HOVBVP10220 Barnevernspedagogen i velferdssamfunnet (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Hege Hedlund Andersen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelor i barnevern.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner, herunder ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen
  • har kunnskap om gjeldende norsk og internasjonal rett og konvensjoner som er relevant for barnevernsfeltet

  • har kunnskap om relevant juridisk metode

  • har kunnskap om betydningen av sosiologiske perspektiver i barnevernsarbeid

  • har kunnskap om urfolk, etniske minoriteter og flyktningers rettigheter, herunder rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges

  • har kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid, sosioøkonomiske faktorer og levekår overfor barn, unge og familier

  • har kunnskap om ulike former for familieliv og aktuell helse- og sosialpolitikk, herunder familiepolitiske føringer

Ferdigheter

  • kan reflektere over maktforhold i møte med barn og familier

  • kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere

Generell kompetanse

  • har innsikt i og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter og hva som må til for å sikre likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold

  • kan anvende erfaringer og faglig kunnskap til å reflektere kritisk over barnevernsfaglig praksis

Innhold

  • Innføring i hvordan velferdsstaten i Norge er organisert

  • Formelle politiske og organisatoriske strukturer som rammer inn profesjonsutøvelsen Hvordan formell makt og myndighet er fordelt

  • Barnevernspedagogens rolle i velferdsstaten

  • Jussens betydning for profesjonsutøvelsen

  • Sentrale lover og konvensjoner

  • Innføring i sosiale problemer og helseproblemer

  • Sentrale begrep som fattigdom, marginalisering og utenforskap

Hvordan ulike tjenester samvirker med andre profesjoner og sektorer

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises gjennom forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid og veiledning. Undervisningen legger opp til aktiv bruk av Lovdata med tilhørende nettressurser. Hensikten med veiledning er å utvikle studentens refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og kritisk reflekterte profesjonsutøvere. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i undervisning.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Det er 3 timer obligatorisk veiledning i gruppe i emnet.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Presentasjon i gruppe: 15 minutter presentasjon i gruppe av oppgave i juridiske emner. Gruppene leverer presentasjonen digitalt innen gitt frist. Tilbakemelding på arbeidskrav gis i seminar under presentasjonen. Ved manglende oppmøte eller ikke godkjent arbeidskrav må det leveres et notat på 1500 ord.

  • Deltakelse i 3 timer obligatorisk gruppeveiledning. Det er krav om 80% tilstedeværelse i gruppeveiledning.

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen. 

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over tre døgn (72 timer).

  • Omfang: Maksimalt 2000 ord

  • Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll

  • Karakterregel: A-F

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:16:53