HSSHV41320 Ledelse av digitale innovasjonsprosesser i helse- og velferdstjenester (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Rannveig Røste
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfritt* emne i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester (120 studiepoeng).
*Emnet kan etter søknad erstattes av andre relevante emner på samme nivå og omfang avlagt ved HiØ eller en annen institusjon i Norge eller utlandet. Emnet kan ikke overlappe innholdsmessig med andre emner på studiet. Ta kontakt med undervisningsleder for mer informasjon.
Absolutte forkunnskaper
Ingen ut over opptakskrav.
Anbefalte forkunnskaper
For studenter i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester anbefales at følgende emner er gjennomført:
HSSHV40117 Samordning 1: Kunnskapsgrunnlaget
HSSHV40217 Samordning 2: Organisasjon og ledelse.
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
har inngående kunnskap om teoretiske perspektiver om digitalisering som innovasjon og om hvordan innovasjonsprosesser kan ledes i helse- og velferdstjenester
har inngående kunnskap om hvordan digitalisering kan påvirke samordning av helse- og velferdstjenester
kan analysere aktuelle problemstillinger om muligheter og utfordringer knyttet til ulike typer digitaliseringer i helse- og velferdssektoren, som for eksempel stordata, maskinlæring og velferdsteknologi
Ferdigheter
kan analysere hvordan digitale løsninger påvirker samordning av helse- og velferdstjenester
kan initiere, planlegge og gjennomføre digitale innovasjonsprosesser i helse- og velferdssektoren
kan inkludere brukere og ansatte på en respektfull måte i konkrete innovasjonsarbeid
Generell kompetanse
kan kritisk reflektere over strategier, mål og virkemidler knyttet til bruk av digitale løsninger i helse- og velferdssektoren
kan delta i konkrete innovasjonsprosesser, i dialog med leverandører av digital teknologi, administrativ ledelse, tverrfaglig kompetanse og brukeres erfaringer
Innhold
Digitalisering i helse- og velferdssektoren
Ulike typer digitalisering
Digitalisering som teknologisk verktøy og som helse- og velferdstjeneste
Digitale innovasjonsprosesser
Ledere og digitalisering som mulighet og utfordring i helse- og velferdssektoren
Innovasjon i offentlig sektor
Digital teknologi, profesjonell kompetanse og lederens rolle
Digitalisering og brukere av helse- og velferdstjenester
Samordning og samordningsutfordringer i digitale innovasjonsprosesser
Digitalisering som politiske strategier
Etikk og personvern
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres som 4 samlinger a 3 dagers varighet.
Undervisnings-/læringsform er dialogbasert undervisning, arbeid i grupper og selvstudium.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Muntlig presentasjon av pensumlitteratur etter nærmere retningslinjer
Levere veiledningsgrunnlag
Gi muntlig tilbakemelding til medstudent på veiledningsgrunnlag
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig semesteroppgave.
Besvarelsen skal være på 2500 ord +/- 10 %.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått vurderingsresultat har kandidaten anledning til å omarbeide oppgaven en gang. Ved ønske om forbedring av resultat må kandidaten levere oppgave med ny problemstilling, og tidligst ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Evaluering av emnet
- Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret. Metode for evalueringen avtales mellom faglærer og studenter.
- Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.