MBVA401 Barnevernsarbeid som kunnskaps- og praksisfelt (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlige:
  • Göran Jutengren
  • Nita Ørmen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i barnevernsarbeid

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om barnevernsarbeid som kunnskapsfelt, sentrale begreper og teorier med betydning for fagfeltet

  • har inngående kunnskap om barnevernets utvikling i et historisk perspektiv

  • har omfattende kunnskap om barnevernarbeidets rolle og samfunnsmandat

  • har inngående kunnskap om risikofaktorer og ressurser i barnevernsarbeidet

  • har inngående kunnskap om barnets beste som faglig, etisk og juridisk begrep

  • har inngående kunnskap om hvordan standardisering og digitalisering påvirker profesjonsutøvelsen

  • har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske grunnsyn, sentrale begreper og teorier med betydning for barnevernsarbeid som kunnskapsfelt

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk reflektere over og analysere barn-, unge- og foreldres ressurser og risikofaktorer i et sosialøkologisk perspektiv

  • kan anvende ulike forståelsesmåter i analyse av utsatte barn, unge og familiers livsvilkår

  • kan analysere betydningen av barnets beste i ulike kontekster av barnevernsarbeidet

  • kan kritisk analysere hvordan digitale tilnærmingsmetoder og løsninger påvirker arbeide med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere over barnevernets verdi- og kunnskapsgrunnlag og hvordan det påvirker arbeidet med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

  • kan kritisk identifisere og analysere dilemmaer i barnevernsarbeidet, og hvordan dette innvirker på profesjonsutøvelsen

Innhold

Gjennom emnet skal studentene tilegne seg inngående kunnskap og bevissthet om ulike vitenskapsteoretiske grunnsyn, sentrale forståelsesmåter, diskurser og begreper i barnevernsarbeidet. Studentene skal ha omfattende kunnskap om hvordan dette påvirker arbeidet med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.

Sentrale temaer:

  • Barnevernets historie og kunnskapsgrunnlag

  • Ulike forståelser av barnevernsarbeidets samfunnsmandat

  • Sentrale forståelsesmåter og diskurser i barnevernsarbeidet

  • Barnets beste som overordnet hensyn barnevernsarbeidet

  • Digitaliseringsprosesser

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert, med totalt 12 undervisningsdager (á 6 timer), og organiseres med fire samlinger á tre dagers varighet per samling.

Fleksible læringsformer danner grunnlaget både for enkelte forelesninger/samlingsdager, og det arbeidet som foregår i gruppene mellom samlingene.

Som undervisnings-/læringsform er studentaktive læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

 

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. organiserte læringsaktiviteter, selvstudium, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell skriftlig oppgave på inntil 1500 ord

  • Presentasjon av oppgaven i seminar 

Arbeidskrav må være vurdert som godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig semesteroppgave på 3000 ord (+/- 10 %).

Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått vurderingsresultat (F) har kandidaten anledning til å omarbeide oppgaven en gang. Ved ønske om forbedring av resultat må kandidaten levere oppgave med ny problemstilling, og tidligst ved neste ordinære eksamensgjennomføring. 

Se forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne. Det skrives emnerapport som grunnlag for videreutvikling av emnet og studieprogrammet.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:16:57