HOVVPL20320 Miljøterapi, habilitering og rehabilitering II (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Yngve Herikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Absolutte forkunnskaper

Gjennomført og bestått alle emner i 1. studieår.

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn og didaktiske prinsipper

  • har kunnskap om normal kognitiv og sosioemosjonell utvikling, i utviklingsfasen

  • har bred kunnskap om miljøterapi og habilitering som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid

  • har bred kunnskap om oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse

  • har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser.

Generell kompetanse

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser

  • har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering skriftlig og muntlig for å bidra til utvikling av god praksis

  • har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til forebygging av tvang og utvikling av faglig forsvarlig praksis

Innhold

  • Anvendelse av psykologiske, læringsteoretiske og pedagogiske teorier

  • Kunnskapsbasert praksis

  • Sjekkliste for systematisk tiltaksarbeid

  • Selvhjelp og selvregulering som forutsetning for et selvstendig liv

  • Veiledning, motiverende intervju, formidling og retorikk

  • Funksjonelle analyser, funksjonell kartlegging og avledete tiltak

  • Akademisk skriving, kildekritikk og forskningsprosess

  • Profesjonsfag, disiplinfag og profesjonsutøvelse.

  • Sjekklister for identifisering av somatisk sykdom, samt ulike risikofaktorer og forebygging

  • Atferdsanalytisk tidlig intervensjon, alternativ og supplerende kommunikasjon, kognitive hjelpemidler, sosial ferdighetstrening

  • Utfordrende atferd og atferdsøkologi

  • Strukturert opplæring, læring i naturlige situasjoner og strategier for ferdighetsgeneralisering

  • Forsterkningsstrategier basert på differensiell forsterkning; atferds-avtaler; tegnøkonomi

  • Atferdsproblemer hos mennesker med utviklingshemming, utviklingshemming og kriminalitet, utviklingshemming og seksualitet, ADHD, multifunksjonshemming, autisme (tidlige tegn) og demens

  • Tiltak rettet mot avhengighetsproblematikk, nevroutviklingsforstyrrelser og kognitiv funksjonsnedsettelse

  • Kartlegging av autonomi hos mennesker med nedsatt kognitiv fungering og beslutningsstøtte

  • Kommunikasjonsteori, verbal atferd og ASK.

  • Helse- og omsorgstjenesteloven, kapittel 9; Pasient- og brukerrettighetsloven, kapittel 4A.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen og læring skjer gjennom forelesninger, selvstudier, og arbeidsseminarer/- ressurstimer. Det er ikke veiledning i basisgrupper i emnet.

Hovedvekten vil være på studentaktive læringsformer, både analoge og digitale, i form av blant annet seminarer, ulike former for studentaktivitet, og ressurstimer knyttet til arbeidskravene.

Seminarer og ressurstimer vil i stor grad knyttes opp mot studentenes selvendringsarbeid som skal beskrives i artikkelform.

Arbeidsomfang

Vernepleieprogrammet er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 400 timer ved 15 studiepoengs emner.

Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Endringsarbeid med artikkel

Studentene utfører et eget endringsarbeid inkludert en N=1 design og rapporterer fra endringsarbeidet i artikkelform (maks 2500 ord). Det skriftlige arbeidet skal leveres innen angitt tidsfrist før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Endringsarbeidet er utgangspunkt for muntlig eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

  • Varighet ca. 40 minutter.

  • Muntlig eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravet

  • Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved vurdering til ikke bestått, kan studenten ta utgangspunkt i endringsarbeidet (arbeidskrav) ved ny eksamen.

Dersom studenten ønsker å forbedre endringsarbeidet (arbeidskrav) som grunnlag for ny eksamen, må emnet gjennomføres på nytt i sin helhet.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte: underveis og sluttevaluering.

Resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 06.12.2021

Bakken, T. L. (Red.). (2020). Håndbok i miljøterapi. Til barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Fagbokforlaget.

