HOVBVP30220 Praksis 3: Barnevernfaglig fordypning i praksis (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Praksisfeltet (varierer).
Emneansvarlig:
Egil Lyberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i 1. og 2. studieår.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk og annet barnevernsfaglig arbeid

  • har kunnskap om familie og nettverksarbeid

  • har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernsfeltet

  • har kjennskap til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere

  • kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

  • kan utføre miljøterapeutisk arbeid

  • kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier

  • kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning

  • kan anvende ny faglig kunnskap til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon

Generell kompetanse
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere barnevernsfaglig arbeid selvstendig og sammen med andre

  • har innsikt i egen forståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernsfaglig arbeid

  • kan dokumentere og formidle faglige vurderinger, muntlig og skriftlig

  • kan bruke kunnskaper og erfaringer til å undersøke, tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, analysere, vurdere og analysere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte

Innhold

Studentene har sin praksis på ulike praksissteder (f.eks. kommunal barneverntjeneste, barneverninstitusjoner, BUP, skoler, frivillige organisasjoner, skoler, andre hjelpetiltak for utsatte barn og unge). Innholdet vil derfor variere. Valg av innhold vil være styrt av læringsutbyttebeskrivelser og hvordan disse er tydeliggjort i vurderingsdokumentene. 

Undervisnings- og læringsformer

Hele emnet er basert på tildelt praksisplass. Studenten tildeles praksisveileder på praksisstedet. På praksisstedet avsettes det tid til veiledning tilsvarende 1 time pr uke. Til disse veiledningene har kandidaten ansvar for å levere veiledningsgrunnlag i god tid før veiledningen. Disse veiledningen kommer i tillegg til den daglige og løpende veiledningen.
Høgskolen oppnevner skoleveileder som følger opp kandidaten i praksisperioden. Skoleveilederen skal være delaktig i vurdering av kandidaten i samarbeid med praksisveilederen.

Arbeidsomfang

Praksisperioden går over 10 uker, inkludert for- og etterarbeid på campus. Arbeidsuken på praksisstedet er til vanlig på 30 timer, men avvik kan forekomme som for eksempel ved medleverturnus. Studenten må følge arbeidstidsordningene ved praksisstedet.

Praksis

Denne praksisperioden er på 10 uker inkludert for- og etterarbeid.
Det kan være egne tider for studenter som skal på utvekslingspraksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gjennomført obligatorisk veiledning på praksisstedet

  • Oppmøte innenfor gitte rammer, jf. Generell praksisinformasjon ved Institutt for velferd, ledelse og organisasjon.

  • Skriftlig vurdering fra praksisveileder må være vurdert til bestått. Dette dokumentet signeres av skoleveileder, praksisveileder og kandidaten

  • Skriftlig refleksjonsnotat på maks 2000 ord knyttet til en situasjon eller tema fra praksis. Dette notatet skal godkjennes av høgskolen og kan omarbeides en gang

Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått

  • Alle arbeidskravene må være godkjent. Dersom dette ikke er tilfelle må emnet gjennomføres på nytt

  • Ved tvil om bestått praksis gjelder egne rutiner. Se generell del av denne studieplanen, pkt. Praksis

  • Dersom praksisperioden er vurdert til ikke bestått, må normalt hele praksisperioden tas om igjen. Dersom samme praksisperiode vurderes til ikke bestått to ganger medfører dette tap av studierett, jf. forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Sensorordning

Praksisveileder og skoleveileder

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved vurdering til «Ikke bestått», må alle arbeidskrav avlegges på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:17:06