HOVAVF30120 Ledelse, innovasjon og samhandling (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Pål Ellingsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag.

Absolutte forkunnskaper

Bestått følgende emner i andre studieår:

  • HOVAVF20120 Arbeid og helse - Fra globalt til lokalt arbeidsliv

  • HOVAVF20220 Arbeids- og diskrimineringsrett

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført emnet HOVAVF20320 Human Resource Management (HRM).

Undervisningssemester

5. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • Kan gjøre rede for ulike perspektiver på organisasjon og ledelse.

  • Kjenner til forsknings-, utviklings- og innovasjonsprosesser innen organisasjon og ledelse.

Ferdigheter

  • Kan identifisere sammenhengen mellom organisasjon og ledelse, digitale interaksjoner i organisasjoner, innovasjon og samhandling med arbeidsgivere, brukere, frivillige og kunder

  • Kan benytte relevant teori og kommunikasjonsverktøy med vekt på coachende ledelse.

  • Kan gjenkjenne forskjellen på å være sjef og leder og kunne sette det inn i en relevant teoretisk sammenheng for velferdsvitere

  • Kan reflektere over etiske utfordringer i organisasjon og ledelse

Generell kompetanse

  • Viser evne og vilje til kritisk tenkning rundt velferdsviterens rolle og funksjon i et arbeidsmiljø

  • Kan formidle fagstoff muntlig og utføre skriftlige arbeider i tråd med gjeldende retningslinjer for akademisk skriving

Innhold

  • Organisasjonsteori med vekt på instrumentelle og institusjonelle perspektiv på organisasjonen

  • Teori med vekt på ulike perspektiv på ledelse i ledelsesforskningen opp gjennom historien og frem til i dag. Ledelse av kunnskapsorganisasjoner

  • Refleksjon og dialog rundt organisasjon og ledelsesfaglig teori og problemstillinger som synliggjør sammenhengen mellom aktiviteten internt i organisasjonen og hvordan den ledes, og eksterne effekter for brukere/kunder og andre berørte parter

  • Ledelse og brukerorientering, digitale interaksjoner i organisasjoner, innovasjon og brukeren som aktør

  • Ferdighetstrening i kommunikasjon og coachende lederstil

  • Refleksjon og dialog rundt egen rolle og funksjon i arbeidsmiljøet både i skriftlig og muntlig sammenheng

  • Arbeide kunnskapsbasert, og bruke kunnskapskilder fra flere land enn Norge

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læringsformer består av studentaktive forelesninger og dialogbaserte seminar, ferdighetstrening, individuelle oppgaver og gruppearbeid som presenteres skriftlig eller muntlig. Ferdighetstreningen kombinerer teori og trening i kommunikasjon og coachende ledelse.

Veiledning:

Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke til fastsatt tid gjennom hele emnet. Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale kanaler.

Arbeidsomfang

Bachelor i arbeids- og velferdsfag er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 40 timer per uke.

  • Emnet undervises over en periode på ca.8- 10 uker.

  • Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10 timer per uke.

  • Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen. Se eksamen.

Eksamen

Individuell mappevurdering

Eksamensmappen leveres til fastsatt frist og skal inneholde:

  • En individuell skriftlig oppgave. Omfang: inntil 2000 ord.

  • En skriftlig gruppeoppgave. Omfang: inntil 2000 ord.

Gruppeoppgaven kan bearbeides individuelt før innlevering. Én av oppgavene blir trukket ut for sluttvurdering, høgskolen velger hvilken oppgave som skal vurderes.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått karakter kan innholdet i mappen omarbeides og leveres til ny vurdering én gang.

Ved ønske om forbedring av karakter må kandidaten besvare nye oppgaver og levere i mappen ved neste eksamen. Kandidaten kan velge nye oppgaver fra flervalgsoppgavene i emnet.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dialog underveis og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ.

Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 12:16:37