HOVBVP10120 Barnevernspedagogen: Faget, yrket og samfunnet (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Ragnhild Elisabeth Sørbotten
- Nita Ørmen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om barnevernets og barnevernspedagogens samfunnsmandat
-
har kunnskap om egen profesjon og barnevernfeltets historie
-
har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernfeltet
-
har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning, med særlig forståelse for barn, unge i utsatte livssituasjoner
-
har kunnskap om og forståelse av innholdet i «barnets beste»
-
har kunnskap om vitenskapsteoris betydning for praksis
Ferdigheter
Studenten
-
kan reflektere over profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier
-
kan anvende faglig kunnskap for å arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier
-
kan anvende aktiviteter for å fremme læring
Generell kompetanse
Studenten
-
har innsikt i betydningen av egen forforståelse, holdninger og verdier i barnevernsfaglig arbeid
-
kan anvende faglig kunnskap på en metodisk måte
Innhold
Innføring i sentrale områder ved barnevernsfaglig arbeid
Barnevernspedagogen som profesjonsutøver
Betydningen av holdninger, verdier og etisk refleksjon
Sosiologiske og barnevernsfaglige begreper
Innføring i aktivtetsfaget
Systematisk framgangsmåte ved planlegging og gjennomføring av aktiviteter
Innføring i akademisk skriving
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Seminarene er obligatoriske med krav om 80% tilstedeværelse. Det framgår av timeplanen når seminarer gjennomføres.
Veiledning vil bli gitt i grupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere. Det tilbys 2 timer veiledning i emnet.
Ved hjelp av systematisk framgangsmåte skal studentene planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset barn og unge. I den forbindelse arrangeres det et aktivitetsseminar, se arbeidskrav. Det kan påløpe noen kostnader i forbindelse med turen/aktivitetsseminaret.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for en samlet undervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: selvstudier individuelt, egenorganisert studiearbeid i grupper og arbeid med arbeidskrav.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Deltakelse på aktivitetsseminar og tilhørende undervisning. Studentene skal gjennomføre en planlagt aktivitet i gruppe med påfølgende skriftlig oppgave. Gruppeoppgaven skal være på inntil 2000 ord. Det gis tilbakemelding på arbeidskravet i seminar. Arbeidskravet som helhet vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Individuell skriftlig oppgave. Innlevering av én individuell oppgave på maks 1000 ord. Tilbakemelding på oppgaven gis av gruppeveileder. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Deltakelse i seminarer. Det er krav om 80% tilstedeværelse
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 8 timer.
Omfang: Maks 1500 ord.
Eksamen leveres digitalt.
Alle hjelpemidler er tillatt. Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll.
Karakterregel Bestått / Ikke bestått.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi kan tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov. Denne lagres i henhold til høgskolens kvalitetssystemer.