HSVPL30311 Praksis 3: Miljøarbeid (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Trine Arnesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i vernepleie

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle eksamener i andre studieår.

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

  • Ha bred kunnskap om andre helse- og sosialfaglige yrkesgruppers fagfunksjon.  

  • Ha kunnskap om mulige konsekvenser for tjenestemottaker ved manglende tverrfaglig samarbeid. 

Ferdigheter 

  • Reflektere over hvordan praksisplassens rammebetingelser påvirker det individuelle habilitering-/rehabiliteringsarbeidet og foreslå eventuelle justeringer.  

  • Anvende systematisk helse- og miljøarbeid i vernepleierfaglig problemløsning.  

  • Dokumentere nødvendige opplysninger om tjenestemottakeren på en etisk og juridisk forsvarlig måte. 

  • Anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid i samhandling med andre profesjoner 

  • Anvende tilegnet kunnskap om saksbehandling og reflektere over anvendelsen. 

  • Anvende veiledningsferdigheter i kollegaveiledning. 

Generell kompetanse 

  • Utveksle og begrunne egne synspunkter og handlinger overfor brukere/tjenestemottakere, andre fagpersoner og arbeidsgivere  

  • Samhandle og koordinere arbeidet rundt enkeltindivider og grupper. 

Innhold

  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. Hvordan praktiske handlinger bidrar til tverrfaglig samarbeid. 

  • Praksisstedets målsetting, primæroppgaver, juridiske, organisatoriske, fysiske og administrative rammer. Sammenhengen mellom individuelt helse- og miljøarbeid/habiliteringsarbeid og rammefaktorene. Konsekvenser av stedets rammebetingelser og påvirkning av rammebetingelser. 

  • Systematisk helse- og miljøarbeid, bruk av sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid, (http://www.nta.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=640). Kartlegging/observasjon og analyse. Målvalg basert på analyse, ut fra de 5 dimensjoner (http://kurs.helsekompetanse.no/utfordrende/16997). Planlegge og gjennomføre tiltak. Normative vurderinger. Praktiske prosedyrer i sykepleie basert på behov ved praksisplassen.

  • Dokumentasjon. Praksisplassens dokumentasjonssystemer. Etiske og juridiske forhold ved dokumentasjon.   

  • Samarbeid med andre profesjoner.  

  • Saksbehandling. Individuell plan. Enkeltvedtak. Tvangsvedtak etter kap 9 eller 4a.  

  • Kollegaveiledning.  

  • Faglig argumentasjon basert på teori og normative og deskriptive premisser.  

  • Lede og koordinere arbeid i ansvarsgruppe med utgangspunkt i tidligere arbeidskrav; individuell plan 

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden organiseres og tilrettelegges for læring gjennom deltakelse i praksisstedets daglige arbeid, veiledningstimer gitt av praksisveileder, skriftlig arbeid og deltakelse på høgskolens undervisningsdager.

Arbeidsomfang

Praksis består av 12 ukers praksis (13 uker ved utenlandspraksis), totalt 360 timer.

Praksis

Praksis består av 12 ukers praksis (13 uker ved utenlandspraksis), totalt 360 timer. I tillegg kommer obligatoriske undervisningsdager ved høgskolen. Det føres eget fraværsregnskap for undervisningsdagene ved høgskolen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gjennomføring av 10 veiledningstimer med praksisveileder. Det anbefales at studenten skal levere veiledningsgrunnlag 48 timer før veiledning til praksisveileder.

  • En oppgave på maks 2000 ord. Oppgaven leveres og vurderes av skoleveileder innen gitte frister. Oppgaven må være vurdert til godkjent for at praksisperioden i sin helhet kan bli vurdert til bestått.  Dersom oppgaven blir vurdert til ikke godkjent kan den omarbeides en gang. For sent innlevert oppgave blir vurdert til ikke godkjent. Ved praksisstart får studentene opplysninger om krav til innhold i oppgaven og krav til innlevering. Skoleveileder gir en veiledningstime etter forespørsel fra student. Det gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven.

  • Faglig presentasjon på praksisstedet. Studenten forbereder en faglig presentasjon på praksisstedet. I den utstrekning det er mulig bør presentasjonen gjennomføres på en av praksisstedets møter, men flest mulig fra personalgruppen tilstede. Ved praksisstart får studentene opplysninger om krav til innhold i oppgaven.

  • Vurdering av praksis. Praksis vurderes av praksisveileder etter første halvdel av praksisperioden, samt etter praksisperiodens slutt. Vurderingen gjøres på eget vurderingsskjema utarbeidet av Høgskolen i Østfold. Vurderingsskjemaet leveres Høgskolen i Østfold etter avsluttet praksisperiode.

  • Obligatorisk oppmøte med maksimum 10 % fravær. Merk at undervisningsdager ved høgskolen og praksisdager regnes hver for seg. 

Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett semester. Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet gjennomføres på nytt.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått.

Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner, se Emnehefte praksis generell del. For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet / praksisperioden gjennomføres på nytt.

Ved vurdering til "ikke bestått", må alle arbeidskrav avlegges på nytt.

Sensorordning

Skoleveileder vurderer arbeidskrav.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte: Skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i studieretningsmøte og rapporteres tilbake til kullet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 22.03.2019

Brask, O.D.; Østby, M. & Ødegård, A. (2016). Vernepleierens kjerneroller. En refleksjonsmodell. Bergen: Fagbokforlaget.   Kap. 1, 2 og 14 tom 23. 

Ellingsen, P. (2013) Brukerorientert ledelse i offentlig sektor. Oslo: Gyldendal Akademiske ISBN 978-82-0545320-3 (65 sider) 

  • Kap. 1: Hva menes med brukerorientert ledelse? s. 14 - 36 

  • Kap. 2: Grunnlaget for brukerorientert ledelse s. 37 - 61 

  • Kap. 4: Ledelse av kunnskapsmedarbeidere s. 84 - 103 

Studenten finner selv minimum 50 sider selvvalgt pensum relatert til oppgave, gjerne artikler.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:58:37