HOVSOS10320 Samfunnsvitenskap og kunnskapsproduksjon (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Trond Heitmann
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten:

  • kjenner til fagets vitenskapsteoretiske posisjoner, kunnskapsutvikling og profesjonens samfunnsansvar

  • kjenner til samfunnsvitenskapelig metode og dens muligheter og begrensninger

  • har kunnskap om teoretiske perspektiver i sosialt arbeid og kan gjøre rede for relevansen av erfarings- og brukerkunnskap

  • har kunnskap om sammenhengen mellom kunnskapsproduksjon, velferdspolitiske mål og virkemidler, ulike velferdsmodeller og sosialt arbeids praksis.

  • kjenner til et utvalg av forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan reflektere kritisk over relasjonen mellom kunnskap og profesjonsutøvelse

  • kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenestene

  • kan vurdere vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser i en praktisk sammenheng

  • kan planlegge og gjennomføre datainnsamling etter vitenskapelige prinsipper for kunnskapsproduksjon

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan samarbeide i gruppe for å gjennomføre ulike oppgaver

  • kan formidle fagstoff muntlig og skriftlig.

  • kan benytte seg av bibliotekets tjenester og databaser

  • kjenner til hvilke krav som stilles til vitenskapelig formidling

Innhold

  • Innføring i samfunnsvitenskapelig tenkning

  • Kritisk refleksjon i forhold til relasjonen mellom kunnskap og praksis.

  • Hvordan ulike analytiske tilnærminger i sosialt arbeid konstrueres

  • Hvordan velferdspolitikk, kunnskapsproduksjon og ulike former for makt legger føringer for hvordan sosialt arbeid utføres i praksis.

  • Normalitet, sosial ulikhet og avvik

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gruppeoppgave og presentasjon. Gruppa gjennomfører et kort feltarbeid eller annen datainnsamling som skal svare på en oppgitt problemstilling. Resultatene presenteres i seminar.

  • Gjennomført 3 timer gruppeveiledning

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over tre døgn (72 timer).

Omfang: maksimalt 2000 ord.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Interne sensorer

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 23.12.2021

Artikler og bokkapitler i kompendium:

Slagstad. (2008). Profesjoner og kunnskapsregimer. I Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 54–68). Universitetsforl.

 Grimen. (2008). Profesjoner og kunnskap. I Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 71–86). Universitetsforl.

Widerberg. (2010). Med samtalen som utgangspunkt. Om veivalg og kunnskapsmuligheter ved intervjuing. I Album, M. N. Hansen, & K. Widerberg (Red.), Metodene våre : eksempler fra samfunnsvitenskapelig forskning (s. 219–235). Universitetsforl.

Goode. (2016). An introduction to deviance. I Goode, Deviant behavior (11th ed., s. 1–26). Routledge.

Per Koren Solvang. (2020). Sosialkonstruktivisme. I Jenssen, M. Kjørstad, S. Seim, & P. A. Tufte (Red.), Vitenskapsteori for sosial- og helsefag (1. utgave, s. 249–271). Gyldendal.

Karin Widerberg. (2015). En invitasjon til institusjonell etnografi. I Karin Widerberg & K. Widerberg (Red.), I hjertet av velferdsstaten : en invitasjon til institusjonell etnografi (s. 13–24). Cappelen Damm akademisk.

Anne Skevik Grødem. (2019). Samhandling i Frontlinjen på NAV-kontoret. I Bay (Red.), Trygd i aktiveringens tid (3. utg.). Gyldendal.

 

Artikler

Franklin. (1986). Mary Richmond and Jane Addams: From Moral Certainty to Rational Inquiry in Social Work Practice. The Social service review (Chicago), 60(4), 504–525.

Hansen, Fugletveit, R., & Arvesen, P. (2019). Arbeid som recovery-strategi. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 16(2), 80–89.

Heitmann. (2017). Social work in the public services in Brazil - disclosing ruling relations in a local context. Journal of comparative social work, 12(2), 123–146.

Kiik, & Tysnes, I. B. (2015). Forlenget barndom og forlenget foreldreskap. Fontene forskning, 8(1), 4–16.

Lundberg, & Syltevik, L. J. (2016). Everyday interaction at the front-line: The case of the Norwegian all-in-one bureaucracy. Journal of organizational ethnography, 5(2), 152–166.

Riis-Johansen, Halvorsen, K., Andenæs, E., & Hammerstad, G. T. (2018). Interaksjon med brukere i Nav: Analyse av samtaledata som grunnlag for fagutvikling. Tidsskrift for velferdsforskning, 21(3), 227–240.

Marianne Rugkåsa. (2011). Velferdsambisiøsitet sivilisering og normalisering - Statlig velferdspolitikks betydning for forming av borgeres subjektivitet. Norsk antropologisk tidsskrift, 22(3-04), 245–256.

Sletten, & Ellingsen, I. T. (2020). When standardization becomes the lens of professional practice in child welfare services. Child & family social work, 25(3), 714–722.

Sudmann. (2015). Mikroaggresjon og ikke-undertrykkende praksis i demensomsorgen. Michael : publication series of The Norwegian Medical Society, 12, 237–251.

Øye. (2010). Omsorgens vilkår: Om gaver og tjenester som del av relasjonsdannelse i institusjonspsykiatrien når brukermedvirkning skal vektlegges. Michael quarterly, 7, 218–233.

Ole Petter Askheim. (2020). Brukermedvirkning - fra politikk til praksis. Tidsskrift for velferdsforskning, 3, 170–186.

Cecilie Omre, & Liv Schjelderup. (2006). Sosialt arbeid mellom vitenskap og laug. Nordisk sosialt arbeid (Trykt utg.), 26(4), 330–340.

Magnussen. (2020). Jeg er klar til å bidra. Utforskning og utfordring av bakkebyråkraters kategorisering av flyktninger som prøver å komme i jobb i dagens Norge.

Terum, & Jessen, J. T. (2015). Den tvetydige aktiveringen : en studie av veiledere ved lokale NAV-kontor. Tidsskrift for Velferdsforskning.

 

Kapitler fra bøker

Halvorsen, & Øverbye, E. (2019). Profesjonene- velferdsstatens iverksettere og portvakter. I Stjernø & E. Øverbye (Red.), Innføring i helse- og sosialpolitikk (7. utgave, s. 109–127). Universitetsforlaget.

 

Bøker

Repstad. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Universitetsforl.

Tjora. (2018). Hva er fellesskap (Bd. 63). Universitetsforl.

Ugelvik. (2019). Sosial kontroll. Universitetsforl.

 

Forslag til fordypning

Aakvaag. (2008). Moderne sosiologisk teori. Abstrakt forl.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:58:34