MOL40122 Organisasjon og ledelse 1. Organisasjons- og ledelsesforståelse (Høst 2023–Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Dag Yngve Dahle
- Undervisningsspråk:
- Norsk, men deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i organisasjon og ledelse.
Undervisningssemester
- 1. og 2. semester (høst og vår).
- Deltid med åtte tre-dagers samlinger totalt i høst- og vårsemesteret.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten har kunnskap om:
- sentrale forskningstradisjoner i arbeidslivsforskningen
- grunnleggende organisasjonsteoretiske perspektiver, deres framvekst og utviklingstrekk
- den historiske framveksten av de organisasjonsformer og arbeidslivsrelasjoner vi har i Norden
- ulike tradisjoner i beslutningsteori
- ulike lederroller i organisasjoner
- hvordan ledere kan håndtere ulike typer konflikter på ulike måter
- organisasjonsetiske problemstillinger
Ferdigheter - studenten kan:
- reflektere over hvordan ledelse læres og på hvilke måter lederskap kan utvikles
- redegjøre for forskjellene mellom modernistiske og sosialkonstruktivistiske tilnærminger til organisasjoner og ulike organisasjonsanalytiske rammeverk
- drøfte fordeler og ulemper ved ulike lederroller
- kan bruke relevante metoder for å håndtere konflikter på arbeidsplassen
Generell kompetanse - studenten kan:
- drøfte ulike etiske aspekter ved organisasjon og ledelse
- diskutere ulike sider av lederes hverdag og praksis
Innhold
I emnet vektlegges:
organisasjons- og ledelsesforståelse
historiske linjer i utviklingen av organisasjoner og arbeidsliv
linjer i organisasjonsteoriens utvikling i det 20. århundre og fram til i dag
organisasjonsteoretiske og organisasjonsanalytiske rammeverk
sammenhengen mellom organisasjoners formål, struktur og prosesser
hvordan ulike populære organisasjonsideer legger føringer på og setter rammer for lederes muligheter og evner til å endre organisasjoner
konflikter og organisasjoners etiske ansvar
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser og plenumsdiskusjoner. Emnet forutsetter stor egeninnsats fra studentenes side både på og utenom samlingene. Dette omfatter gjennomgang av litteratur som har tilknytning til studiet og gjennomføring av øvelser og undersøkelser. Det blir organisert arbeidsgrupper for å løse oppgaver, arbeide med litteraturstudier etc. i fellesskap mellom samlingene. Studentene skriver to fordypningsoppgaver som grunnlag for vurdering i emnet. Utkast til fordypningsoppgavene er arbeidskrav i emnet.
Arbeidsomfang
Samlet forventet arbeidstid for hele emnet er 840 årstimer, hvorav undervisningen i samlingene utgjør 168 årstimer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Frammøteplikt i 75 % av undervisningsdagene
Levere individuelt utkast til fordypningsoppgavene (2), og presentere dem muntlig i seminargrupper
Være opponent til medstudenters utkast i grupper (på 4-8 studenter)
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell mappevurdering.
I løpet av studieåret skal studenten levere inn to fordypningsoppgaver, hver på 3500-4500 ord (unntatt forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste), som legges til grunn for vurdering av eksamenskarakter.
Det gis en samlet karakter for de to fordypningsoppgavene etter karakterskalaen A-F.
Studenten kan forbedre mappens innhold fram til innlevering ved fastsatt innleveringsdato.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter kan studenten omarbeide mappens innhold en gang. Ved ny eksamen må studenten levere ny mappe. Det gjøres oppmerksom på at studenten i disse tilfellene ikke har rett til ny veiledning.
Ved klage på sensuren, skal hele mappen sensureres på nytt.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.