MBVA402 Barnet som aktør i barnevernsarbeidet (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Karsten Brynildsrud
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i barnevernsarbeid
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten
-
har inngående kunnskap om teorier, perspektiver og diskurser som fokuserer på barnet som medvirkende aktør i barnevernsarbeidet
-
har inngående kunnskap om juridisk metode (rettskildelære), barn og unges rettigheter og sentrale rettskilder som har innvirkning på barnevernsarbeidet, herunder nasjonale lover som regulerer arbeidet med barn og unge og FNs barnekonvensjon
-
har inngående kunnskap om hva det innebærer å vurdere og ta beslutninger til barnets beste på alle nivåer i barnevernsarbeidet - i lys av barnekonvensjonenes bestemmelser om barns rett til omsorg, beskyttelse og medvirkning
-
har inngående kunnskap om krav til faglig forsvarlighet i beslutninger knyttet til egen profesjonsutøvelse
Ferdigheter
Studenten
-
kan selvstendig identifisere og analysere faglige og rettslig problemstillinger for å sikre barns, unges og familiers rett til medvirkning i barnevernsarbeidet
-
kan selvstendig anvende juridisk metode i saker og beslutninger som angår barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
kan anvende faglig skjønn for å ivareta hensynet til barnets beste, og å sikre kravet til faglig kvalitet og forsvarlighet i lys av etniske og kulturelle likheter og forskjeller
kan anvende ulike metoder og digitale verktøy i arbeidet med utsatte barn, unge og familier
kan anvende og forholde seg kritisk til ulike metoder i barnevernsarbeidet, og vurdere på hvilken måte utvalgte teorier og perspektiver i barnevernsarbeidet bidrar til å fremme eller hemme barnet som aktør i barnevernsarbeidet
Generell kompetanse
Studenten
-
kan reflektere over betydningen av barnet som aktør i barnevernsarbeidet, og på en selvstendig måte analysere hvilke konsekvenser det får for barnevernsarbeidet generelt og egen praksis spesielt
-
kan kritisk reflektere over hvordan egne kunnskaper, holdninger og verdier påvirker arbeidet med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
-
kan kritisk vurdere og analysere betydningen av barnets beste som overordnet hensyn i barnevernsarbeidet og hvordan det innvirker på møtet med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
-
kan analysere relevante eksisterende og fremtidige rettslige problemstillinger og rettskildemateriell innen barnevernsfeltet
Innhold
Gjennom emnet skal studentene tilegne seg avansert kunnskap om barnevernsarbeid som praksisfelt i møte med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Det legges særlig vekt på barnet som aktør i barnevernsarbeidet, forståelsen av barnets beste som overordnet hensyn og barn og unges rett til beskyttelse, omsorg og medvirkning i alle beslutninger som angår deres liv. Gjennom emnet skal studentene også tilegne seg inngående kunnskap om juridisk metode (rettskildelære), barn og unges rettigheter og sentrale rettskilder og digitale verktøy som har innvirkning på barnevernsarbeidet.
Sentrale temaer:
-
Ulike forståelser av omsorgssvikt i sosiokulturelt og etnisk mangfold
-
Offentlig forvaltning og juridisk metode knyttet til barnevernsarbeidets saksbehandling
-
FNs barnekonvensjon – barns rett til beskyttelse (protection), rett til bestemmelse (provision) og barns rett til medvirkning (participation).
-
Profesjon og skjønnsutøvelse knyttet til barnets beste som aktør i barnevernsarbeidet
-
Relasjonskompetanse og omsorgskompetanse
-
Profesjonsutøvelse og digitalisering
-
Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid og saksbehandling
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert, med totalt 12 undervisningsdager (á 6 timer), og organisert med fire samlinger á tre dagers varighet per samling.
Fleksible læringsformer danner grunnlaget både for enkelte forelesninger/samlingsdager, og det arbeidet som foregår i gruppene mellom samlingene.
Som undervisnings-/læringsform er studentaktive læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Deltagelse i simulering/ferdighetstrening
Det er krav om 80 % tilstedeværelse på seminar/ferdighetstrening -
Individuell skriftlig oppgave på inntil 500 ord
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen
Eksamen
Emnet består av to deleksamener:
Deleksamen 1 (vekting: 2/3): Individuell semesteroppgave på 2000 ord (+/- 10 %)
Karakterregel: A-F
Alle hjelpemidler er tillatt
Deleksamen 2 (vekting 1/3): Nasjonal deleksamen i juss i regi av NOKUT, individuell skriftlig 4 timer
Hjelpemidler: Informasjon om eventuelle hjelpemidler fremgår av NOKUT sine hjemmesider
Karakterregel: Bestått/Ikke bestått
Begge deleksamener må være bestått for å oppnå bestått eksamen i emnet. Det gis en samlet karakter i emnet.
Sensorordning
Deleksamen 1: Intern og ekstern sensor
Deleksamen 2: Ekstern randomisert sensorordning i regi av NOKUT
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Deleksamen 1): Se forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Deleksamen 2): Begrunnelses- og klagerett følger Lov om universiteter og høyskoler, slik som ved alle andre eksamener.
Konsekvenser av ikke bestått eksamen:
Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull.
Evaluering av emnet
Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.