HOVBVP10320 Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Helèn Graarud
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelor i barnevern.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har kunnskap om barns oppvekst og utvikling, med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

  • har kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg

  • har kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk og annet barnevernsfaglig arbeid

  • har kunnskap om familie- og nettverksarbeid

  • har kunnskap om barns digitale hverdagsliv

Ferdigheter

  • kan beherske forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg

  • kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning

Generell kompetanse

  • har innsikt i betydningen av relasjonskompetanse i barnevernfaglig arbeid

Innhold

  • Psykologi og sosialpedagogisk arbeid med barn og unge.

  • Introduksjon av utviklingspsykologiske perspektiver på barns oppvekst

  • Ulike tilnærminger og forståelsesrammer for hvordan forstå barns utvikling og behov.

  • Ulike teorier og forskning om barns utvikling

  • Introduksjon til lek, læring og danning

  • Hvordan barn opplever seg selv, samspill med andre og omverden i en pedagogisk kontekst

  • Innføring i individuelle og miljømessige risikofaktorer som kan påvirke barn og unges oppvekstvilkår.

  • Sosialpedagogisk arbeid med individer og grupper.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Veiledning vil bli gitt i grupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.

Det skal gjennomføres tre timer veiledning i gruppe i emnet.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke ­fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

Det er ikke veiledet praksis i dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i obligatorisk gruppeveiledning. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i gruppeveiledning.

  • Individuell skriftlig oppgave etter oppgitt tema. Omfang maksimalt 1500 ord. Tilbakemelding på oppgaven gis av gruppeveileder. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen. 48 timer (to døgn)

  • Omfang: Maksimalt 1500 ord.

  • Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Eksamen leveres digitalt. Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll.

  • Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 19.01.2022

 

Banyard, Philip., Gayle. Dillon, Christine. Norman, og Belinda. Winder. 2015. Essential psychology. 2nd ed. Los Angeles: Sage.

Befring, Edvard. 2010. Sårbare unge : nye perspektiver og tilnærminger. Redigert av Mari-Anne Sørlie, Ivar Frønes, og Edvard Befring. Oslo: Gyldendal akademisk.

Björktomta, Siv-Britt, og Heidi Aarum Hansen. 2018. «Child welfare services and social media - Childhood, being and becoming in a digital society». Croatian medical journal 59 (2): 90–92. https://doi.org/10.3325/cmj.2018.59.90

Bø, Inge. 2018. Barnet og de andre : nettverk som pedagogisk og sosial ressurs. 5. utg. Oslo: Universitetsforl.

Gausel, Nicolay. 2011. «The importance of emotions in social work: thematic directions from a national conference». European journal of social work 14 (2): 287–91. https://doi.org/10.1080/13691457.2011.578347

Gausel, Nicolay, og Colin Wayne Leach. 2011. «Concern for self-image and social image in the management of moral failure: Rethinking shame». European journal of social psychology 41 (4): 468–78. https://doi.org/10.1002/ejsp.803

Gjertsen, Per-Åge. 2007. Forebyggende barnevern : samarbeid for barnets beste. Bergen: Fagbokforl.

Gulbrandsen, Liv Mette. 2017. Oppvekst og psykologisk utvikling. 2. utg. Oslo: Universitetsforl.

Hansen, Heidi Aarum, Siv Britt Björktomta, og Anna Lydia Svalastog. 2017. «Digital society generates new challenges on child welfare services». Croatian medical journal 58 (1): 80–83. https://doi.org/10.3325/cmj.2017.58.80

Hilmarsen, Hilde Vere, og Hans Christian Arnseth. 2017. «Livet på Instagram : ungdoms digitale forlengelser av sosiale relasjoner og vennskap». Tidsskrift for ungdomsforskning 17 (1).

Studsrød, Ingunn. 2019. Barnevernspedagog : en grunnbok. Redigert av Kate Mevik, Inge Kvaran, Veronika Paulsen, og Ingunn Studsrød. Oslo: Universitetsforlaget.

Larsen, Erik. 2018. Miljøterapi med barn og unge : organisasjonen som terapeut. 3. utg. Oslo: Universitetsforl.

