HOVSOS30120 Sosialt arbeid som akademisk kunnskap og profesjonell praksis (Høst 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Christian Sørhaug
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i 1. og 2. studieår.

Undervisningssemester

5. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten:

  • har kunnskap om samfunnsvitenskapelige teorier og deres betydning for sosialt arbeid

  • kan anvende teori for å forstå hvordan sosial klasse, utenforskap, marginalisering og diskriminering påvirker folkehelse og levekår

  • kan anvende teori for å tenke kritisk og reflektere over egen og andre profesjonsutøvelse i praksis

  • forstår forholdet mellom byråkratiske praksiser, teknologiske løsninger og sosialt arbeid

Ferdigheter

Kandidaten:

  • har innsikt i etiske problemstillinger og kan gjenkjenne etiske problemstillinger knyttet til profesjonell praksis i sosialt arbeid.

  • kan analysere eksklusjon- og inklusjonsmekanismer av utsatte borgere og gjøre rede for ulike former for profesjonell praksis som forebygger sosial eksklusjon og fremmer sosial inklusjon

  • kan drøfte sosiale problemer og deres kompleksitet

  • har forståelse for hvordan sosialt arbeid også er samfunnsarbeid med mandat til å påvirke samfunnsforhold

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan presentere analyser av sosiale problemer skriftlig og muntlig

  • har bred kunnskap om sosiale problemers kompleksitet i samfunnsperspektiv

Innhold

  • Sosialt arbeid som akademisk kunnskap og profesjonell praksis

  • Kritisk refleksjon knyttet til rådende samfunnsforhold

  • Hvordan forstå og endre sosiale problemer og samfunnsmessige forhold

  • Spenningsfeltet mellom sosialt arbeid som akademisk kunnskapsfelt og profesjonsutøvelse krever praksisnære begreper

  • Fokus på hverdagens ordinære utfordringer

  • Analyser for å forstå de samfunnsforholdene sosiale problemer fremkommer gjennom

  • Praksisteoretiske tilnærminger

  • Hva innebærer det å analysere sosialt arbeid i en samfunnsmessig sammenheng?

  • Hvordan kan sosialarbeiderens analyser bidra til å skape samfunnsendring?

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, egenorganisert gruppearbeid, og selvstudier.

Undervisningen er forskningsbasert, og forskningsprosjekter blir brukt inn i undervisningen for å vise hvordan det er mulig å forske på sosialt arbeid.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er ingen arbeidskrav i emnet. 

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeoppgave.

  • Oppgave med selvvalgt tema og problemstilling etter nærmere angitte kriterier
  • Omfang: inntil 3000 ord
  • Karakterregel: A - F

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:55:56