HOVBVP30120 Profesjonell praksis i spenningsfeltet mellom individ og samfunn – barnevernsfaglig fordypning (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Inger Elise Skauen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i 1. og 2. studieår.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid, sosioøkonomiske faktorer, levekår, både ovenfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet

  • har kjennskap til ulike former for familieliv og familiepolitiske føringer

  • har kjennskap til relevante fag-, forsknings- og samfunnsdebatter innen barnevernsfeltet

  • har bred kunnskap om arbeid med barn under omsorg - barnevernsfaglig og juridisk perspektiv

Ferdigheter
Studenten

  • har forståelse for hvordan barnevernsfaglig arbeid også er samfunnsarbeid med mandat til å påvirke samfunnsforhold

  • kan anvende teori for å tenke kritisk og reflektere over egen og andres profesjonsutøvelse, og tjenestens praksis

  • kan anvende flerfaglig kunnskap og faglig skjønn i arbeid med barn under omsorg

  • kan anvende faglig kunnskap til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon

Generell kompetanse
Studenten

  • har innsikt i etiske problemstillinger og kan gjenkjenne etiske problemstillinger knyttet til barnevernsfaglig praksis

  • kan identifisere og analysere samfunnsmessige problemstillinger med betydning for barnevernsfeltet

Innhold

  • Samfunnsmessige og sosiale forhold som skaper psykisk og fysiske uhelse, bidrar til stigmatiseringsprosesser og risiko for sosial utstøting.

  • Hvordan forstå og endre sosiale problemer og bidra til endring av samfunnsmessige forhold.

  • Kritisk refleksjon om profesjonell praksis og rådende samfunnsforhold.

  • Utvikling av praksiser på tvers av faglige og profesjonelle grenser

  • Arbeid med innovative og brukerorienterte prosesser

  • Barnevernsfaglig kompetanse som akademisk kunnskap og profesjonell praksis.

  • Fosterhjemsarbeid, samvær og oppfølging av biologiske foreldre

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger og seminarer.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for en samlet undervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: selvstudier individuelt, egenorganisert studiearbeid i grupper og arbeid med arbeidskrav.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i obligatoriske seminarer som består av gruppediskusjon og presentasjon etter nærmere gitte kriterier. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.

Arbeidskrav vurdere til godkjent / ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeoppgave.

  • Oppgave med selvvalgt tema og problemstilling etter nærmere angitte kriterier.

  • Omfang: inntil 3000 ord.

  • Karakterregel: A - F

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:17:06