HOVAVF20320 Human Resource Management (HRM) (Vår 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Beate Brevik Sæthern
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag.
Absolutte forkunnskaper
Bestått følgende emner i første studieår:
-
HOVAVF10120 Velferdsviteren i arbeids- og velferdsforvaltningen
-
HOVAVF10220 Pedagogikk, sosiologi og sosialpsykologi
-
HOVAVF10320 Digitalisering og kommunikasjon i organisasjoner
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført/fulgt undervisning i:
-
HOVAVF20120 Arbeid og helse - Fra globalt til lokalt arbeidsliv
-
HOVAVF20220 Arbeids- og diskrimineringsrett
Undervisningssemester
4. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
Har kunnskap om mobilisering av medarbeidere og ledere i organisasjoner
-
Har kunnskap om kompetanseutvikling i organisasjoner
-
Har kunnskap om ulike metoder for ressursstyring
-
Har kunnskap om kravene til dokumentasjon av personalarbeid i offentlige og private virksomheter
Ferdigheter
-
Kan utarbeide en prosjektplan og gjennomføre et selvstendig prosjektarbeid knyttet til HRM
-
Kan anvende lover og regler som regulerer arbeidsmarkedet
-
Kan anvende kunnskap om arbeidsmiljø på konkrete situasjoner
-
Kan anvende kunnskaper om inkluderende arbeidsliv
-
Kan anvende kunnskaper i prosjektteori
-
Beherske ulike opplegg for kompetanseplanlegging
Generell kompetanse
-
Kan oppdatere og kritisk reflektere over sin kunnskap på personalområdet
-
Kan formidle fagstoff skriftlig og muntlig med kritisk bruk av kilder
-
Kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser på fagområdet
-
Har innsikt i ulike sider og problemstillinger ved ledelse og organisering av virksomheters HRM
Innhold
-
Forskning og erfaringsbasert kunnskap om ressursmobilisering og motivering av ansatte
-
Kompetanseutvikling og lærende organisasjoner
-
Gjennomgang av ulike virkemidler i HRM
-
Metoder for kartlegging og analyse av praksis. Inkludering som tema i personalarbeid for å sikre ivaretakelse av medarbeidere og forebygge utstøting
-
Lover og retningslinjer for dokumentasjon
-
Bruk av forskning som er relevant for HRM
-
Oversikt over fagtidsskrifter som presenterer og diskuterer nyere forskning og metoder
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læringsformer består av studentaktive forelesninger og dialogbaserte seminar, ferdighetstrening, prosjektarbeid, individuelle oppgaver og gruppearbeid som presenteres skriftlig eller muntlig.
Studentene blir delt inn i grupper i starten av emnet. Gruppen skal i slutten av emnet levere en prosjektrapport som eksamen. Høgskolen deler inn gruppene ved semesterstart. Gruppene vil være på 4 til 5 på studenter. Gruppene skal innhente informasjon fra en HR-avdeling i en organisasjon knyttet til ulike prosedyrer, rutiner o.l. Tema kan for eksempel være: konflikthåndtering, sykefraværsoppfølging, kompetanseutvikling osv. Gruppene innhenter ikke noen personopplysninger.
Emnet er praksisnært ved at studentene skal gjøre undersøkelser i faktiske bedrifter. Selve informasjonsinnhentingen er i omfang knyttet til ett besøk i en bedrift eller ett digitalt møte dersom besøk ikke er mulig. Gruppene jobber med prosjektrapporten underveis i hele emnet og mottar jevnlig veiledning fra emneansvarlig.
Veiledning:
Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke gjennom hele emnet. Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale verktøy, som lync, adobe, skype, m.m.
Arbeidsomfang
Bachelor i arbeids- og velferdsfag er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 40 timer per uke. Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Et individuelt notat. Notatet skal være på inntil 1500 ord og godkjennes i læringsplattformen. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.
-
Det er krav om 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening (coaching og veiledning).
Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen
Eksamen
Gruppeoppgave: Prosjektrapport
Prosjektrapport i gruppe på 4-5 studenter. Besvarelsen skal ha et omfang på inntil 3000 ord.
Karakterregel: Bestått / Ikke bestått
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Underveis og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ. Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 06.12.2021.
Andersen, Erling S. og Scwencke, Eva (2020). Prosjektarbeid en veiledning for studenter (5. utgave) Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-3373-1
Hageseth Haug, Erik (2018). Karrierekompetanse. Bergen: Fagbokforlaget.
Edmondson, Amy (2018). the Fearless organization. (1. utg.) Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc ISBN 9781119477242
Egerdal, Åshild (2019). HR boka. (2. utg.) Oslo. Gyldendal Forlag. ISBN/EAN: 9788205499805 (hele boken bortsett fra kapittel 6)
Einarsen, Ståle V og Skogstad, Anders (2021). Det gode arbeidsmiljø. (3. utg.) Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-3512-4 (471 sider)
Kuvaas, Bård og Dysvik, Anders (2020). Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser (4. utg.) Bergen: Fagbokforlaget. ISBN : 978-82-450-3396-0
Lai, Linda (2021). Strategisk kompetanseledelse. (4. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-3523-0
Tveiten, Sidsel (2019). Veiledning – mer enn ord… Bergen: Fagbokforlaget (5. utg.). ISBN 978-82-450-2851-5 Del 1