HOVSOS30120 Sosialt arbeid som akademisk kunnskap og profesjonell praksis (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Christian Sørhaug
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i 1. og 2. studieår.
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om samfunnsvitenskapelige teorier og deres betydning for sosialt arbeid
-
kan anvende teori for å forstå hvordan sosial klasse, utenforskap, marginalisering og diskriminering påvirker folkehelse og levekår
-
kan anvende teori for å tenke kritisk og reflektere over egen og andre profesjonsutøvelse i praksis
-
forstår forholdet mellom byråkratiske praksiser, teknologiske løsninger og sosialt arbeid
Ferdigheter
Studenten
-
har innsikt i etiske problemstillinger og kan gjenkjenne etiske problemstillinger knyttet til profesjonell praksis i sosialt arbeid.
-
kan analysere eksklusjon- og inklusjonsmekanismer av utsatte borgere og gjøre rede for ulike former for profesjonell praksis som forebygger sosial eksklusjon og fremmer sosial inklusjon
-
kan drøfte sosiale problemer og deres kompleksitet
-
har forståelse for hvordan sosialt arbeid også er samfunnsarbeid med mandat til å påvirke samfunnsforhold
Generell kompetanse
Studenten
-
kan presentere analyser av sosiale problemer skriftlig og muntlig
-
har bred kunnskap om sosiale problemers kompleksitet i samfunnsperspektiv
Innhold
Sosialt arbeid som akademisk kunnskap og profesjonell praksis
Kritisk refleksjon knyttet til rådende samfunnsforhold
Hvordan forstå og endre sosiale problemer og samfunnsmessige forhold
Spenningsfeltet mellom sosialt arbeid som akademisk kunnskapsfelt og profesjonsutøvelse krever praksisnære begreper
Fokus på hverdagens ordinære utfordringer
Analyser for å forstå de samfunnsforholdene sosiale problemer fremkommer gjennom
Praksisteoretiske tilnærminger
Hva innebærer det å analysere sosialt arbeid i en samfunnsmessig sammenheng?
Hvordan kan sosialarbeiderens analyser bidra til å skape samfunnsendring?
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, egenorganisert gruppearbeid, og selvstudier.
Undervisningen er forskningsbasert, og forskningsprosjekter blir brukt inn i undervisningen for å vise hvordan det er mulig å forske på sosialt arbeid.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Deltakelse i obligatoriske seminarer som består av gruppediskusjon og presentasjon etter nærmere gitte kriterier. Det er krav om 80 % tilstedeværelse ved obligatoriske seminarer.
Arbeidskrav vurderes til godkjent / ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeoppgave.
- Oppgave med selvvalgt tema og problemstilling etter nærmere angitte kriterier
- Omfang: inntil 3000 ord
- Karakterregel: A - F
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.