HOVSOS10420 Metoder og arenaer i sosialt arbeid (Vår 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Hoger Amin Karadaki
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten:

  • har kunnskap om ulike psykologiske teorier

  • har kunnskap om hvordan helsemessige, sosiale og sosioøkonomiske utfordringer har konsekvenser for den enkelte og pårørende, og særskilt om barn som pårørende

  • har kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag og metoder som retter seg mot individer, familier, grupper og samfunn

  • har kunnskap om hvordan sosial klasse, utenforskap, marginalisering og diskriminering påvirker folkehelse og levekår

  • har kunnskap om forebygging og forstår samspillet mellom helseutfordringer og sosiale problemer på individ-, familie- og samfunnsnivå

  • har innsikt i etiske problemstillinger og kan håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker

  • har kunnskap om grunnleggende begreper og prosesser relatert til innvandrere og minoriteter

  • har kunnskap om forhold som bidrar til ulikhet, og kan fremme sosial rettferdighet sammen med mennesker i utsatte posisjoner

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • beherske aktuelle metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking

  • reflektere over risiko og konflikt og hvordan håndtere konflikt og redusere faren for uønskede hendelser

  • anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid

Innhold

  • Grunnleggende forståelse for hva metode er og metodisk sosialt arbeid

  • Sentral psykologikunnskap og -teorier som er av betydning for sosialfaglig arbeid

  • Innføring i ulike arenaer i sosialt arbeid.

  • Anvende kunnskaper innen kommunikasjon, forebyggende arbeid, nettverkskartlegging og konflikthåndtering

  • Sosialt arbeid på individ, gruppe, samfunnsnivå

  • Empowerment-brukermedvirkning

  • Motiverende intervju

  • Flerkulturelt perspektiv i sosialt arbeid og interkulturell kommunikasjon

  • Sosiogram og nettverkskartlegging

  • Forebyggende arbeid

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.

(Vurdering av oppnådd læringsutbytte skjer generelt gjennom studentens deltakelse i undervisningens ulike former, vurdering av de ulike arbeidskravene og gjennom eksamen.)

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Tilbakemelding gis av veileder

  • Gjennomført ferdighetstrening i kommunikasjon. Det er krav om 90 % tilstedeværelse

  • Gjennomført 3 timer obligatorisk gruppeveiledning. Det er krav om 80 % tilstedeværelse

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen

  • Varighet: ca. 40 minutter.

  • Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:17:02