HOVBVP10220 Barnevernspedagogen i velferdssamfunnet (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hege Hedlund Andersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for bachelor i barnevern.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
- har kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner, herunder ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen
har kunnskap om gjeldende norsk og internasjonal rett og konvensjoner som er relevant for barnevernsfeltet
har kunnskap om relevant juridisk metode
har kunnskap om betydningen av sosiologiske perspektiver i barnevernsarbeid
har kunnskap om urfolk, etniske minoriteter og flyktningers rettigheter, herunder rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges
har kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid, sosioøkonomiske faktorer og levekår overfor barn, unge og familier
har kunnskap om ulike former for familieliv og aktuell helse- og sosialpolitikk, herunder familiepolitiske føringer
Ferdigheter
kan reflektere over maktforhold i møte med barn og familier
kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere
Generell kompetanse
har innsikt i og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter og hva som må til for å sikre likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold
kan anvende erfaringer og faglig kunnskap til å reflektere kritisk over barnevernsfaglig praksis
Innhold
Innføring i hvordan velferdsstaten i Norge er organisert
Formelle politiske og organisatoriske strukturer som rammer inn profesjonsutøvelsen Hvordan formell makt og myndighet er fordelt
Barnevernspedagogens rolle i velferdsstaten
Jussens betydning for profesjonsutøvelsen
Sentrale lover og konvensjoner
Innføring i sosiale problemer og helseproblemer
Sentrale begrep som fattigdom, marginalisering og utenforskap
Hvordan ulike tjenester samvirker med andre profesjoner og sektorer
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises gjennom forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid og veiledning. Undervisningen legger opp til aktiv bruk av Lovdata med tilhørende nettressurser. Hensikten med veiledning er å utvikle studentens refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og kritisk reflekterte profesjonsutøvere. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i undervisning.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Det er 3 timer obligatorisk veiledning i gruppe i emnet.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Presentasjon i gruppe: 15 minutter presentasjon i gruppe av oppgave i juridiske emner. Gruppene leverer presentasjonen digitalt innen gitt frist. Tilbakemelding på arbeidskrav gis i seminar under presentasjonen. Ved manglende oppmøte eller ikke godkjent arbeidskrav må det leveres et notat på 1500 ord.
Deltakelse i 3 timer obligatorisk gruppeveiledning. Det er krav om 80% tilstedeværelse i gruppeveiledning.
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over tre døgn (72 timer).
-
Omfang: Maksimalt 2000 ord
-
Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll
-
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.