HOVSOS30320 Faglig fordypning. Utvikling og gjennomføring av fordypningsoppgave (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad.
Emneansvarlige:
  • Camilla Buzzi
  • Susana Filipa Correia Vilhena
Undervisningsspråk:
Norsk og engelsk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i andre studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått alle emner i andre studieår.

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:

Studenten

  • Har bred kunnskap om sentrale faglige debatter i fagfeltet.

  • Har bred kunnskap om sentrale retninger innen vitenskapsteori og sammenhengen mellom disse og forskningsmetodiske valg.

  • Har bred kunnskap om sentrale samfunnsvitenskapelig forskningsmetoder, deres vitenskapsteoretiske grunnlag, muligheter og begrensninger.

  • Har bred kunnskap om forskningsetiske vurderinger og juridiske retningslinjer knyttet til innhenting, oppbevaring og bruk av data, herunder samtykke, personopplysninger, taushetsplikt, anonymisering og etiske avveininger.

  • Har bred kunnskap om hvordan relevant kunnskap hentes inn, dokumenteres, vurderes og anvendes til ulike oppgaver og om etablerte standarder for en skriftlig akademisk eller faglig oppgave av den art studenten har valgt (bacheloroppgave, artikkel eller rapport).

  • Kjenner til menneskerettigheter og yrkesetikk med spesiell vekt på ytringsfrihet og varslingsansvar.

  • Kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser i sosialt arbeid og kan reflektere over hvordan kunnskap kan anvendes på nye områder og bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene.

Ferdigheter:

  • Kan formulere og fordype seg i en problemstilling av sosialfaglig karakter.

  • Kan søke etter, vurdere og diskutere aktuelle vitenskapelige og faglige tekster av ulike karakter.

  • Kan utarbeide et forskningsdesign og anvende en metode eller en kombinasjon av metoder for innhenting og bearbeiding av data i tråd med etiske krav og retningslinjer.

  • Kan anvende kunnskap om forskningsetikk og personopplysninger.

  • Kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis.

  • Kan reflektere over og beskrive egen utvikling av profesjonell kompetanse.

  • Kan reflektere kritisk og analytisk over eget arbeid og kan gi tilbakemelding på medstudenters arbeid.

Generell kompetanse

  • Kan utvikle og formidle faglig kunnskap som fremmer likeverd og mangfold og bidrar til likestilling, inkludering, mestring og deltakelse i hverdag, skole og arbeidsliv ut fra et forskningsetisk og yrkesetisk grunnlag.

  • Kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et skriftlig faglig arbeid etter akademiske standarder på en systematisk måte og under veiledning.

  • Kan formidle fagstoff muntlig og skriftlig og gjennom ulike kanaler.

  • Kan vurdere forskning kritisk og har innsikt i forskningsetiske problemstillinger.

Innhold

Innhold

Dette emnet skal gi rom for fordypning i faglige problemstillinger og for kritisk refleksjon knyttet til egen profesjon og profesjonsutøvelse, og utviklingen av egen profesjonell identitet. Det skal også legge til rette for å arbeide med formuleringer av egne meninger og formidling av fagstoff.

Gjennom emnet skal studentene være i stand til å planlegge og gjennomføre et forskningsmessig prosjektarbeid som skal munne ut i en bacheloroppgave. Emnet består således av faglig fordypning samt forberedelse til oppgaveskriving med spesielt fokus på vitenskapsteori, samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, prosjektorganisering, lengre dokumentasjonsarbeid av relevans for sosialt arbeid og faglig formidling.

Vektlegging av:

- Hvordan relevant informasjon hentes inn, dokumenteres, vurderes og anvendes.

- Juridiske og etiske retningslinjer mht. personopplysninger, samt innhenting og oppbevaring av data.

- Fokus på kravene som stilles til en skriftlig akademisk eller faglig oppgave innenfor den form studenten har valgt (bacheloroppgave, artikkel eller fagrapport).

-Faglig fordypning.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger, studentaktive seminarer, veiledning og tilrettelegging for selvstendig arbeid.

Når det gjelder den faglige fordypningsoppgaven, starter forberedelsene til arbeidet med oppgaven med forelesninger, seminarer og studentens utarbeidelse av en prosjektskisse, blant annet i metodeseminarer. Høgskolen tildeler veileder og det gjennomføres 5 veiledningstimer per oppgave. Det er individuell veiledning. Veileder kan også legge noe veiledning i gruppe. I gjennomføringen av prosjektet skal studenten tilegne seg kunnskap om samtykke, personopplysninger, taushetsplikt, anonymisering og etiske avveininger.

I emnet legges det også opp til noe undervisning knyttet til faglig fordypning.

Arbeidsomfang

Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Fellesundervisningen i emnet utgjør i gjennomsnitt ca. 10-12 timer per uke i første halvdel av emnet. Deretter legges det i økende grad opp til selvstendig arbeid. 

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Prosjektskisse til oppgave maksimum 1500 ord, innlevert til fastsatt tid.

  • Individuell kronikk på 750 ord eller tilsvarende besvarelse knyttet til formidling av faglig kunnskap. Tilbakemelding gis av medstudenter i seminar. Godkjenning ved innlevering og deltakelse i medstudentvurdering (gi/motta tilbakemelding).

  • Gjennomført 5 timer veiledning. Det er krav om 80 % tilstedeværelse. 

  • Deltakelse i seminaraktiviteter. Det er krav om 80 % tilstedeværelse. 

Studenten leverer materiale utarbeidet for datainnhenting (eks: spørreskjema, intervjuguide, liste over respondenter/informanter, evt. meldeskjema til NSD osv.) for bacheloroppgaven til veileder for godkjenning.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Faglig fordypningsoppgave.

Oppgavens form kan bestå i en bacheloroppgave, en fagartikkel eller en rapport.

Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper på 2 studenter. Det kan være grupper på tvers av utdanningene (for eks. sosialt arbeid og barnevern). Det gis felles karakter for gruppa, dersom oppgaven leveres som gruppearbeid.

Fordypningsoppgaven skal være i en form og innenfor et tema som er godkjent av høgskolen. Temaet skal være relatert til problemstillinger fra praksisfeltet eller teoretiske problemstillinger innenfor sosionomutdanningens fagområder. Den kan også være knyttet til et oppdrag fra et praksisfelt (utredning, evaluering o.l.).

Maks. 8000 ord ved valg av skriftlig prosjektoppgave.

Tittelen på oppgaven skal være på norsk og engelsk.

Karakter A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Studenter som får «ikke bestått» resultat som kan levere omarbeidet versjon av bacheloroppgaven/fagartikkelen til sensur én gang. Omarbeidet oppgave/fagartikkel leveres innen fastsatt frist samme år.

Ved ønske om forbedring av bestått resultat må oppgaven/fagartikkelen skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten har i dette tilfelle ikke krav på ny faglig veiledning.

Evaluering av emnet

Evaluering ved hjelp av spørreskjema. 

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 22:17:11