HOVSOS10320 Samfunnsvitenskap og kunnskapsproduksjon (Vår 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Trond Heitmann
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten:
-
kjenner til fagets vitenskapsteoretiske posisjoner, kunnskapsutvikling og profesjonens samfunnsansvar
-
kjenner til samfunnsvitenskapelig metode og dens muligheter og begrensninger
-
har kunnskap om teoretiske perspektiver i sosialt arbeid og kan gjøre rede for relevansen av erfarings- og brukerkunnskap
-
har kunnskap om sammenhengen mellom kunnskapsproduksjon, velferdspolitiske mål og virkemidler, ulike velferdsmodeller og sosialt arbeids praksis.
-
kjenner til et utvalg av forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan reflektere kritisk over relasjonen mellom kunnskap og profesjonsutøvelse
-
kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenestene
-
kan vurdere vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser i en praktisk sammenheng
-
kan planlegge og gjennomføre datainnsamling etter vitenskapelige prinsipper for kunnskapsproduksjon
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
kan samarbeide i gruppe for å gjennomføre ulike oppgaver
-
kan formidle fagstoff muntlig og skriftlig.
-
kan benytte seg av bibliotekets tjenester og databaser
-
kjenner til hvilke krav som stilles til vitenskapelig formidling
Innhold
-
Innføring i samfunnsvitenskapelig tenkning
-
Kritisk refleksjon i forhold til relasjonen mellom kunnskap og praksis.
-
Hvordan ulike analytiske tilnærminger i sosialt arbeid konstrueres
-
Hvordan velferdspolitikk, kunnskapsproduksjon og ulike former for makt legger føringer for hvordan sosialt arbeid utføres i praksis.
-
Normalitet, sosial ulikhet og avvik
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Gruppeoppgave og presentasjon. Gruppa gjennomfører et kort feltarbeid eller annen datainnsamling som skal svare på en oppgitt problemstilling. Resultatene presenteres i seminar.
-
Gjennomført 3 timer gruppeveiledning
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over tre døgn (72 timer).
Omfang: maksimalt 2000 ord.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Interne sensorer
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 23.12.2021
Artikler og bokkapitler i kompendium:
Slagstad. (2008). Profesjoner og kunnskapsregimer. I Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 54–68). Universitetsforl.
Grimen. (2008). Profesjoner og kunnskap. I Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 71–86). Universitetsforl.
Widerberg. (2010). Med samtalen som utgangspunkt. Om veivalg og kunnskapsmuligheter ved intervjuing. I Album, M. N. Hansen, & K. Widerberg (Red.), Metodene våre : eksempler fra samfunnsvitenskapelig forskning (s. 219–235). Universitetsforl.
Goode. (2016). An introduction to deviance. I Goode, Deviant behavior (11th ed., s. 1–26). Routledge.
Per Koren Solvang. (2020). Sosialkonstruktivisme. I Jenssen, M. Kjørstad, S. Seim, & P. A. Tufte (Red.), Vitenskapsteori for sosial- og helsefag (1. utgave, s. 249–271). Gyldendal.
Karin Widerberg. (2015). En invitasjon til institusjonell etnografi. I Karin Widerberg & K. Widerberg (Red.), I hjertet av velferdsstaten : en invitasjon til institusjonell etnografi (s. 13–24). Cappelen Damm akademisk.
Anne Skevik Grødem. (2019). Samhandling i Frontlinjen på NAV-kontoret. I Bay (Red.), Trygd i aktiveringens tid (3. utg.). Gyldendal.
Artikler
Franklin. (1986). Mary Richmond and Jane Addams: From Moral Certainty to Rational Inquiry in Social Work Practice. The Social service review (Chicago), 60(4), 504–525.
Hansen, Fugletveit, R., & Arvesen, P. (2019). Arbeid som recovery-strategi. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 16(2), 80–89.
Heitmann. (2017). Social work in the public services in Brazil - disclosing ruling relations in a local context. Journal of comparative social work, 12(2), 123–146.
Kiik, & Tysnes, I. B. (2015). Forlenget barndom og forlenget foreldreskap. Fontene forskning, 8(1), 4–16.
Lundberg, & Syltevik, L. J. (2016). Everyday interaction at the front-line: The case of the Norwegian all-in-one bureaucracy. Journal of organizational ethnography, 5(2), 152–166.
Riis-Johansen, Halvorsen, K., Andenæs, E., & Hammerstad, G. T. (2018). Interaksjon med brukere i Nav: Analyse av samtaledata som grunnlag for fagutvikling. Tidsskrift for velferdsforskning, 21(3), 227–240.
Marianne Rugkåsa. (2011). Velferdsambisiøsitet sivilisering og normalisering - Statlig velferdspolitikks betydning for forming av borgeres subjektivitet. Norsk antropologisk tidsskrift, 22(3-04), 245–256.
Sletten, & Ellingsen, I. T. (2020). When standardization becomes the lens of professional practice in child welfare services. Child & family social work, 25(3), 714–722.
Sudmann. (2015). Mikroaggresjon og ikke-undertrykkende praksis i demensomsorgen. Michael : publication series of The Norwegian Medical Society, 12, 237–251.
Øye. (2010). Omsorgens vilkår: Om gaver og tjenester som del av relasjonsdannelse i institusjonspsykiatrien når brukermedvirkning skal vektlegges. Michael quarterly, 7, 218–233.
Ole Petter Askheim. (2020). Brukermedvirkning - fra politikk til praksis. Tidsskrift for velferdsforskning, 3, 170–186.
Cecilie Omre, & Liv Schjelderup. (2006). Sosialt arbeid mellom vitenskap og laug. Nordisk sosialt arbeid (Trykt utg.), 26(4), 330–340.
Magnussen. (2020). Jeg er klar til å bidra. Utforskning og utfordring av bakkebyråkraters kategorisering av flyktninger som prøver å komme i jobb i dagens Norge.
Terum, & Jessen, J. T. (2015). Den tvetydige aktiveringen : en studie av veiledere ved lokale NAV-kontor. Tidsskrift for Velferdsforskning.
Kapitler fra bøker
Halvorsen, & Øverbye, E. (2019). Profesjonene- velferdsstatens iverksettere og portvakter. I Stjernø & E. Øverbye (Red.), Innføring i helse- og sosialpolitikk (7. utgave, s. 109–127). Universitetsforlaget.
Bøker
Repstad. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Universitetsforl.
Tjora. (2018). Hva er fellesskap (Bd. 63). Universitetsforl.
Ugelvik. (2019). Sosial kontroll. Universitetsforl.
Forslag til fordypning
Aakvaag. (2008). Moderne sosiologisk teori. Abstrakt forl.