  • Kap 1: Kunnskapsbasert Miljøterapi – et utkast s. 39-48

  • Kap 2: Om Utviklingshemming s. 49-61

  • Kap 25: Miljøterapi, data og dokumentasjon: Forskningsmetode forstått som regler for å unngå feil i miljøterapi s. 369-380

  • Kap 30: Dårlig miljøterapi – Når samhandlingen ikke fungerer s. 427-436

44 sider

Banda, Devender R.; Grimmett, Eric & Hart, Stephanie L. (2009) Activity Schedules. Teaching Exceptional Children, 41 (4), 16-21. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/004005990904100402

5 sider

Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2020). Applied Behavior Analysis (3rd Edition). Harlow: Pearson.

  • Kap 1: Definition and Characteristics of Applied Behavior Analysis s. 18-42

  • Kap 2: Basic Concepts and Principles s. 43-64

  • Kap 6: Constructing and Interpreting Graphic Displays of Behavioral Data s. 148-180

  • Kap 7: Analyzing Behavior Change: Basic Assummptions and Strategies s. 181-198

  • Kap 8: Reversal and Multi Element Designs s. 199-222

  • Kap 9: Multiple Baseline and Changing Criterion Designs s. 223-246

  • Kap 10: Planning and Evaluating Applied Behavior Analysis Research s. 247-282

  • Kap 11: Positive Reinforcement s.284-320

  • Kap 12: Negative Reinforcement s. 321-336

  • Kap 13: Schedules of Reinforcement s. 337-361

  • Kap 16: Motivating Operations s. 412-436

  • Kap 17: Stimulus Control s. 437-454

  • Kap 24: Extinction s. 628-641

  • Kap 25: Differential Reinforcement s. 642-660

  • Kap 26: Antecedent Interventions s. 661-675

  • Kap 27: Functional Behavioral Assessment s. 678-706

  • Kap 30: Generalization and Maintenance of Behavior change s. 768-812

408 sider

DeSouza, A. A., Akers, J. S., & Fisher, W. W. (2017). Empirical application of Skinner’s Verbal behavior to interventions for children with autism: A review. The Analysis of Verbal Behavior, 33(2), 229-259.

30 sider

Dunvoll, G. G., Bruneberg, P., & Løkke, J. A. (2017). Utfordrende atferd og DRO, regelfølging og tegnøkonomi hoe en mann med autisme og moderat psykisk utviklingshemming. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 44 (2), 51-61. https://nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=678

10 sider

Dyvesveen, H., Christensen, R., Sørheim, D.G, & Klintwall, L. (2013). Etablering av vokale mands ved bruk av Modified Incidental Teaching Sessions. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 40, 197-202. http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=443

6 sider

Eikeseth, S. & F. Svartdal (red.) (2010). Anvendt atferdsanalyse: teori og praksis, 2. utgave Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30181-6.

  • Kap. 3: Motivasjon s. 60-74

  • Kap. 10: Autisme s. 223-239

  • Kap. 11: Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder og hyperkinetisk forstyrrelse s. 247-274

  • Kap. 12: Behandling av barn med atferdsforstyrrelser s. 275-290

  • Kap. 13: Trening av sosial kompetanse s. 294-314

  • Kap. 14: Atferdsproblemer hos mennesker med utviklingshemming s. 319-33

105 sider

Eknes, J & Løkke, J. A. (red.) (2009). Utviklingshemming og habilitering. Oslo: Universitetsforlaget.

  • Kap. 5: Seksualitet - opplæring og veiledning s. 66-73

  • Kap. 14: Negativ frihet og evne til selvbestemmelse s. 153-160

  • Kap. 17: Hjelpemidler for forståelse, selvstendighet og deltakelse s. 191-201

  • Kap. 21: Utagering - utfordrende atferd s. 233-244

  • Kap. 22: Selvskading hos mennesker med alvorlig og dyp grad av utviklingshemming s. 245-253

  • Kap. 24: Utviklingshemming og kriminalitet s. 266-282

71 sider

Eknes, J, Bakken T. E. Løkke, J. A & Mæhle. I. (red.) (2008). Utredning og diagnostisering. Utviklingshemming, psykiske lidelser og atferdsvansker. Oslo: Universitetsforlaget

  • Kap. 7: Somatisk differensialdiagnostikk ved utredning av atferdsvansker og mulige psykiatriske symptomer. s. 88-101

  • Kap. 17: Diagnostisering av demens hos personer med utviklingshemming. s. 219-233

26 sider

Ellingsen, Karl Elling; Halvorsen, Lars Rune & Aadland, Einar (2020). Profesjonsetikk i Vernepleie. Det Norske Samlaget.

