TVPH10124 Perspektiver på psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Samlingsbasert på studiested Fredrikstad og nettbaserte møter mellom samlingene.
Emneansvarlig:
Ingrid Femdal
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om vitenskapsfilosofiske temaer

  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet

  • har grunnleggende kunnskap om hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet blir påvirket av individuelle og relasjonelle forhold

  • har inngående kunnskap om tjenestefeltenes organisering, lovverk og historiske utviklingstrekk

  • har kunnskap om organisering av tjenestetilbudet i rusfeltet, på ulike nivåer og administrative virkemidler som legger premisser for rus og avhengighetsarbeid

  • har kunnskap om brukerorganisasjoner og brukermedvirkning på individ- og systemnivå

  • har kunnskap om menneskerettigheter, relevante internasjonale konvensjoner, relevant lovverk og faglige retningslinjer

  • har grunnleggende kunnskap om ulike etisk retninger

  • har kunnskap om aktuelle fag- og samfunnsdebatter for arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevant fag- og forskningslitteratur i formulering av faglige problemstillinger og argumentasjon innen fagområdet psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

  • kan identifisere og analysere relevante juridiske og etiske problemstillinger innen psykisk helse-, rus og avhengighetsarbeid

  • kan kritisk vurdere ulike kunnskapskilder som er relevante for arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle faglige problemstillinger innen psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid muntlig og skriftlig

  • kan bruke kunnskaper om etikk og rettigheter i analyse av rammebetingelser, organisering og arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblematikk

Innhold

  • Kunnskap og forståelse av rusmiddelbruk og avhengighetsutvikling i lys av ulike forståelsesmodeller/perspektiver

  • Kunnskap og forståelse av psykisk helseutfordringer i lys av ulike forståelsesmodeller/perspektiver

  • Kunnskap og forståelse for tegn og symptomer på psykisk helseutfordringer, rusmiddelmisbruk og avhengighetsutvikling

  • Psykisk helsearbeid som fag- og praksisfelt

  • Sentrale vitenskapsfilosofiske retninger

  • Kunnskapsbasert praksis og profesjonelt arbeid

  • Arbeid med rus- og avhengighetsproblematikk som fag- og praksisfelt

  • Brukermedvirkning på ulike nivåer

  • Organiseringen av tjenestetilbudene

  • Sentrale myndighetskrav, aktuelt lovverk, konvensjoner, og faglige retningslinjer

  • Ulike etiske retninger

  • Faglig diskusjon, refleksjon og formidling i det tverrfaglige arbeidsfellesskapet

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning: 4 samlinger à 3 dager

Samlingsbasert undervisning på dagtid, gruppearbeid under og mellom samlingene, og nettbaserte læringsaktiviteter.

Undervisningen og læring skjer gjennom fysiske forelesninger, selvstudier, og studentaktive læringsformer i forbindelse med samlinger og i gruppearbeid mellom samlingene, og gjennom praktisk ferdighetstrening. Det vil bli lagt opp til nettbaserte læringsaktiviteter mellom samlingene. Veiledning gis i grupper i tilknytning til studentenes arbeid med arbeidskrav og praktiske ferdighetstrening.

Arbeidsomfang

Samlet vil arbeidsomfang, inkludert selvstudier og forberedelser, være ca. 400 timer.

Praksis

Ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell skriftlig oppgave på inntil 1500 ord.

  • Minimum 80 % deltagelse i obligatoriske læringsaktiviteter

For mer informasjon om obligatorisk deltagelse, se omtale i studieplanen under pkt. Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer.

Ikke godkjente skriftlige arbeidskrav kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering en (1) gang før ordinær eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen med deltakelse i faglig gruppediskusjon med inntil 6 studenter.
Varighet ca. 45 minutter.

Individuell vurdering
Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: Bestått / Ikke bestått

Sensorordning

Interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått vurderingsresultat så kan kandidaten gjennomføre en ny faglig diskusjon, en (1) gang.

Se forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 20:16:51