HOVBVP30120 Profesjonell praksis i spenningsfeltet mellom individ og samfunn – barnevernsfaglig fordypning (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Inger Elise Skauen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i 1. og 2. studieår.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid, sosioøkonomiske faktorer, levekår, både ovenfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet
-
har kjennskap til ulike former for familieliv og familiepolitiske føringer
-
har kjennskap til relevante fag-, forsknings- og samfunnsdebatter innen barnevernsfeltet
-
har bred kunnskap om arbeid med barn under omsorg - barnevernsfaglig og juridisk perspektiv
Ferdigheter
Studenten
-
har forståelse for hvordan barnevernsfaglig arbeid også er samfunnsarbeid med mandat til å påvirke samfunnsforhold
-
kan anvende teori for å tenke kritisk og reflektere over egen og andres profesjonsutøvelse, og tjenestens praksis
-
kan anvende flerfaglig kunnskap og faglig skjønn i arbeid med barn under omsorg
-
kan anvende faglig kunnskap til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon
Generell kompetanse
Studenten
-
har innsikt i etiske problemstillinger og kan gjenkjenne etiske problemstillinger knyttet til barnevernsfaglig praksis
-
kan identifisere og analysere samfunnsmessige problemstillinger med betydning for barnevernsfeltet
Innhold
Samfunnsmessige og sosiale forhold som skaper psykisk og fysiske uhelse, bidrar til stigmatiseringsprosesser og risiko for sosial utstøting.
Hvordan forstå og endre sosiale problemer og bidra til endring av samfunnsmessige forhold.
Kritisk refleksjon om profesjonell praksis og rådende samfunnsforhold.
Utvikling av praksiser på tvers av faglige og profesjonelle grenser
Arbeid med innovative og brukerorienterte prosesser
Barnevernsfaglig kompetanse som akademisk kunnskap og profesjonell praksis.
Fosterhjemsarbeid, samvær og oppfølging av biologiske foreldre
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger og seminarer.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for en samlet undervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: selvstudier individuelt, egenorganisert studiearbeid i grupper og arbeid med arbeidskrav.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Deltakelse i obligatoriske seminarer som består av gruppediskusjon og presentasjon etter nærmere gitte kriterier. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.
Arbeidskrav vurdere til godkjent / ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeoppgave.
-
Oppgave med selvvalgt tema og problemstilling etter nærmere angitte kriterier.
-
Omfang: inntil 3000 ord.
-
Karakterregel: A - F
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.