HOVSOS10320 Samfunnsvitenskap og kunnskapsproduksjon (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlige:
  • Mariya Khoronzhevych
  • Nicolay Borchgrevink Johansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten:

  • kjenner til fagets vitenskapsteoretiske posisjoner, kunnskapsutvikling og profesjonens samfunnsansvar

  • kjenner til samfunnsvitenskapelig metode og dens muligheter og begrensninger

  • har kunnskap om teoretiske perspektiver i sosialt arbeid og kan gjøre rede for relevansen av erfarings- og brukerkunnskap

  • har kunnskap om sammenhengen mellom kunnskapsproduksjon, velferdspolitiske mål og virkemidler, ulike velferdsmodeller og sosialt arbeids praksis.

  • kjenner til et utvalg av forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan reflektere kritisk over relasjonen mellom kunnskap og profesjonsutøvelse

  • kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenestene

  • kan vurdere vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser i en praktisk sammenheng

  • kan planlegge og gjennomføre datainnsamling etter vitenskapelige prinsipper for kunnskapsproduksjon

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan samarbeide i gruppe for å gjennomføre ulike oppgaver

  • kan formidle fagstoff muntlig og skriftlig.

  • kan benytte seg av bibliotekets tjenester og databaser

  • kjenner til hvilke krav som stilles til vitenskapelig formidling

Innhold

  • Innføring i samfunnsvitenskapelig tenkning

  • Kritisk refleksjon i forhold til relasjonen mellom kunnskap og praksis.

  • Hvordan ulike analytiske tilnærminger i sosialt arbeid konstrueres

  • Hvordan velferdspolitikk, kunnskapsproduksjon og ulike former for makt legger føringer for hvordan sosialt arbeid utføres i praksis.

  • Normalitet, sosial ulikhet og avvik

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gruppeoppgave og presentasjon. Gruppa gjennomfører et kort feltarbeid eller annen datainnsamling som skal svare på en oppgitt problemstilling. Resultatene presenteres i seminar

  • Gjennomført 3 timer gruppeveiledning. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i gruppeveiledningen 

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, skriftlig oppgave.

Omfang: maksimalt 2000 ord.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Interne sensorer

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 22:17:10