HOVBVP10420 Aktivitetsfag og praksis 1: Mentorskap i flerkulturell kontekst (Høst 2023–Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad og praksisfeltet
- Emneansvarlig:
- Nita Ørmen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om sentraler begreper innen sosialpedagogisk arbeid generelt.
- har kunnskap om oppvekstvilkår i et flerkulturelt samfunn, særlig knyttet til utfordringer i et majoritets- og minoritetsperspektiv.
Ferdigheter
Studenten
kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn og unge i lærings- og mestringsprosesser
kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inkludering, deltakelse og medvirkning
kan anvende flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i aktivitetsutførelsen
kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte
Generell kompetanse
Studenten
kan bruke kunnskaper og erfaringer til å tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, vurdere og evaluere aktiviteter med barn og unge på en etisk og faglig forsvarlig måte
kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
Innhold
Ordinær praksis foregår på ulike praksisplasser. Studentene vil bli tildelt praksisplass i barnehage, skole eller lignende. De som ikke er mentorer har denne praksisen.
Mentorskap som praksis gjennomføres ved at studenten skal være mentor for et barn i alderen 8-12 år i perioden oktober-mai. Det legges opp til 24 mentorplasser.
Det gjennomføres obligatorisk aktivitetsseminarer og ferdighetstrening i samtale med barn for alle studenter.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet starter opp parallelt med emne HOVBVP10120 og fortsetter å gå parallelt med de øvrige emnene i første studieår.
Mentorpraksis gjennomføres deretter ved fast samvær mellom studenten og barnet en gang i uken, to til tre timer pr. uke i perioden fra oktober til medio mai. For at praksisperioden skal kunne godkjennes stilles det krav til minimum 20 treff mellom mentor og mentorbarnet i denne perioden. I tillegg er det obligatoriske gruppesamlinger knyttet til aktivitetsplanlegging, individuelle veiledningstimer og gruppeveiledninger fordelt på høst- og vårsemesteret. Mentorene deles inn i grupper. Hver gruppe får ansvar for å arrangere hver sin fellesaktivitet for alle mentorbarna i løpet av praksisperioden. Ved brudd på mentorpraksisen gjøres individuelle vurderinger for videre praksis.
Ordinær praksis: De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage, skole e.l. De har ansvar for å planlegge og gjennomføre en felles aktivitet for en barnegruppe på sitt praksissted.
Det er i tillegg obligatorisk for alle studenter, uavhengig av praksisform, å delta på ferdighetstrening i samtaler med barn i høstsemestret og obligatorisk aktivitetsseminar på høst- og vårsemesteret.
Arbeidsomfang
Ordinær praksis: Når emne HOVBVP10320 er slutt, starter studentene deretter sin praksisperiode på 5 uker/30 timer per uke. Studenten har ansvar for å planlegge og gjennomføre en felles aktivitet for en barnegruppe på praksisstedet. Studenten får ukentlig veiledning av praksisveileder. Det gjennomføres halvtidsevaluering ved halvgått praksis med student, skoleveileder og praksisveileder tilstede.
Mentorpraksis: Det er 4 gruppeveiledninger og to individuelle veiledninger. Mentorene leverer inn månedlige rapporter i perioden fra oktober til mai. Det skal gjennomføres minimum 20 treff med barnet - primært foregår dette på ettermiddags- og kveldstid. Det skal planlegges og gjennomføres aktiviteter i gruppe og individuelt.
Praksis
Ordinær praksis foregår på ulike praksisplasser. Studentene vil bli tildelt praksisplass i barnehage, skole eller lignende. De som ikke er mentorer har denne praksisen.
Mentorskap som praksis gjennomføres ved at studenten skal være mentor for et barn i alderen 8-12 år i perioden oktober-mai. Det legges opp til 24 mentorplasser.
For å bli godkjent som mentor, må studentene gjennom et personlig intervju og oppgi en referanse. Ved eventuelt avbrudd i mentorskapet grunnet forhold knyttet til barnet, sykdom m.m. eller ved manglende godkjenning som mentor, kan det vurderes alternativ praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Før studenten kan framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være gjennomført og vurdert til godkjent:
For studenter med ordinær praksis gjelder følgende arbeidskrav:
- Ferdighetstrening i samtaler med barn. Det er krav om 90 % tilstedeværelse.
- Deltakelse på aktivitetsseminar. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.
- Veiledningstimene må være gjennomført
- Oppmøte må være innenfor gitte rammer
- Skriftlig vurdering fra praksisveileder må være vurdert til bestått. Dette dokumentet signeres av skoleveileder, praksisveileder og kandidaten.
- Skriftlig refleksjonsnotat på maks 1500 ord knyttet til en situasjon eller tema fra praksis. Dette notatet skal godkjennes av høgskolen og kan omarbeides en gang.
For studenter som er mentorer gjelder følgende arbeidskrav:
- Ferdighetstrening i samtaler med barn. Det er krav om 90 % tilstedeværelse.
- Deltakelse på aktivitetsseminar. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.
- Planlegging og gjennomføring av en gruppeaktivitet
- 8 individuelle månedsrapporter i perioden fra oktober til og med mai. Rapportene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Rapportene kan omarbeides en gang.
- Deltakelse på to individuelle veiledninger og en studiesamtale
- Deltakelse på fire gruppeveiledninger. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.
- Gjennomført minst 20 treff med mentorbarnet.
- Individuell oppgave på maksimalt 2000 ord knyttet til mentorpraksisen. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan omarbeides en gang.
Eksamen
Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått
For å få praksisperioden/emnet bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent
Ved tvil om bestått praksis gjelder egne rutiner. Jf. Generell del i denne studieplan om Praksis
Sensorordning
Mentorpraksis: interne sensorer
Alternativ praksis: skoleveileder og praksisveileder
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.