HSSHV40317 Samordning 3: Forskningsbasert praksis (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Therese Dwyer Løken
- Catharina Bjørkquist
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester (120 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Bestått emnet HSSHV40217 Samordning 2: Organisasjon og ledelse (15 studiepoeng).
Anbefalte forkunnskaper
HSSHV40117 Samordning 1: Kunnskapsgrunnlaget (15 studiepoeng).
Undervisningssemester
Til og med kull 2022: 3. semester (høst).
Fra og med kull 2023:
-
5. semester (høst)
-
Eventuelt 3. semester (høst) dersom studenten følger to emner pr semester, eller er innvilget fritak fra valgbart emne i 3. semester.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
har inngående kunnskap om behovet for å drive praksisbasert forskning knyttet til samordning innen helse- og velferdssektoren
-
har avansert kunnskap om ulike perspektiver og forhold som virker inn på samordning av helse- og velferdstjenester (modeller for å etablere helhetlige tjenestetilbud)
-
har avansert kunnskap om forskningstilnærminger og kunnskapsstatus for samordning av tjenester
Ferdigheter
-
kan analysere ulike tiltak med sikte på å vurdere i hvilken grad disse ivaretar sentrale målsettinger som brukermedvirkning, individuell tilpasning, samordning, samarbeid og helhet
-
kan planlegge, gjennomføre, evaluere og formidle tiltak
-
kan sammenfatte forskning på konkret forskningsfelt ved hjelp av litteratursøk
Generell kompetanse
-
kan anvende ulike teoretiske tilnærminger til å forstå samordning av helse- og velferdstjenester i praksis
-
skal ha kompetanse til å vurdere tiltak på systemiske, organisatoriske og relasjonelle nivå
Innhold
-
Forskningsbasert kunnskap - ulike perspektiver
-
Ulike perspektiver på praksisbasert forskning
-
Eksempler på tiltak for samordning av helse- og velferdstjenester
-
Eksempler på hvordan mål om samordning for et helhetlig tjenestetilbud kan organiseres
Undervisnings- og læringsformer
-
Emnet gjennomføres i løpet av ett semester med fire samlinger.
-
Hver samling går over tre dager.
Undervisnings-/læringsform er dialogbasert undervisning, arbeid i grupper og selvstudium. Det forventes at studentene for en stor del bidrar med eksempler fra egen praksis.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Selvvalgt pensum, etter nærmere kriterier
-
Utkast til sammendrag av forskning i forskningsfeltet, etter nærmere kriterier
-
Tilbakemelding på medstudenters utkast, etter nærmere kriterier
Eksamen
Individuell skriftlig semesteroppgave
Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %) etter nærmere kriterier.
Karakterregel: A - F.
Sensorordning
Interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Se gjeldende forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Evaluering av emnet
-
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret. Metode for evalueringen avtales mellom faglærer og studenter.
-
Skriftlig sluttevaluering av emnet.