HOVBVP30320 Vitenskapsteori og forskningsmetoder - Prosjektarbeid (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Ragnhild Elisabeth Sørbotten
- Lilliana Andrea Del Busso
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i 1. og 2. studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen utover deltakelse i studiets foregående emner.
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
har bred kunnskap om vitenskapsteoretiske hovedretninger
-
har bred kunnskap om de mest anvendte kvalitative og kvantitative forskningsmetodene for innsamling av data
-
har kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
-
har kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsdesign
-
har bred kunnskap om og forståelse for forskningsprosess og forskningsetikk
-
har kunnskap om dataanalysemetoder
-
har kjennskap til hvordan kunnskap utvikles og forstås
-
har kjennskap til relevante fagdebatter og forsknings- og utviklingsarbeid
-
har kunnskap om etablerte retningslinjer for akademisk skriving
Ferdigheter
-
kan gjøre rede for ulike vitenskapsteoretiske grunnsyn
-
kan planlegge datainnsamling ved bruk av kvalitative og/eller kvantitative forskningsmetoder
-
kan begrunne valg av forskningsmetode for innsamling av data
-
kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger og dilemmaer i eget fagutviklingsprosjekt
-
kan redegjøre for forskningsprosessen
-
kan tolke og analysere egne innsamlede data
-
kan gjøre bruk av forskningsbasert kunnskap (egen og andres) i forbindelse med drøfting av en barnevernfaglig problemstilling
-
kan gjøre bruk av relevante fagdebatter og forsknings- og utviklingsarbeid i arbeidet med fagutviklingsprosjektet
-
kan anvende etablerte retningslinjer for akademisk skriving
Generell kompetanse
-
kan anvende vitenskapsteori og forskningsmetode i planlegging av et fagutviklingsprosjekt relatert til barnevernsfeltet
-
kan kritisk vurdere og gjøre bruk av forskningslitteratur i planlegging av et fagutviklingsprosjekt
-
kan gjøre bruk av vitenskapsteori og forskningsmetode i eget fagutviklingsprosjekt
-
kan gjennomføre et forskningsrelatert fagutviklingsprosjekt på en etisk forsvarlig måte
-
kan dokumentere og formidle forskningsresultater og faglig kunnskap med relevans for barnevernsfeltet
-
kan anvende metodologisk kunnskap på en kritisk og vitenskapelig måte
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i at alle former for profesjonelt arbeid springer ut av et vitenskapelig grunnsyn og utvikles på bakgrunn av forskning og fagutvikling. Hensikten med emnet er å vise at vitenskapsteori og forskningsmetode ikke bare er forbeholdt forskere og vitenskapelig virksomhet. Det er en etterspurt kunnskap, både i høyere utdanning og i fagutviklingsarbeid i offentlig sektor.
Vitenskapsteorien stiller seg kritisk spørrende til etablerte sannheter, hvilke forutsetninger som må være til stede for å oppnå forståelse, og hva som gjør kunnskapsutvikling mulig. Samtidig understreker vitenskapsteorien at kunnskap sjelden kan gi oss eksakte svar på det vi søker å forstå. Økt kunnskap bringer opp stadig nye spørsmål og kunnskapsbehov. Vitenskapsteori, inkludert definisjoner av vitenskapelige begreper som for eksempel empiri og teori, er derfor en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet, og det påvirker utøvelsen av ulike forskningspraksiser. Samtidig stimulerer vitenskapsteorien vår evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til det vitenskapelige grunnlaget for praksis.
Metodekunnskap er et viktig redskap for å samle inn ulike typer data, arbeide systematisk og målrettet med faglige og praksisnære problemstillinger, og videreutvikle kunnskap om sosiale fenomener. Emnet gir derfor en innføring i kvalitativ og kvantitativ metodologi. Det vil si forskningsdesign, forskningsprosess, forskningsetikk og dataanalysemetoder. Emnet vektlegger forskningsrelatert arbeide med et selvvalgt tema innenfor barnevernsfaget.
Gjennom dette emnet skal studenten bli i stand til å planlegge og gjennomføre et fagutviklingsarbeid med relevans for barnevernspedagogens praksisfelt og/eller barnevernspedagogutdanningens fagområder. Fagutviklingsprosjektet kan ta ulik form og resultatene skal sammenfattes, presenteres og drøftes i relasjon til aktuell barnevernfaglig teori og praksis, i en rapport eller i en skriftlig oppgave avhengig av fagutviklingsprosjektets form.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminarer, blant annet refleksjonsseminar på bakgrunn av praksiserfaringer.
Emnet vektlegger vitenskapsteori, forskningsmetoder og akademisk skriving, samt veiledning i forbindelse med gjennomføring av et selvstendig fagutviklingsprosjekt.
Det skal gjennomføres 5 obligatoriske veiledningstimer i løpet av fagutviklingsprosjektet.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for en samlet undervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke.
Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke. I løpet av vårsemesteret vil det arrangeres et fagseminar der studentene får tilbakemelding på en presentasjon og/eller et arbeidskrav knyttet til eget fagutviklingsprosjekt.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Skisse for fagutviklingsprosjekt: Studentene, som arbeider individuelt eller i grupper på inntil 2 personer, skal planlegge og fremlegge en skisse for eget fagutviklingsprosjekt. Tema for fagutviklingsprosjektet skal være knyttet til problemstillinger med relevans for bachelorstudiet i barnevern
-
Studentene skal ha gjennomført 5 obligatoriske veiledningstimer. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Det skal leveres en skriftlig rapport eller oppgave på maks 8000 ord, som fremstiller og drøfter sentrale problemstillinger og resultater fra fagutviklingsprosjektet. Fagutviklingsprosjektet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to studenter der gis en samlet karakter for gruppa.
-
Oppgaven skal være forskningsrelatert og baseres på faglitteratur
-
Kravet om informert samtykke og lovens krav om personvern skal følges når studentene gjennomfører fagutviklingsprosjektet
-
Der data skal samles inn fra deltagere skal samtykkeskjemaer, informasjonsskriv, intervjuguider og meldeskjema til NSD godkjennes av veileder før det sendes ut
Karakterregel: A - F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter ved individuell prosjektoppgave kan kandidaten levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Ved ikke bestått karakter ved prosjektoppgave levert sammen av to (eller tre) kandidater, må begge (alle) kandidater i samarbeid levere omarbeidet versjon for å få ny vurdering og bestått karakter. Omarbeiding kan skje én gang.
Ved ønske om forbedring av bestått resultat, kan ikke oppgaven omarbeides, men må skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten har i dette tilfelle ikke krav på ny faglig veiledning.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres ved bruk av spørreskjema.