TVPH10124 Perspektiver på psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Samlingsbasert på studiested Fredrikstad og nettbaserte møter mellom samlingene.
- Emneansvarlig:
- Ingrid Femdal
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har grunnleggende kunnskap om vitenskapsfilosofiske temaer
-
har inngående kunnskap om ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
-
har grunnleggende kunnskap om hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet blir påvirket av individuelle og relasjonelle forhold
-
har inngående kunnskap om tjenestefeltenes organisering, lovverk og historiske utviklingstrekk
-
har kunnskap om organisering av tjenestetilbudet i rusfeltet, på ulike nivåer og administrative virkemidler som legger premisser for rus og avhengighetsarbeid
-
har kunnskap om brukerorganisasjoner og brukermedvirkning på individ- og systemnivå
-
har kunnskap om menneskerettigheter, relevante internasjonale konvensjoner, relevant lovverk og faglige retningslinjer
-
har grunnleggende kunnskap om ulike etisk retninger
-
har kunnskap om aktuelle fag- og samfunnsdebatter for arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende relevant fag- og forskningslitteratur i formulering av faglige problemstillinger og argumentasjon innen fagområdet psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
-
kan identifisere og analysere relevante juridiske og etiske problemstillinger innen psykisk helse-, rus og avhengighetsarbeid
-
kan kritisk vurdere ulike kunnskapskilder som er relevante for arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
-
kan formidle faglige problemstillinger innen psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid muntlig og skriftlig
-
kan bruke kunnskaper om etikk og rettigheter i analyse av rammebetingelser, organisering og arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk
Innhold
-
Kunnskap og forståelse av rusmiddelbruk og avhengighetsutvikling i lys av ulike forståelsesmodeller/perspektiver
-
Kunnskap og forståelse av psykisk helseutfordringer i lys av ulike forståelsesmodeller/perspektiver
-
Kunnskap og forståelse for tegn og symptomer på psykisk helseutfordringer, rusmiddelmisbruk og avhengighetsutvikling
-
Psykisk helsearbeid som fag- og praksisfelt
-
Sentrale vitenskapsfilosofiske retninger
-
Kunnskapsbasert praksis og profesjonelt arbeid
-
Arbeid med rus- og avhengighetsproblematikk som fag- og praksisfelt
-
Brukermedvirkning på ulike nivåer
-
Organiseringen av tjenestetilbudene
-
Sentrale myndighetskrav, aktuelt lovverk, konvensjoner, og faglige retningslinjer
-
Ulike etiske retninger
-
Faglig diskusjon, refleksjon og formidling i det tverrfaglige arbeidsfellesskapet
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning: 4 samlinger à 3 dager
Samlingsbasert undervisning på dagtid, gruppearbeid under og mellom samlingene, og nettbaserte læringsaktiviteter.
Undervisningen og læring skjer gjennom fysiske forelesninger, selvstudier, og studentaktive læringsformer i forbindelse med samlinger og i gruppearbeid mellom samlingene, og gjennom praktisk ferdighetstrening. Det vil bli lagt opp til nettbaserte læringsaktiviteter mellom samlingene. Veiledning gis i grupper i tilknytning til studentenes arbeid med arbeidskrav og praktiske ferdighetstrening.
Arbeidsomfang
Samlet vil arbeidsomfang, inkludert selvstudier og forberedelser, være ca. 400 timer.
Praksis
Ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Individuell skriftlig oppgave på inntil 1500 ord.
-
Minimum 80 % deltagelse i obligatoriske læringsaktiviteter
For mer informasjon om obligatorisk deltagelse, se omtale i studieplanen under pkt. Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer.
Ikke godkjente skriftlige arbeidskrav kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering en (1) gang før ordinær eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen med deltakelse i faglig gruppediskusjon med inntil 6 studenter.
Varighet ca. 45 minutter.
Individuell vurdering
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: Bestått / Ikke bestått
Sensorordning
Interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått vurderingsresultat så kan kandidaten gjennomføre en ny faglig diskusjon, en (1) gang.
Se forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Evaluering av emnet
Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.