  • Kap. 5: Å reflektere over etiske problemstillingar

  • Kap. 7: Normer og verdiar

  • Kap. 8: Kunsten å balansere ulike omsyn mot kvarandre

  • Kap. 9: «Tale Roma midt i mot»

75 sider

Frielink, N. & Embregts, P. (2013). Modification of motivational interviewing for use with people with mild intellectual disability and challenging behaviour. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 38(4), 279-291. http://dx.doi.org/10.3109/13668250.2013.809707

13 sider

Gitlesen, J.P. (2013) Mennesker med utviklingshemming har rett til et seksualliv og en samlivsform etter eget ønske! SOR rapport, 59(6), 73-75. https://stiftelsensor.no/tidsskrift/arkiv/2013 

3 sider

Gongola. L. & Sweeney, J. (2012). Discrete Trial Teaching: Getting Started. Intervention in School and Clinic, 47(3) 183 -190. http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1053451211423813

7 sider

Holth, P. (2012) Fellesoppmerksomhet og kilder til ny atferd. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 39(2), 143-152. http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=372

10 sider

Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, kapittel 9: Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming (2011). Oslo: Helsedirektoratet (Rundskriv IS 10/2015). https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/977/Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming.pdf

114 sider

Løkke, J.A., Berger, C., Aadalen, R. & Vold, J.A. (2011). Tidsbasert presentasjon av stimuli med forsterkereffekt og vandring hos en person med demens. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 38 (2), 45-50. http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=254

5 sider

Løkke, J. A., Løkke, G. E. H., & Arntzen, E. (2013). Om begreper. Forståelse av Selvet i Atferdsanalyse. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 40 (1), s. 79 – 85. https://hdl.handle.net/10642/2553

6 sider

Løkke, J. A., & Salthe, G. (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 39(1), s. 17-32. http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=308

15 sider

Mruzek, D. W., Cohen, C. & Smith,T. (2007). Contingency Contracting with Students with Autism Spectrum Disorders in a Public School Setting. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 19(2), 103-114. doi:10.1007/s10882-007-9036

11 sider

Nordanger, D. (2021.02.17). Hva innebærer traumebevissthet i omsorg og behandling [Video/Webinar]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=4QCtODU72Ls

Pettersen, R. C. (2005). Kvalitetslæring i Høgere Utdanning. Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. Universitetsforlaget.

  • Kap 4: Perspektiver på læring s. 59-86

27 sider

Pettersen, R. C. & Løkke, J. A. (2019). Veiledning i praksis - grunnleggende ferdigheter. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget.

  • Kap 9: Motiverende Intervju – MI

15 sider

Skog, O. J. (2003). Avhengighet som motivasjonskonflikt. Universitetsforlaget. https://www.idunn.no/file/pdf/33215398/avhengighet_som_motivasjonskonflikt.pdf

15 sider

Statped (2020.12-04). E-læring grunnkompetanse i alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) [Video]. https://www.statped.no/laringsressurser/ask/e-laring-grunnkompetanse-i-alternativ-og-supplerende-kommunikasjon-ask/ 

Strømgren, B. (2014). Multimodal Funksjonell Kartlegging: En kontekstuell tilnærming til analyse og behandling av utfordrende atferd. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 41(1),103-109. https://nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=483

7 sider

Watson, D., & Tharp, R. G. (2013). Self-directed Behavior: Self-modification for Personal Adjustment. International ed of 10th revised ed. London: Cengage Learning, Inc.

350 sider

 

Pensum: 1378 sider (+ nettressurser)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:56:48