HOVBVP30120 Profesjonell praksis i spenningsfeltet mellom individ og samfunn – barnevernsfaglig fordypning (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Petter Andre Arvesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i 1. og 2. studieår.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
har kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid, sosioøkonomiske faktorer, levekår, både ovenfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet
-
har kjennskap til ulike former for familieliv og familiepolitiske føringer
-
har kjennskap til relevante fag-, forsknings- og samfunnsdebatter innen barnevernsfeltet
-
har bred kunnskap om arbeid med barn under omsorg - barnevernsfaglig og juridisk perspektiv
Ferdigheter
-
har forståelse for hvordan barnevernsfaglig arbeid også er samfunnsarbeid med mandat til å påvirke samfunnsforhold
-
kan anvende teori for å tenke kritisk og reflektere over egen og andres profesjonsutøvelse, og tjenestens praksis
-
kan anvende flerfaglig kunnskap og faglig skjønn i arbeid med barn under omsorg
-
kan anvende faglig kunnskap til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon
Generell kompetanse
-
har innsikt i etiske problemstillinger og kan gjenkjenne etiske problemstillinger knyttet til barnevernsfaglig praksis
-
kan identifisere og analysere samfunnsmessige problemstillinger med betydning for barnevernsfeltet
Innhold
-
Samfunnsmessige og sosiale forhold som skaper psykisk og fysiske uhelse, bidrar til stigmatiseringsprosesser og risiko for sosial utstøting.
-
Hvordan forstå og endre sosiale problemer og bidra til endring av samfunnsmessige forhold.
-
Kritisk refleksjon om profesjonell praksis og rådende samfunnsforhold.
-
Utvikling av praksiser på tvers av faglige og profesjonelle grenser
-
Arbeid med innovative og brukerorienterte prosesser
-
Barnevernsfaglig kompetanse som akademisk kunnskap og profesjonell praksis.
-
Fosterhjemsarbeid, samvær og oppfølging av biologiske foreldre
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger og seminarer.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for en samlet undervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: selvstudier individuelt, egenorganisert studiearbeid i grupper og arbeid med arbeidskrav.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Deltakelse i obligatoriske seminarer som består av gruppediskusjon og presentasjon etter nærmere gitte kriterier. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeoppgave.
-
Oppgave med selvvalgt tema og problemstilling etter nærmere angitte kriterier.
-
Omfang: inntil 3000 ord.
-
Karakterregel: A - F
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.