MBVA406 Utredning, kritisk analyse og tiltaksbeslutninger i barnevernet (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Marina Snipsøyr Sletten
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i barnevernsarbeid
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført emnene MBVA401, MBVA402, MBVA403, MBVA404 og MBVA405
Undervisningssemester
3. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har avansert kunnskap om kravet til forsvarlighet i utrednings- og tiltaksarbeid, og i beslutningsprosesser i barnevernet
-
har avansert kunnskap om og barns rett til beskyttelse og omsorg, rett til informasjon og medvirkning, og barnets beste som rettsprinsipp i og utenfor institusjon, herunder bruk av tvang
-
har avansert kunnskap om barns rett til en oppvekst der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytninger i varetas i det barnevernfaglige arbeidet
-
har inngående kunnskap om ulike metoder og digitale verktøy med utsatte barn, unge og familier
Ferdigheter
Studenten
-
kan selvstendig identifisere og analysere juridiske problemstillinger og anvende juridisk metode og relevante rettskilder for å sikre barns og foreldres rettigheter i et majoritets og minoritets perspektiv
-
kan redegjøre skriftlig og muntlig for barnevernsfaglig skjønnsutøvelse og juridiske vurderinger og beslutninger, ut i fra et helhetlig rettskildebilde og juridisk metode
-
kan analysere og dokumentere barns omsorgssituasjon i lys av barnets utvikling, og anvende relevante metoder for å arbeide systematisk med å styrke foreldres omsorgskompetanse
-
kan benytte relevante metoder for å sikre barnets rett til medvirkning og gjennomføre samtaler med barn om vanskelige livssituasjoner og hendelser
-
kan analysere konsekvenser av vurderinger, beslutninger og tiltak for barnet og familien ut i fra analyse av metoder, teori og empiri
Generell kompetanse
Studenten
-
kan analysere og redegjøre for relevante juridiske, yrkes og forskningsetiske problemstillinger, og hvordan dette innvirker på profesjonsutøvelsen, herunder dokumentere og vurdere tiltak
-
kan bruke relevante metoder slik at barn og foreldres rett til medvirkning ivaretas i alle faser av en barnevernssak
-
kan analysere og kritisk reflektere over hvordan holdninger, språk og kultur påvirker det barnevernfaglige arbeidet
Innhold
Gjennom dette emnet skal studentene tilegne seg inngående kunnskap, ferdigheter og kompetanse i å utrede, analysere, iverksette og dokumentere vurderinger og beslutninger knyttet til barnevernets samfunnsmandat. Studenten skal med bakgrunn i et helhetlig rettskildebilde redegjøre så vel skriftlig som muntlig for barnevernfaglige og juridiske beslutninger. Emnet skal bidra til å styrke studentens evne til kritisk refleksjon over barnevernets rolle, makt og myndighetsutøvelse, samt egne verdier og holdninger i arbeid med utsatte barn, unge og familier.
Sentrale temaer:
Barnevernfaglig utredningsarbeid, beslutningsprosesser og myndighetsutøvelse
Konsekvenser av barnevernfaglige og juridiske beslutninger
Forsvarlig skjønnsutøvelse og lovanvendelse i barnevernets saksbehandling (jf. barnevernets lovfestede fasearbeid)
Barn og foreldres rett til medvirkning i barnevernets saksbehandling og beslutningsprosess
Verdier og holdninger
Kritisk refleksjon knyttet til barnevernets praksis, rolle og samfunnsmandat
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert, med totalt 12 undervisningsdager (á 6 timer), og organiseres med fire samlinger á tre dagers varighet per samling.
Fleksible læringsformer danner grunnlaget både for enkelte forelesninger/samlingsdager, og det arbeidet som foregår i gruppene mellom samlingene.
Som undervisnings-/læringsform er studentaktive læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. organiserte læringsaktiviteter, selvstudium, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
En individuell skriftlig oppgave på inntil 1000 ord
Presentasjon i seminar
Arbeidskrav må være vurdert som godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig semesteroppgave på inntil 3000 ord (+/- 10 %).
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått vurderingsresultat (F) har studenten anledning til å omarbeide oppgaven en gang. Ved ønske om forbedring av resultat må studenten levere oppgave med ny problemstilling, og tidligst ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Se forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Evaluering av emnet
Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.