HOVSOS10420 Metoder og arenaer i sosialt arbeid (Vår 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hoger Amin Karadaki
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten:
-
har kunnskap om ulike psykologiske teorier
-
har kunnskap om hvordan helsemessige, sosiale og sosioøkonomiske utfordringer har konsekvenser for den enkelte og pårørende, og særskilt om barn som pårørende
-
har kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag og metoder som retter seg mot individer, familier, grupper og samfunn
-
har kunnskap om hvordan sosial klasse, utenforskap, marginalisering og diskriminering påvirker folkehelse og levekår
-
har kunnskap om forebygging og forstår samspillet mellom helseutfordringer og sosiale problemer på individ-, familie- og samfunnsnivå
-
har innsikt i etiske problemstillinger og kan håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker
-
har kunnskap om grunnleggende begreper og prosesser relatert til innvandrere og minoriteter
-
har kunnskap om forhold som bidrar til ulikhet, og kan fremme sosial rettferdighet sammen med mennesker i utsatte posisjoner
Ferdigheter
Kandidaten kan:
-
beherske aktuelle metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking
-
reflektere over risiko og konflikt og hvordan håndtere konflikt og redusere faren for uønskede hendelser
-
anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid
Innhold
-
Grunnleggende forståelse for hva metode er og metodisk sosialt arbeid
-
Sentral psykologikunnskap og -teorier som er av betydning for sosialfaglig arbeid
-
Innføring i ulike arenaer i sosialt arbeid.
-
Anvende kunnskaper innen kommunikasjon, forebyggende arbeid, nettverkskartlegging og konflikthåndtering
-
Sosialt arbeid på individ, gruppe, samfunnsnivå
-
Empowerment-brukermedvirkning
-
Motiverende intervju
-
Flerkulturelt perspektiv i sosialt arbeid og interkulturell kommunikasjon
-
Sosiogram og nettverkskartlegging
-
Forebyggende arbeid
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.
(Vurdering av oppnådd læringsutbytte skjer generelt gjennom studentens deltakelse i undervisningens ulike former, vurdering av de ulike arbeidskravene og gjennom eksamen.)
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Tilbakemelding gis av veileder
-
Gjennomført ferdighetstrening i kommunikasjon. Det er krav om 90 % tilstedeværelse
-
Gjennomført 3 timer obligatorisk gruppeveiledning. Det er krav om 80 % tilstedeværelse
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen
-
Varighet: ca. 40 minutter.
-
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.