HOVSOS30220 Praksis 2: Sosialt arbeid i praksis (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Praksissteder (varierer)
- Emneansvarlig:
- Elin Tangnæs
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner 1. og 2. studieår i sosialt arbeid.
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten:
har bred kunnskap om hvordan velferdspolitiske mål og virkemidler påvirker praksisstedets virksomhet og dets tjenestemottakere
kjenner til nasjonalt og internasjonalt forskningsarbeid av særskilt betydning for praksisstedet.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
reflektere over og vurdere forholdet mellom teoretisk og vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser knyttet til praksisstedets virksomhet og dets tjenestemottakere
reflektere over og vurdere forholdet mellom teoretisk og vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser knyttet til praksisstedets virksomhet og dets tjenestemottakere.
anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid og kunne veilede praksisstedets brukere som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
tilegne seg ny kunnskap og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger på praksisstedet, i tråd med kunnskapsbasert praksis. Videre kan kandidaten dokumentere og formidle sin faglige kunnskap både muntlig og skriftlig.
anvende rettsregler og opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn i møte med praksisstedets tjenestemottagere.
gjennomføre samtaler med tjenestemottakere gjennom observasjon, samtaler under veiledning og selvstendige samtaler med tjenestemottakere.
anvende faglig kunnskap om arbeidsrettet inkludering på praksisstedet.
beherske praksisstedets metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking.
Generell kompetanse
Kandidaten har:
innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav knytte til praksisstedet og dets brukere.
innsikt i hvordan utvise dømmekraft i situasjoner på praksisstedet med mangelfull og/eller motstridende informasjon og kan identifisere mulighetsrom innen forskjellige profesjonelle og institusjonelle kontekster.
Innhold
Studentene har sin praksis på ulike praksissteder eksempelvis NAV, kommunale botilbud, lavterskeltilbud, frivillige organisasjoner, kriminalomsorg, sykehus, skoler og andre hjelpetiltak for utsatte mennesker og grupper. Innholdet vil derfor variere. Valg av innhold vil være styrt av læringsutbyttebeskrivelser og hvordan disse er tydeliggjort i vurderingsdokumentene.
Undervisnings- og læringsformer
Hele emnet er basert på tildelt praksisplass.
Studenten tildeles praksisveileder på praksisstedet. På praksisstedet avsettes det tid til veiledning tilsvarende 1 time pr uke. Til disse veiledningene har kandidaten ansvar for å levere veiledningsgrunnlag i god til før veiledningen. Disse veiledningen kommer i tillegg til den daglige og løpende veiledningen.
Høgskolen oppnevner skoleveileder som følger opp kandidaten i praksisperioden. Skoleveilederen skal være delaktig i vurdering av kandidaten i samarbeid med praksisveilederen.
Arbeidsomfang
Praksisperioden går over 10 uker, inkludert for- og etterarbeid på campus. Arbeidsuken på praksisstedet er til vanlig på 30 timer, men avvik kan forekomme som for eksempel ved medleverturnus. Studenten må følge arbeidstidsordningene ved praksisstedet.
Praksis
Denne praksisperioden er på 10 uker inkludert for- og etterarbeid.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Veiledningstimene må være gjennomført
-
Fraværet må være innenfor gitte rammer, jf. Generell praksisinformasjon ved Institutt for velferd, ledelse og organisasjon.
-
Skriftlig vurdering fra praksisveileder må være vurdert til bestått. Dette dokumentet signeres av skoleveileder, praksisveileder og kandidaten.
-
Individuelt, skriftlig refleksjonsnotat på inntil 2000 ord, knyttet til en situasjon eller tema fra praksis. Dette notatet skal godkjennes av Høgskolen i Østfold og kan omarbeides en gang.
Eksamen
Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått
-
Alle arbeidskravene må være godkjent. Dersom dette ikke er tilfelle må emnet gjennomføres på nytt
-
Ved tvil om bestått praksis gjelder egne rutiner. Se generell del av denne studieplanen, pkt. Praksis
-
Dersom praksisperioden er vurdert til ikke bestått, må hele praksisperioden tas om igjen. Dersom samme praksisperiode vurderes til ikke bestått to ganger medfører dette tap av studierett, jf, forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Sensorordning
Praksisveileder og skoleveileder.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved vurdering til «Ikke bestått», må alle arbeidskrav avlegges på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.