MBVA405 Barnevernsarbeid som tverrprofesjonell psykososial praksis (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Nita Ørmen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterutdanning i barnevernsarbeid
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført emnene MBVA401, MBVA402, MBVA403 og MBVA404
Undervisningssemester
3. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har avansert kunnskap om profesjonenes roller og ansvarsområder i barnevernsarbeidet
-
har inngående kunnskap om psykososiale teorier og forståelsesmåter med relevans for tverrprofesjonelt barnevernsarbeid, og hvordan disse kan anvendes i praksis
-
har avansert kunnskap om hvordan barn, unge og familiers hverdagsliv og levekår innvirker på livsmestring og møtet med ulike profesjonsutøvere i barnevernsarbeidet
-
har inngående kunnskap om barnevernsarbeid som innovativ praksis med særlig fokus på miljøterapi og familiearbeid
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere og forholde seg kritisk til ulike problemområder, forståelsesmåter og metoder i tverrprofesjonelt barnevernsarbeid
-
kan analysere på en inngående måte hva som hemmer og fremmer samarbeid på tvers av profesjoner
-
kan reflektere selvstendig over hvordan barn, unge og familiers deltakelse og medvirkning kan utgjøre en ressurs i det tverrprofesjonelle barnevernsarbeidet
-
kan anvende psykososiale forståelsesmåter og metoder i tverrprofesjonelt arbeid med utsatte barn, unge og familier, både på individ og gruppenivå
-
kan analysere og forholde seg kritisk til begrepet barnets beste, og hvordan dette hensyn kan anvendes i tverrprofesjonelt barnevernsarbeid
-
kan anvende ulike metoder i miljøterapi og familiearbeid
-
kan bruke relevante metoder for å planlegge og evaluere et avgrenset fagutviklings- eller innovasjonsprosjekt innen barnevern
-
kan bruke forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i fagutviklings- og innovasjonsarbeid innen barnevern
Generell kompetanse
Studenten
-
kan koordinere tverrprofesjonelt samarbeid i komplekse situasjoner sammen med barn, unge og foreldre
-
kan reflektere over og kritisk analysere ulike psykososiale forståelsesmåter og metoder i barnevernsarbeidet, som fremmer eller hemmer betingelser for samarbeid på tvers av profesjoner/etater og med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
-
kan utøve tverrprofesjonelt barnevernsarbeid i møte med utsatte barn, unge og deres familier i og utenfor institusjon
-
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre innovasjonsprosjekter i samarbeid med barn, unge og familier
-
kan gjennomføre fagutviklings- og innovasjonsprosesser som involverer barn, unge og familier og reflektere over ulike faglige og etiske aspekter ved brukerinvolvering i slike prosesser
Innhold
Emnet gir studentene mulighet til å tilegne seg avansert kunnskap om teorier og praksiser knyttet til tverrprofesjonelt barnevernsarbeid med barn og unge og familier i utsatte livssituasjoner. Det legges særlig vekt på profesjonenes roller og ansvarsområder, og hvordan psykososiale tilnærmingsmåter kan bidra til å utvikle og styrke det tverrprofesjonelle barnevernsarbeidet som innovativ praksis.
Sentrale temaer:
Tverrprofesjonelle samarbeidsformer
Psykososiale teorier som kan bidra til å fremme utsatte barn, unge og familiers livsmestring og koordinering av tverrprofesjonelt samarbeid i komplekse situasjoner
Psykososiale belastninger i familien og i barn og unges nærmiljø
Psykososiale praksiser, basert på helhetstenkning, refleksivitet, transdisiplinære og narrative tilnærmingsmåter
Profesjon og tillit
Barnevernsarbeid som miljøterapi og familiearbeid
Innovasjon og fagutvikling i barnevern og barnevernsarbeid
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert, med totalt 9 undervisningsdager (á 6 timer), og organiseres med tre samlinger á tre dagers varighet per samling.
Fleksible læringsformer danner grunnlaget både for enkelte forelesninger/samlingsdager, og det arbeidet som foregår i gruppene mellom samlingene.
Som undervisnings-/læringsform er studentaktive læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Emnet er organisert med 4 ukers sammenhengende praksis.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, praksis, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
I emnet inngår en praksisperiode på 4 uker. Praksis skal være knyttet til relevante læringsutbytter i emnebeskrivelsen. Et viktig formål med praksisstudiet er å utvikle studentenes praktiske, analytiske og kritiske kompetanse innen tverrprofesjonelt psykososialt barnevernsarbeid, samt deres kompetanse til å gjennomføre fagutvikling og innovasjon i barnevernfeltet. Studenter som arbeider innen barnevernfeltet kan benytte egen arbeidsplass som praksissted under forutsetning av at det søkes og godkjennes innen gitt frist.
Høgskolens vitenskapelige ansatte har hovedansvaret for veiledning av studentene i praksisperioden, og samarbeider med en kontaktperson ved praksisplassen som kan legge til rette for praksisperioden og bistå høgskolen og studenten ved konkrete behov.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Minimum 90 % tilstedeværelse i praksisstudiene
Ved fravær mellom 10 % og 20 % gis det mulighet for at studenten tar igjen tapt praksistid på selvstudiedager i løpet av praksisperioden, eller i umiddelbar nærhet til den ordinære praksisperioden. Dette skjer etter avtale mellom høgskole og student.
Deltagelse på seminar. Det er forventet 80 % deltakelse/tilstedeværelse i seminar for å få arbeidskravet godkjent.
Fremlegg av individuell oppgave
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig semesteroppgave i gruppe på to til tre studenter, på maksimalt 3000 ord (+/- 10 %).
Det gis en samlet karakter for gruppa.
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått vurderingsresultat (F) har gruppa anledning til å omarbeide oppgaven en gang.
Ved ønske om forbedring av resultat må gruppa levere oppgave med ny problemstilling, og tidligst ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Dersom kun én av gruppas medlemmer ønsker å forbedre eksamensresultatet, må vedkommende bli med i en ny gruppe og levere oppgave med ny problemstilling, tidligst ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Se forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Evaluering av emnet
Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.