis

  • Kontekstuelle terapiformer og tre generasjoner kognitiv atferdsterapi

  • Veiledningsmetodikk

  • Klinisk overordnede temaer: problemløsning, emosjonsregulering og kartlegging av verdier

  • Systematisk arbeid med motivasjon og endring

  • Selvregulering og selvledelse

  • Psykoedukasjon

  • Kriser og traumer i sammenheng med livsproblemer og helseutfordringer

  • Terapeutisk selvivaretakelse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning: 3 samlinger á 3 dager.

Samlingsbasert undervisning på dagtid og på ukedager, gruppearbeid under og mellom samlingene, og nettbaserte læringsaktiviteter. Ferdighetstrening under samlingene.

Undervisningen og læring skjer gjennom fysiske forelesninger, selvstudier, og studentaktive læringsformer i forbindelse med samlinger og i gruppearbeid mellom samlingene, og gjennom praktisk ferdighetstrening. Det vil bli lagt opp til nettbaserte læringsaktiviteter mellom samlingene. Veiledning gis i gruppene i tilknytning til studentenes arbeid med arbeidskrav og praktiske ferdighetstrening.

Arbeidsomfang

Samlet vil arbeidsomfang, inkludert selvstudier og forberedelser, være ca. 270 timer.

Praksis

Ingen praksis i emnet

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell skriftlig oppgave på inntil 1000 ord

  • Minimum 80 % deltagelse i obligatoriske læringsaktiviteter

For mer informasjon om obligatorisk deltagelse, se omtale i studieplanen under pkt. Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer.

Ikke godkjente skriftlige arbeidskrav kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering en (1) gang før ordinær eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (72 timer).
Omfang: inntil 1500 ord.

Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt kommunikasjon og samarbeid med andre om besvarelsen.
Karakterregel: A-F

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Se forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for høst 2025 vil bli publisert i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 20:16:55