Major, Brenda, og Laurie T O’Brien. 2005. «The social psychology of stigma». Annual review of psychology 56 (1): 393–421. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.56.091103.070137

Dag Øystein Nordanger, Hanne Cecilie Braarud. 2014. «Regulering som nøkkelbegrep og toleranse­vinduet som modell i en ny traumepsykologi | Tidsskrift for Norsk psykologforening». Tidsskrift for norsk psykologforening 51 (7): 530–36.

Storø, Jan. 2008. Sosialpedagogisk praksis : det handler om hva du gjør. Oslo: Universitetsforl.

 

Kompendium i sosialpedagogisk arbeid

Antonovsky, Aaron. 2012. Helsens mysterium : den salutogene modellen. Redigert av Ane Sjøbu. Oslo: Gyldendal akademisk.

del Busso, L. 2013. «Barnet som person i verden: opplevelse og forståelse i barnevernet». I Verdi og verdighet : etikk i praksis, redigert av Lillian Lillemoen og Eva Skærbæk, 165 s. [Oslo]: Cappelen Damm akademisk.

Kibsgaard, S. 2018. «Den livsviktige leken». I Utvikling, lek og læring i barnehagen : forskning og praksis, av Vibeke Glaser (1961-) (redaktør/forfatter), redigert av May Britt Drugli, Ingunn Størksen, og Vibeke Glaser, 2. utg., 548 s. Bergen: Fagbokforl.

Kvello, Øyvind. 2007. Utredning av atferdsvansker, omsorgssvikt og mishandling. Oslo: Universitetsforl.

Söderström, K. 2011. «Tidlig intervensjon overfor små barn i psykososial risiko». I Samhandling som omsorg : tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge, redigert av Sigrid Straand, 107–19. Oslo: Kommuneforl.

 

Supplerende litteraturanbefalinger

 

Corsaro, William A. 2018. The sociology of childhood. Fifth edition, international student edition. Thousand Oaks, California: SAGE Publications, Inc.

Halvorsen, Terje, og Arvid Lone. 2019. Sosialpedagogiske perspektiver. Oslo: Universitetsforlaget.

Johannessen, Charlotte U. 2020. Små barn i sårbare livssituasjoner : hvordan kan barnehagen oppdage, forebygge og hjelpe barn i risiko for omsorgssvikt? Redigert av Kommuneforlaget. 1. utgave. Oslo: KF.

Paulsen, Veronika og Studsrød. 2019. «Barnet i sentrum for barnevernspedagogens yrkesutøvelse». I Barnevernspedagog : en grunnbok, av Ingunn (1963-) (redaktør/forfatter (forord)/forfatter) Studsrød, redigert av Ingunn Studsrød, Veronika Paulsen, Inge Kvaran, og Kate Mevik, 25–38. Oslo: Universitetsforlaget.

Staksrud, Elisabeth, og Kjartan Ólafsson. 2019. Tilgang, bruk, risiko og muligheter. Norske barn på Internett. Resultater fra EU Kids Online-undersøkelsen i Norge 2018. Institutt for medier og kommunikasjon. http://hdl.handle.net/10852/72793

Storhaug, Anita Skårstad og Kvaran. 2019. «Helhetlig forståelse av barn og familier – i en barnevernsfaglig kontekst». I Barnevernspedagog : en grunnbok, av Ingunn Studsrød, redigert av Ingunn Studsrød, Veronika Paulsen, Inge Kvaran, og Kate Mevik, 134–44. Oslo: Universitetsforlaget.

Straand, Sigrid. 2011. Samhandling som omsorg : tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge. Oslo: Kommuneforl.

Ulvik, Oddbjørg Skjær. 2019. «Barn, hverdagsliv og sosial deltakelse – tenkeredskaper fra en sosiokulturell teoritradisjon». I Barnevernspedagog : en grunnbok, av Ingunn Studsrød, redigert av Ingunn Studsrød, Veronika Paulsen, Inge Kvaran, og Kate Mevik, 123–32. Oslo: Universitetsforlaget.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:58:34