HOVBVP10120 Barnevernspedagogen: Faget, yrket og samfunnet (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlige:
  • Ragnhild Elisabeth Sørbotten
  • Nita Ørmen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om barnevernets og barnevernspedagogens samfunnsmandat

  • har kunnskap om egen profesjon og barnevernfeltets historie

  • har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernfeltet

  • har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning, med særlig forståelse for barn, unge i utsatte livssituasjoner

  • har kunnskap om og forståelse av innholdet i «barnets beste»

  • har kunnskap om vitenskapsteoris betydning for praksis

Ferdigheter
Studenten

  • kan reflektere over profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier

  • kan anvende faglig kunnskap for å arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier

  • kan anvende aktiviteter for å fremme læring

Generell kompetanse
Studenten

  • har innsikt i betydningen av egen forforståelse, holdninger og verdier i barnevernsfaglig arbeid

  • kan anvende faglig kunnskap på en metodisk måte

Innhold

  • Innføring i sentrale områder ved barnevernsfaglig arbeid

  • Barnevernspedagogen som profesjonsutøver

  • Betydningen av holdninger, verdier og etisk refleksjon

  • Sosiologiske og barnevernsfaglige begreper

  • Innføring i aktivtetsfaget

  • Systematisk framgangsmåte ved planlegging og gjennomføring av aktiviteter

  • Innføring i akademisk skriving

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Seminarene er obligatoriske med krav om 80% tilstedeværelse. Det framgår av timeplanen når seminarer gjennomføres.

Veiledning vil bli gitt i grupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere. Det tilbys 2 timer veiledning i emnet. 

Ved hjelp av systematisk framgangsmåte skal studentene planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset barn og unge. I den forbindelse arrangeres det et aktivitetsseminar, se arbeidskrav. Det kan påløpe noen kostnader i forbindelse med turen/aktivitetsseminaret.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for en samlet undervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: selvstudier individuelt, egenorganisert studiearbeid i grupper og arbeid med arbeidskrav.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse på aktivitetsseminar og tilhørende undervisning. Studentene skal gjennomføre en planlagt aktivitet i gruppe med påfølgende skriftlig oppgave. Gruppeoppgaven skal være på inntil 2000 ord. Det gis tilbakemelding på arbeidskravet i seminar. Arbeidskravet som helhet vurderes til godkjent/ikke godkjent.

  • Individuell skriftlig oppgave. Innlevering av én individuell oppgave på maks 1000 ord. Tilbakemelding på oppgaven gis av gruppeveileder. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.

  • Deltakelse i seminarer. Det er krav om 80% tilstedeværelse

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen, 8 timer.

  • Omfang: Maks 1500 ord.

  • Eksamen leveres digitalt.

  • Alle hjelpemidler er tillatt. Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll.

  • Karakterregel Bestått / Ikke bestått.

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi kan tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov. Denne lagres i henhold til høgskolens kvalitetssystemer.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 20:16:45