HOVBVP20320 Praksis 2: Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (Vår 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Praksisfeltet (varierer).
Emneansvarlig:
Egil Lyberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i første studieår.

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Det forventes at kandidaten etter endt praksis:

Kunnskap

  • har kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk og annet barnevernsfaglig arbeid

  • har kunnskap om familie og nettverksarbeid

  • har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernsfeltet

  • har kjennskap til relevante fagdebatter, forsknings - og utviklingsarbeid

 

Ferdigheter

  • kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere

  • kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

  • kan utføre miljøterapeutisk arbeid

  • kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier

  • kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning

  • kan anvende ny faglig kunnskap til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon

Generell kompetanse

  • kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere barnevernfaglig arbeid selvstendig og sammen med andre

  • har innsikt i egen forståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernfaglig arbeid

  • kan dokumentere og formidle faglige vurderinger, muntlig og skriftlig

  • kan bruke kunnskaper og erfaringer til å undersøke, tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, analysere, vurdere og analysere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte

Innhold

Studentene har sin praksis på ulike praksissteder og innholdet vil derfor variere. Valg av innhold vil være styrt av spesifikke læringsutbyttebeskrivelser som avtales mellom student, praksisveileder og høgskolen, og som leveres elektronisk. Studentenes spesifikke læringsutbytte tar utgangspunkt i emnets læringsutbytte.

Undervisnings- og læringsformer

Hele emnet er basert på tildelt praksisplass. Kandidaten tildeles praksisveileder på praksisstedet. På praksisstedet avsettes det tid til veiledning tilsvarende 1 time pr uke. Til disse veiledningene har kandidaten ansvar for å levere veiledningsgrunnlag i god tid før veiledningen. Disse veiledningen kommer i tillegg til den daglige og løpende veiledningen.

Høgskolen oppnevner skoleveileder som følger opp kandidaten i praksisperioden. Skoleveilederen skal være delaktig i vurdering av kandidaten i samarbeid med praksisveilederen.

Arbeidsomfang

Praksisperioden går over 12 uker. Arbeidsuken på praksisstedet er til vanlig på 30 timer, men avvik kan forekomme som for eksempel ved medleverturnus.

Praksis

Praksisperioden er på 12 uker, inkludert for- og etterarbeid.

Praksisperioden er også på 12 uker for studenter som skal på utvekslingspraksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Veiledningstimene må være gjennomført

  • Oppmøte må være innenfor gitte rammer

  • Skriftlig vurdering fra praksisveileder må være vurdert til bestått. Dette dokumentet signeres av skoleveileder, praksisveileder og kandidaten.

  • Skriftlig refleksjonsnotat på maks 2000 ord knyttet til en situasjon eller tema fra praksis. Dette notatet skal godkjennes av høgskolen og kan omarbeides en gang.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått

For å få praksisperioden bestått, må alle arbeidskrav være godkjente.

Ved tvil om bestått praksis gjelder egne rutiner. Jfr. Generell del i denne studieplan om Praksis.

Sensorordning

Praksisveileder og skoleveileder.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved vurdering til «Ikke bestått», må alle arbeidskrav avlegges på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi kan tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultat oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:58:45