HSVOL10211 Hvordan arbeide med vold i nære relasjoner (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Stine Eileen Løkkeberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Vold i nære relasjoner.

Absolutte forkunnskaper

Emnet Hvordan forstå vold i nære relasjoner (15 stp) må være bestått.

Undervisningssemester

Andre semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten:

  • har avansert kunnskap om faglige, etiske og juridiske sider ved vold i nære relasjoner
  • kan analysere og kritisk vurdere hvordan man kan avdekke saker hvor det er mistanke om vold i nære relasjoner og hvordan slike saker bringes frem for retten
  • kan analysere og kritisk vurdere litteratur og medieoppslag om vold i nære relasjoner

Ferdigheter
Kandidaten:

  • kan analysere og kritisk vurdere etiske utfordringer i arbeidet med vold i nære relasjoner
  • har ferdigheter i samarbeid i tverrfaglige miljøer

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan legge frem mistanke om vold i nære relasjoner til andre fagmiljøer og begrunne sine standpunkter ut fra forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap
  • viser innsikt og forståelse for styrker og begrensninger i egen yrkesutøvelse

Innhold

I dette emnet vil det bli gjennomgått ulike måter å møte vold i nære relasjoner på. Dette vil bli gjort på både individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten vil få opplæring i ulike behandlingsformer og ulike måter å drive forebyggende arbeid på. Det forventes at studentene arbeider med og legger frem i undervisning egen erfaring med arbeid i forhold til vold i nære relasjoner, dersom de har slik erfaring. Det stilles ikke krav til studentene at de har slike erfaringer.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres med fire samlinger á to til tre dagers varighet. Undervisningsformene er klasseundervisning, med vekt på forelesninger, seminarer og gruppearbeid. 

Praksis

Det er ikke praksis i dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % deltakelse på undervisning

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen - 7 dager.
Besvarelsen skal være på 3000 ord (+/- 10 %).

Karakterregel: A - F.
Besvarelser ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir evaluert etter hver samling for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 03.01.2022

Callaghan, J., Alexander, J., & Fellin, L. (2016). Children’s embodied experience of living with domestic violence: “I’d go into my panic, and shake, really bad”. Subjectivity, 9(4), 399-419.

Davik, T., & Langballe, &. (2013). "Du får bare gjøre så godt du kan-" ; utfordringer og dilemmaer ved avhør av barn i førskolealder. Lov Og Rett, 52(1), 3-20.

Fjær, E.G., Gundersen, T., Mossige, S. (2013). Lesbiske, homofile, bifile og transpersoners utsatthet for vold i nære relasjoner. En kunnskapsoversikt. NOVA 5/13. Hentet fra http://nova.no/asset/6809/1/6809_1.pdf

Gamst, K.T., 2017. Profesjonelle barnesamtaler: å ta barn på alvor 2. utg., Oslo: Universitetsforl.

Haugen, G.M., Paulsen, V., Caspersen, J. (2017). Barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier. NTNU. Hentet fra https://samforsk.brage.unit.no/samforsk-xmlui/bitstream/handle/11250/2442784/Vold_minoritetsfamilier_2017_240417_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Johnsen, A., & Torsteinsson, V. (2012). Lærebok i familieterapi. Oslo: Universitetsforl

Krisesenterlova. (2018). Lov om kommunale krisesentertilbod LOV 2009-06 19-44. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-44

Lorås, L., & Ness, O. (2019). Håndbok i familieterapi (1. utgave. ed.). Bergen: Fagbokforlaget.

Mevik, K., Lillevik, O., & Edvardsen, O. (2016). Vold mot barn: Teoretiske, juridiske og praktiske tilnærminger. Oslo: Gyldendal akademisk. Hele boken.

Frihet fra vold – Regjeringens handlingsplan for å forebygge og bekjempe vold i nære relasjoner 2021–2024 (s. 90 s.). (2021). Justis- og beredskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/9c4fb648c66c4c1eb2e58f645eb870b8/209755-jd-frihetfravold-web.pdfNorge.

Straffeloven : lov 20 mai 2005 nr. 28 om straff : sist endret ved lov 4. desember 2020 nr. 135 fra 1. januar 2021 (Norge, Red.). Fagbokforlaget. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28

Prop. 12 S (2016–2017) : Opptrappingsplan mot vold og overgrep (2017–2021). (2016). Barne- og likestillingsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/f53d8d6717d84613b9f0fc87deab516f/no/pdfs/prp201620170012000dddpdfs.pdf

Lien, & Ekenstam, C. (2017). Den mannlige smerte - menns erfaringer med vold i nære relasjoner (s. 147 s.). Proba Samfunnsanalyse. https://www.bufdir.no/bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00003902

Schibbye, A. (2012). Relasjoner: Et dialektisk perspektiv på eksistensiell og psykodynamisk psykoterapi (2. utg., 2. oppl. [i.e. ny utg.]. ed.). Oslo: Universitetsforl. Hele boken - 422 sider.

Skjørten, K., Bakketeig, E., Bjørnholt, M., & Mossige, S. (2019). Vold i nære relasjoner : Forståelser, konsekvenser og tiltak. Oslo: Universitetsforlaget. Open access: https://www.idunn.no/vold_i_naere_relasjoner

Stanley, N., Miller, P., & Richardson Foster, H. (2012). Engaging with children's and parents' perspectives on domestic violence. Child & Family Social Work, 17(2), 192-201.

Van Der Weel, J. (2019). Kulturell støtteplan: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjPvozI5730AhUmposKHUkYDEIQFnoECAQQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.vanderweele.no%2Fs%2FKulturell-sttteplan.pdf&usg=AOvVaw0sZeu7xnhgM4FXsK6eUYaR

Van Der Weel, J. Mellom bekymring og tvang – et studiehefte. https://docs.wixstatic.com/ugd/47b5c7_97f4f2069d38454e94f215e7faa515ef.pdf

Van Der Weel, J. Styrk den indre veggen. https://docs.wixstatic.com/ugd/47b5c7_5fe1b35b0880428b9980a75b7508d99b.pdf

Van Der Weel, J. «Særlig sårbare grupper i barnevernet»- arbeid med kulturtolk. Foreløpige refleksjoner om et utviklingsarbeid. https://docs.wixstatic.com/ugd/47b5c7_9d750eae86c14be3b06334106d77643f.pdf

Van Der Weel, J. Hva er god omsorg i en kulturell kontekst? Noen refleksjoner omkring vanskelige vurderinger. https://docs.wixstatic.com/ugd/9095e7_8991d3f3a162482eb94b96a682e4a6e2.pdf

Øverlien, C., Hauge, M., & Schultz, J. (2016). Barn, vold og traumer : Møter med unge i utsatte livssituasjoner. Oslo: Universitetsforl. Alle kapitler bortsett fra 7 og 8.

Øverlien, C. (2010). Children Exposed to Domestic Violence: Conclusions from the Literature and Challenges Ahead. Journal of Social Work, 10(1), 80-97. (18 sider)

Øverlien, C, Jacobsen, M., & Evang, A. (2009). Barns erfaringer fra livet på krisesenter. NKVTS. Hentet fra https://www.nkvts.no/content/uploads/2015/08/barnserfaringerfralivetpakrisesenter.pdf

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:56:49