MBVA406 Utredning, kritisk analyse og tiltaksbeslutninger i barnevernet (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Marina Snipsøyr Sletten
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i barnevernsarbeid

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført emnene MBVA401, MBVA402, MBVA403, MBVA404 og MBVA405

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har avansert kunnskap om kravet til forsvarlighet i utrednings- og tiltaksarbeid, og i beslutningsprosesser i barnevernet

  • har avansert kunnskap om og barns rett til beskyttelse og omsorg, rett til informasjon og medvirkning, og barnets beste som rettsprinsipp i og utenfor institusjon, herunder bruk av tvang

  • har avansert kunnskap om barns rett til en oppvekst der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytninger i varetas i det barnevernfaglige arbeidet  

  • har inngående kunnskap om ulike metoder og digitale verktøy med utsatte barn, unge og familier

Ferdigheter
Studenten

  • kan selvstendig identifisere og analysere juridiske problemstillinger og anvende juridisk metode og relevante rettskilder for å sikre barns og foreldres rettigheter i et majoritets og minoritets perspektiv

  • kan redegjøre skriftlig og muntlig for barnevernsfaglig skjønnsutøvelse og juridiske vurderinger og beslutninger, ut i fra et helhetlig rettskildebilde og juridisk metode

  • kan analysere og dokumentere barns omsorgssituasjon i lys av barnets utvikling, og anvende relevante metoder for å arbeide systematisk med å styrke foreldres omsorgskompetanse

  • kan benytte relevante metoder for å sikre barnets rett til medvirkning og gjennomføre samtaler med barn om vanskelige livssituasjoner og hendelser

  • kan analysere konsekvenser av vurderinger, beslutninger og tiltak for barnet og familien ut i fra analyse av metoder, teori og empiri  

Generell kompetanse
Studenten

  • kan analysere og redegjøre for relevante juridiske, yrkes og forskningsetiske problemstillinger, og hvordan dette innvirker på profesjonsutøvelsen, herunder dokumentere og vurdere tiltak

  • kan bruke relevante metoder slik at barn og foreldres rett til medvirkning ivaretas i alle faser av en barnevernssak

  • kan analysere og kritisk reflektere over hvordan holdninger, språk og kultur påvirker det barnevernfaglige arbeidet

Innhold

Gjennom dette emnet skal studentene tilegne seg inngående kunnskap, ferdigheter og kompetanse i å utrede, analysere, iverksette og dokumentere vurderinger og beslutninger knyttet til barnevernets samfunnsmandat. Studenten skal med bakgrunn i et helhetlig rettskildebilde redegjøre så vel skriftlig som muntlig for barnevernfaglige og juridiske beslutninger. Emnet skal bidra til å styrke studentens evne til kritisk refleksjon over barnevernets rolle, makt og myndighetsutøvelse, samt egne verdier og holdninger i arbeid med utsatte barn, unge og familier. 

Sentrale temaer:

  • Barnevernfaglig utredningsarbeid, beslutningsprosesser og myndighetsutøvelse

  • Konsekvenser av barnevernfaglige og juridiske beslutninger

  • Forsvarlig skjønnsutøvelse og lovanvendelse i barnevernets saksbehandling (jf. barnevernets lovfestede fasearbeid)

  • Barn og foreldres rett til medvirkning i barnevernets saksbehandling og beslutningsprosess

  • Verdier og holdninger

  • Kritisk refleksjon knyttet til barnevernets praksis, rolle og samfunnsmandat

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert, med totalt 12 undervisningsdager (á 6 timer), og organiseres med fire samlinger á tre dagers varighet per samling.

Fleksible læringsformer danner grunnlaget både for enkelte forelesninger/samlingsdager, og det arbeidet som foregår i gruppene mellom samlingene.

Som undervisnings-/læringsform er studentaktive læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. organiserte læringsaktiviteter, selvstudium, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • En individuell skriftlig oppgave på inntil 1000 ord

  • Presentasjon i seminar 

Arbeidskrav må være vurdert som godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig semesteroppgave på inntil 3000 ord (+/- 10 %).

Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått vurderingsresultat (F) har studenten anledning til å omarbeide oppgaven en gang. Ved ønske om forbedring av resultat må studenten levere oppgave med ny problemstilling, og tidligst ved neste ordinære eksamensgjennomføring. 

Se forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:58:53